Annons

När får vi en riktig råkonverterare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Den digitala bilden som en sensor - som har en bayerfilter framför sig - fångar är ju inte den bild vi ser i exempelvis Camera Raw. När får vi en råbildskonverterare som visar oss den verkliga råbilden och där vi själva får välja hur interpoleringen ska genomföras? Som det är idag så sker interpoleringen med samma förvalda identiska inställningar och efter samma algoritm, oavsett hur bilden ser ut. Jag tror att om man fick möjlighet att påverka inställningarna beroende på bildinformation och hur bilden ser ut, så skulle man kunna få fram bilder med mindre brus. Inget för gemene man kanske, men för entusiaster vore det väl fint. Eller tänker jag helt galet?
 
He, he, då börjar vi närma oss mörkrummens allra hemligaste vrår, där folk skvätte i en hemlig dos hemlig tillsats i sina fixeringsbad för en oanad (och ofta osynlig) effekt... Men visst vore det skoj, bara det följer med en himla massa extratimmar per dygn också.
 
För mycket kod och för lite reglage att dra i. Vad jag frågade efter var ett färdigt program där man kunde påverka inställningarna, jag är inte intresserad av källkod.

Inte direkt reglage men i RawTherapee (gratis) finns viss möjlighet att påverka interpoleringen genom att välja bland olika algoritmer.

RawTherapee hittar du här: www.rawtherapee.com
Flödet i RT finns beskrivet här: http://www.rawtherapee.com/data/RT-Internal-Workflow_2.4.pdf

Välj version 2.4 även om det i nuläget är en beta. Den är betydligt bättre än 2.3 på flera områden.

// Tobbe
 
Senast ändrad:
Intressant att läsa och testa.
Har gjort tre tester med en "halvbra" bild att testa från Sony a100. Ursprungsbilden är ngt brusig utan justeringar och blir bra med justering och neat image från LightRoom 2.1.

Återkommer med utsnitt från exemplet.

Peter
 
Intressant att läsa och testa.
Har gjort tre tester med en "halvbra" bild att testa från Sony a100. Ursprungsbilden är ngt brusig utan justeringar och blir bra med justering och neat image från LightRoom 2.1.

Återkommer med utsnitt från exemplet.

Peter
Bilderna i ordning:
LR2.2
LR2.1 + neatimage (hann uppgradera emellan..)
DCraw
Rawtherapee

Jag har bara använt default inställningar från resp program (LR 2.2 satt till reset). Det finns en viss osäkerhet inbyggd, men alla är urklippta på samma sätt med viss storleksskillnad som ni ser.

Det som jag blev mest förvånad är att dcraw som alla pratat gott om ger i standard sämst bild, går säkert att jobba med...

Mvh, Peter
 

Bilagor

  • lr2.2.jpg
    lr2.2.jpg
    25.3 KB · Visningar: 836
  • acr+neatimage.jpg
    acr+neatimage.jpg
    16.8 KB · Visningar: 834
  • dcraw.jpg
    dcraw.jpg
    28.5 KB · Visningar: 832
  • rawtherapee.jpg
    rawtherapee.jpg
    13.1 KB · Visningar: 833
UFRaw har vad du vill ha skulle jag kunna tänka mig. Man kan välja bland några olika interpolationsalgoritmer och annat smått och gott.
 
Är det färg-interpoleringen ni pratar om?
I så fall undrar jag om nån vet en konverterare som struntar i interpoleringen och lämnar en svartvit bild direkt?
 
Är det färg-interpoleringen ni pratar om?
I så fall undrar jag om nån vet en konverterare som struntar i interpoleringen och lämnar en svartvit bild direkt?

Hmmm... borde inte bilden bli väldigt brusig i så fall? Jag menar, filtren gör ju att varje pixel tar emot signal enbart på vissa våglängder, och när den intilliggande filtern tar emot andra våglängder, då borde väl bilden bli väldigt brusig med helt olika intensitet på varje pixel. Eller?

Som ett exempel, om jag fotar himlen mitt på dagen, så släpper den blå filtern igenom en hel massa ljus och den blå pixeln blir rikligt exponerad med fotoner. Runt den ligger det (i normala fall) fyra röda och fyra gröna pixlar. Dessa blir förmodligen mycket sparsamt exponerade och ger ifrån sig ett värde nära svart. Om bilden inte interpoleras, då blir himlen mycket mörk, men där var fjärde pixel är ljus enligt den blå kartan i bayermosaiken. Eller tänker jag helt fel?
 
Hmmm... borde inte bilden bli väldigt brusig i så fall? Jag menar, filtren gör ju att varje pixel tar emot signal enbart på vissa våglängder, och när den intilliggande filtern tar emot andra våglängder, då borde väl bilden bli väldigt brusig med helt olika intensitet på varje pixel. Eller?

Som ett exempel, om jag fotar himlen mitt på dagen, så släpper den blå filtern igenom en hel massa ljus och den blå pixeln blir rikligt exponerad med fotoner. Runt den ligger det (i normala fall) fyra röda och fyra gröna pixlar. Dessa blir förmodligen mycket sparsamt exponerade och ger ifrån sig ett värde nära svart. Om bilden inte interpoleras, då blir himlen mycket mörk, men där var fjärde pixel är ljus enligt den blå kartan i bayermosaiken. Eller tänker jag helt fel?

du tanker helt ratt, bilden blir liksom schackmonstrad
fast det far man ju ta om man vill ha bilden 100% raw :)
 
Tänkta att man kanske kunde addera de olik-färgade pixlarna till en grå pixel, så att man får en liten svartvit-bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.