Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Grundinställning i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Jag har flera ggr haft uppe i Forum att min a-700 överexponerar. Jag har också sagt att jag fått känslan att det kan vara mitt LR 2.2 som har för "ljus" grundinställning, ngt som ett av svaren också antydde var möjligt. Jättelätt konstaterat, och mkt riktigt är grundinställning i mitt LR exp 0 men Brightness +50 (och kontrast +25 liksom Sharpness +25 (vid 1.0 o 25)). Var ställer jag in dom här grundinställningarna? Likaså importerar LR nu automatiskt till dng. Är det bra, eller är det bättre med RAW kvar? Tycker fö programmet är segt i bildhanteringen rendering larger view samt från preview till normal tar 10-tals sekunder. Ska det behöva göra det?

Brightness +50 och Contrast +25 är standard även för mina kameror (Canon). Jag har också samma inställning för sharpness.

Det går att göra en egen preset som man applicaerar vid importen.

Det är väldigt sällan mina bilder blir överexponerade vid importen. Betydligt oftare väljer jag att höja exponeringen några tiondelar.

Vad får dig att tro att det är Lightroom som är boven? Har du provat att fota i JPG och hur blir resultatet då? Kan din kamera fota i JPG och raw samtidigt så är det lätt att jämföra.

Har du några bildexempel som du kan lägga upp som visar problemet?

Jag skulle bli förvånad om det är Lightroom som ger problem med exponeringen. Troligare är att du har kameran felinställde eller så är det något fel i kamerans ljusmätare.

Om du fotar ett helt vitt papper som täcker hela bildytan, hur ser histogrammet ut? Någon skillnad på JPG och RAW?

Mvh
Anders

Brightness +50 och Contrast +25 är standard även för mina kameror (Canon). Jag har också samma inställning för sharpness.

Det går att göra en egen preset som man applicaerar vid importen.

Det är väldigt sällan mina bilder blir överexponerade vid importen. Betydligt oftare väljer jag att höja exponeringen några tiondelar.

Vad får dig att tro att det är Lightroom som är boven? Har du provat att fota i JPG och hur blir resultatet då? Kan din kamera fota i JPG och raw samtidigt så är det lätt att jämföra.

Har du några bildexempel som du kan lägga upp som visar problemet?

Jag skulle bli förvånad om det är Lightroom som ger problem med exponeringen. Troligare är att du har kameran felinställde eller så är det något fel i kamerans ljusmätare.

Om du fotar ett helt vitt papper som täcker hela bildytan, hur ser histogrammet ut? Någon skillnad på JPG och RAW?

Mvh
Anders

Har svårt att tro att jag har "kameran felinställd". Oftast ställer jag ner exp 1/3 el 2/3 steg eftersom jag vet att den överexponerar, och oftast har jag centrummätning aktiverad eftersom jag då vet att jag exponerar som jag vill när jag tar porträtt eller barnbilder tex.
Dessutom visar histogrammet i kameran korrekt exponering, i varje fall utan överdriven överexponering.Kör jag LR i Libraryläge och kör autojustering drar den mkt riktigt alltid ner Brightness till 0 och ökar kontrasten till 50, vilket ger bilder av normalutseende, Exp kvar på 0. Jag lägger upp två bilder från dagens promenad då jag testade mitt ganska nya Sigma 100-300/4 EX DG som ju har fått synnerligen bra kritik.

Adobe tycks utgå ifrån att alla som använder Lightroom har en Canon, Nikon eller Pentax. Som Sonyfotograf får man inga Camera profiles, utan blir hänvisad till Adobe Standard. Jag har själv en A700 och hoppades att från och med 2.2 få ett bättre kamerastöd i Lightroom, men icke!

Som tur är så finns det dom som försöker göra någonting åt det. Hittade följande...
http://81.115.30.35/wnu/A700_Profiles.zip

Packa upp mappen och kopiera den till mappen 'Camera' som finns under CameraRaw\CameraProfiles. Nu får man några fler alternativ under Camera Calibration för just Sony A700, t ex Landscape, Portrate, Normal, Vived.

Källa: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=29636839

Jag fotograferar mest natur, och Landscape funkar bra för mig.

Jag har ju ingen Sony så alla mina erfarenheter är baserade på Canon och Lightroom. Jag tycker ändå det vore konstigt om exponeringen hamnade så galet.

Nåväl, det enklaste testet måste väl ändå att ta två identiska bilder, en i JPG och en i RAW. Då får du ju svaret på om det är Lightroom som spökar eller inte.

Mvh
Anders

Adobe tycks utgå ifrån att alla som använder Lightroom har en Canon, Nikon eller Pentax. Som Sonyfotograf får man inga Camera profiles, utan blir hänvisad till Adobe Standard. Jag har själv en A700 och hoppades att från och med 2.2 få ett bättre kamerastöd i Lightroom, men icke!

Som tur är så finns det dom som försöker göra någonting åt det. Hittade följande...

Packa upp mappen och kopiera den till mappen 'Camera' som finns under CameraRaw\CameraProfiles. Nu får man några fler alternativ under Camera Calibration för just Sony A700, t ex Landscape, Portrate, Normal, Vived.

Med min begränsade erfarenhet av bildbehandling på dator har jag följdfrågor: Jag har Camera Raw antar jag, åtminstone har jag en ikon med Camera Raw 4.4.1, men en ikon med "blixtlås" på. När jag dubbelklickar på den öppnar den PS CS3, inte ngt program som heter Camera Raw. Följaktligen hittar jag inte Camera Profiles heller. Ditt råd låter annars som jag borde prova det.

Med all respekt - innan du börjar installera profiler och dubbelklicka zip-filer - vore det inte bra att först verifiera om problemet verkligen är i Lightroom.

Alltså, ta två identiska bilder med samma motiv, ISO, slutare och bländare. En i JPG en i RAW. Importeradem båda i Lightroom - är det en väsentlig skillnad i exponering?

Mvh
Anders

Med min begränsade erfarenhet av bildbehandling på dator har jag följdfrågor: Jag har Camera Raw antar jag, åtminstone har jag en ikon med Camera Raw 4.4.1, men en ikon med "blixtlås" på. När jag dubbelklickar på den öppnar den PS CS3, inte ngt program som heter Camera Raw. Följaktligen hittar jag inte Camera Profiles heller. Ditt råd låter annars som jag borde prova det.

Camera Raw 4.6 är den senaste versionen som fungerar för CS3.
Länk till sidan för download och info nedan.

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4036

Den senaste versionen av Camera Raw är 5.2 vilken tyvärr inte stöds av CS3, men Lightroom 2.2 har den inbyggd.

Camera Raw 4.6 är den senaste versionen som fungerar för CS3.
Länk till sidan för download och info nedan.

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4036

Den senaste versionen av Camera Raw är 5.2 vilken tyvärr inte stöds av CS3, men Lightroom 2.2 har den inbyggd.

Förstår inte. Jag har LR 2.2 och CS3. Har nu laddat nmer både CameraRaw 5.2 och 4.6. Inte på ngn kan jag klicka fram Camera Profiles. På 5.2 fanns underflik med Camera Profiles men den installerar programmet bara om och om igen och jag ser olika kameramärken liksom landscapes etc blixtra förbi men var gårc jag in och väljer inställningar?

Till Ander. Jag skall prova att exponera både JPEG ochb RAW samtidigt
(funkar utmärkt med a-700) men det får anstå till imorgon. Har tidigare kört mest i JPEG och minns jag rätt hade jag inte samma problem då. Om exp är rätt i JPEG men inte i RAW vad är då slutsatsen?

Med all respekt - innan du börjar installera profiler och dubbelklicka zip-filer - vore det inte bra att först verifiera om problemet verkligen är i Lightroom.

Alltså, ta två identiska bilder med samma motiv, ISO, slutare och bländare. En i JPG en i RAW. Importeradem båda i Lightroom - är det en väsentlig skillnad i exponering?

Mvh
Anders

Se svar till christer

mvh/ Björn T

Jag har installerat den programvaran som följer med kameran (Sony Image Data Suite).
Det är inte Adobeklass på programvaran, men RAW-filerna stämmer mer överens med JPEG-filerna tycker jag.
Finessen med att få med sig kamerans profiler är att man kan få RAW-bildens karaktär stämma med den färgprofil man valt i kameran vid forograferingstillfället.
Som t ex en Canonfotograf att få förutom valet ACR 4.4, ACR 4.2 och Adobe Standard även få de profilval som finns i kameran. Som Sonyfotograf tvingas man manuellt ändra RAW-bilden så den blir i karaktären som JPEG-bilden blev i kameran.

Jag har inte Lightroom framför mig nu, men Camera Calibration (tror jag det heter?) finns längst ner bland menyerna på högra sidan.

Om exp är rätt i JPEG men inte i RAW vad är då slutsatsen?

Då skulle jag dra slutsatsen att Lightroom tolkar dina RAW-filer fel (eller kanske rättare sagt - annorlunda).

Att det blir en mindre avvikelser i färger, mättnad, kontrast etc är normalt. Så är det även för mig med Canon, en JPG ser inte EXAKT ut som en RAW konverterad med default inställningar. Inte ens om jag väljer någon av de kameraprofiler som finns tillgängliga under "Camera calibration - profiles" får jag precis samma resultat som med JPG. Däremot är exponeringen tämligen lika.

OM det skulle vara så att RAW-filen är helt annorlunda kan möjligen lösninge vara:

- Installera kameraprofiler om det finns några och de inte redan syns i LR och se till att denna appliceras.

- Skapa en egen develop preset med värden som du tycker är lämpliga för t ex brightness, kontrast osv och applicera den vid varje import.

Mvh
Anders

Kolla så att du inte har "autotone" eller vad det nu heter påslaget som standard. Autotone funkar oftast finfint med min D300 men inte på alla bilder. Vissa av bilderna blir helknasigt ljusa. På bilder tagna med mina andra kameror G10, D100 och ett par andra så funkar det inte alls. Samtliga bilder blir knalljusa. Histogrammet trycks ihop åt höger långt förbi all rim och reson. Så långt att stora delar av bilderna blir helt utfrätta....Det här var ett känt problem med den tidigare LR 1 och D100 och dess råfiler. I och med en av uppdateringarna till LR1 så minimerades problemet men det har kommit tillbaka som ett spöke....

Dels kan du välja att applicera AutoTone vid importen och dels så finns det ett default läge under Edit/preferences/presets.....

Auto tone ger ibland riktigt bra resultat, ibland helt galet. Jag använder det därför ganska sällan. Att ha det påslaget som default kan mycket väl leda till konstiga resultat.

Fast jag tror Khalad skrev ovan att han använda auto tone ibland och att det då mörkade ner hans bilder, så det låter ju inte som den troliga felorsaken.

Mvh
Anders

Kolla så att du inte har "autotone" eller vad det nu heter påslaget som standard. Autotone funkar oftast finfint med min D300 men inte på alla bilder. Vissa av bilderna blir helknasigt ljusa. På bilder tagna med mina andra kameror G10, D100 och ett par andra så funkar det inte alls. Samtliga bilder blir knalljusa. Histogrammet trycks ihop åt höger långt förbi all rim och reson. Så långt att stora delar av bilderna blir helt utfrätta....Det här var ett känt problem med den tidigare LR 1 och D100 och dess råfiler. I och med en av uppdateringarna till LR1 så minimerades problemet men det har kommit tillbaka som ett spöke....

Dels kan du välja att applicera AutoTone vid importen och dels så finns det ett default läge under Edit/preferences/presets.....

Auto tone använde jag för första gången igår, enbart för att se hur LR valde Eposure och Brightness "självt". Det jag kunde se var att det drog ner Brightness, som är ställd (inte av mig) på +50, till noll.

Auto tone ger ibland riktigt bra resultat, ibland helt galet. Jag använder det därför ganska sällan. Att ha det påslaget som default kan mycket väl leda till konstiga resultat.

Fast jag tror Khalad skrev ovan att han använda auto tone ibland och att det då mörkade ner hans bilder, så det låter ju inte som den troliga felorsaken.

Mvh
Anders

Ang Autotone, se vad jag svarade Magnus. OK, hittar Camera Calibration längst ner till höger på developmentfliken. I fkn verkar bara färgjusteringar vara. Först kommer visserligen ett "Profile:" men det finns inget att välja på

Jag citerar mig själv...med Camera Profiles för Sony A700

Bilagor

• CameraCalibration.jpg
    CameraCalibration.jpg
    13.6 KB · Visningar: 276
Hej Christer,

Är det jag som är trög eller....Jag har laddat ner filen, det 'är väl den som heter DSCA700.APP? Jag högerklickar på den och väljer kopiera, så långt inga problem. Går se´n till Camera Raw 5.2, dubbelklickar och får bla upp CameraProfiles. Dubbelklickar jag på den frågar datorn om jag vill köra CameraProfiles.exe+ vilket jag gjort flera ggr. Hittar aldrig nå´t som heter Camera. Försöker jag kopiera filen direkt till CameraProfiles vill datorn också köra programmet igen. Vad gör jag för fel?

mvh/ Björn T

Hej Christer,

Är det jag som är trög eller....Jag har laddat ner filen, det 'är väl den som heter DSCA700.APP? Jag högerklickar på den och väljer kopiera, så långt inga problem. Går se´n till Camera Raw 5.2, dubbelklickar och får bla upp CameraProfiles. Dubbelklickar jag på den frågar datorn om jag vill köra CameraProfiles.exe+ vilket jag gjort flera ggr. Hittar aldrig nå´t som heter Camera. Försöker jag kopiera filen direkt till CameraProfiles vill datorn också köra programmet igen. Vad gör jag för fel?

mvh/ Björn T

Filen heter A700_profiles.zip, och uppackad blir det en mapp med samma namn. Kopiera in mappen (som innehåller 6 st filer med filändelsen .dcp) under mappen 'Camera' som finns under CameraRaw\CameraProfiles.

Så här blir det i Camera RAW 5.2 efteråt...

Bilagor

• kamerakalibrering-Camera-Ra.jpg
    kamerakalibrering-Camera-Ra.jpg
    18.4 KB · Visningar: 264
Filen heter A700_profiles.zip, och uppackad blir det en mapp med samma namn. Kopiera in mappen (som innehåller 6 st filer med filändelsen .dcp) under mappen 'Camera' som finns under CameraRaw\CameraProfiles.

Så här blir det i Camera RAW 5.2 efteråt...

Tack för all hjälp, Christer, men det är nå´nting som inte stämmer för mig. När jag nu öppnar mitt Camera Raw 5.2 ligger mkt riktigt filen A700_Profiles där, men alltså direkt under Camera Raw. Under den ligger mkt riktigt delprogrammen för Faithful, Landsvape, Portrait osv.
Försöker jag öppna Camera Raw Plug-in (som också ligger under Camera Raw 5.2) då öppnar pc:n PhotoShop, jag har aldrig lyckats öppna Camera Raw som separat program. Jag funderar också på att mitt Camera Raw är ju det senaste, 5.2, men det läste jag i senaset Foto igårkväll att det inte är kompatibelt med PS 3, vilket är det PS jag har, utan kräver PS 4. Har det betydelse? Jag tycker det låter konstigt eftersom det är i LR jag vill att de här profilerna ska fungera och Lightroom 2.2, som är det jag har, är ju kompatibelt med Camera Raw 5.2. Ändå finns ingenting under Profiles ner till höger när jag är på Developmentfliken i LÖightroom. Slutresultatet för mig är att trots att jag har senaste LR 2.2 och senaste CR 5.2 kan jag inte ställa in LR med A700-profilerna.

mvh/ Björn T

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar