Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildresultat från AF-G 50/1.4 och AF-D 50/1.4 sida vid sida

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Jag har köpt nya AF-G 50/1.4. Eftersom jag har den gamla AF-D-modellen har jag påbörjat en jämförelse mellan de två.

Vinjettering på f.1.4: Bild från gamla modellen överst och från den nya därunder.
 

Bilagor

  • AF-D vs AF-G 50.1.4.f1.4.vinjettering.72.dpi.jpg
    AF-D vs AF-G 50.1.4.f1.4.vinjettering.72.dpi.jpg
    64 KB · Visningar: 2,938
Om jag får rätta lite så heter de egentligen AF 50/1.4D och AF-S 50/1.4G :) Ska bli jätteintressant att se skillnaden i skärpa på full öppning! Tycker min D-version är ganska dassig och vill gärna se hur mkt bättre den nya är.
 
Om jag får rätta lite så heter de egentligen AF 50/1.4D och AF-S 50/1.4G :) Ska bli jätteintressant att se skillnaden i skärpa på full öppning! Tycker min D-version är ganska dassig och vill gärna se hur mkt bättre den nya är.

Då blir du besviken. Mittskärpan (i mittersta fokuspunkten) efter kraftig uppskärpning är inte märkbart bättre med den nya modellen. Här är det utsnittet rödmarkerat i ursprungbilden.
 

Bilagor

  • AF-G 50 F1.4-081210-2059-f1.4, NX. Just.rödcrop.72dpi.jpg
    AF-G 50 F1.4-081210-2059-f1.4, NX. Just.rödcrop.72dpi.jpg
    55.7 KB · Visningar: 2,911
Senast ändrad:
Utsnitten tagna på f1.4, ca 300%, lika kraftigt skärpta. AF 50/1.4D överst och den nya G-modellen därunder. Betänkas bör att bilderna är tagna på ISO 800, 1/25 s på stativ och självutlösare med exponeringsfördröjning. ISO 200 hade förstås givit lite bättre upplevd skärpa men också större risk för skakningsoskärpa pga de längre slutartiderna.
 

Bilagor

  • AF-D vs AF-G 50.1.4.f1.4.utsnitt ca 300%.skärpa.ISO800.72.dpi.2.jpg
    AF-D vs AF-G 50.1.4.f1.4.utsnitt ca 300%.skärpa.ISO800.72.dpi.2.jpg
    84.5 KB · Visningar: 2,913
Senast ändrad:
Använd kamera är D3. Jag tänker även testa objektiven med D300 för att dels se om de små skillnaderna är de samma på den kameran, dels jämföra resultaten på FX/D3 i förhållande till DX/D300.
 
Tack för testbilderna. :)
Jag blir inte alls besviken! Om det hade varit stor skillnad hade jag nog tvingat mig själv köpa G-varianten, men som det ser ut här så tror jag att jag klarar mig. :) Det fanns ju en skillnad såklart, men inte var den stor nog att motivera ett köp för mig iaf.
 
Tore, har du den gamla vanligt 50/1,8 skulle det vara intressant att jämföra den med de lite dyrare. Jag gissar att nedbländad ett steg gör dem relativt lika.
Med tanke på prisskilnaden kan det vara roligt att se om man får någonting för pengarna, förutom den i mitt tycker försumbara ljusstyrkan.
Mvh
JB
 
Då blir du besviken. Mittskärpan (i mittersta fokuspunkten) efter kraftig uppskärpning är inte märkbart bättre med den nya modellen. Här är det utsnittet rödmarkerat i ursprungbilden.
Jag upplever en VÄSENTLIG skillnad på f1,4. Kanske mest vad gäller kontrast, men även skärpa. AF-D var väl "godkänd" på f1,4 men AFS-G tvekar jag inte att verkligen *använda* på full öppning. För att inte tala om hur bra AFS-G verkar vara, redan på f2-f2,8
 
Fick hem en ny 1.4G i måndags för att testa men har inte haft så mycket tid än. Initialt känns det mesta bättre men det är bara en känsla. Något bättre kontrast vid 1.4, lätt och smidig samt tyst förståss. Hastigheten på AF är nog likvärdig den äldre varianten gissar jag, möjligen en smula snabbare om man låter den gå från närgräns till oändlighet. Den något bättre kontrasten i kombination med något högre upplösning ger bättre skärpa vid full glugg. Den äldre använde jag rätt ofta vid f2 men här tror jag nog att det gpr utmärkt att köra på full glugg utan att behöva efterarbeta bilden så mycket.
En evolution verkar det som, knappast någon revoltion som någon så elegant formulerade det.
 
Till Jörgen och Johan om kontrast och skärpa på f1.4

För det första:

Prestanda kan som ni väl vet skilja dels mellan olika exemplar av samma modell, dels mellan olika fototillfällen pga fokuseringsfel. Det kan ju vara så att mitt exemplar av AFD är ett gott sådant och att mitt AFG inte är på topp.

Jag provar gärna även andras exemplar av både den nya och gamla varianten av 50/1.4 för att se vilka eventuella variationer som kan finnas.

För det andra:

AFG presterar synbart bättre kontrast och något mindre vinjettering på f.1.4. Den mittersta skärpan än däremot inte påtagligt bättre men ytterligare test lär ge mer information i frågan. Jag skall även testa kantskärpa vid porträttfotografering och där kan den nya modellen kanske vara bättre.

För det tredje:

Den upplevda skärpan på f1.4 på en DX-kamera i förhållande till samma skärpa på en FX-DSLR kan skilja sig åt. Det är därför vanskligt att dra slutsatser om hur den gamla och nya modellen presterar utifrån erfarenheter från användning på två skilda format.
 
Fick hem en ny 1.4G i måndags för att testa men har inte haft så mycket tid än. Initialt känns det mesta bättre men det är bara en känsla. Något bättre kontrast vid 1.4, lätt och smidig samt tyst förståss. Hastigheten på AF är nog likvärdig den äldre varianten gissar jag, möjligen en smula snabbare om man låter den gå från närgräns till oändlighet. Den något bättre kontrasten i kombination med något högre upplösning ger bättre skärpa vid full glugg. Den äldre använde jag rätt ofta vid f2 men här tror jag nog att det gpr utmärkt att köra på full glugg utan att behöva efterarbeta bilden så mycket.
En evolution verkar det som, knappast någon revoltion som någon så elegant formulerade det.

Bra sammanfattning. Det är ingen påtaglig optisk förbättring och AF är visserligen tyst men inte snabbare än på den gamla modellen.
 
Börjar kännas lite onödigt att jag köpte den nya varianten, men men, jag trivs ju med den (efter att jag kastat B+W-filtret jag köpte till).
 
Börjar kännas lite onödigt att jag köpte den nya varianten, men men, jag trivs ju med den (efter att jag kastat B+W-filtret jag köpte till).

Man kan ju fråga sig om den är värd cirka 1000kr extra. Mitt svar på frågan skulle nog trots allt vara JA. Anledningen är dels att den i min a ögon är en aning bättre. För det andra så passar den på ALLA Nikons digitala systemkameror med full AF-funktion vilket gör den lättare att sälja om det skulle bli aktuellt.
 
Har ju inte någon gammal 50/1.4 kvar men testade den som snabbast mot 85/1.4. Skillnaden finns ju helt klart där, förväntade mig förvisso inget annat. Kanske är dock skillnaden en aning mindre än mot den tidigare modellen. Med lite efterbehandling så är dock bilderna användbara medan 85/1.4 är bra redan vidöppen (tja allt är ju relativt).

(50/1.4g överst och 85/1.4 nederst, 1/125 @ f/1.4)
 

Bilagor

  • tintin.jpg
    tintin.jpg
    79.5 KB · Visningar: 2,742
Jag upplever en VÄSENTLIG skillnad på f1,4. Kanske mest vad gäller kontrast, men även skärpa. AF-D var väl "godkänd" på f1,4 men AFS-G tvekar jag inte att verkligen *använda* på full öppning. För att inte tala om hur bra AFS-G verkar vara, redan på f2-f2,8

Då antar jag att du inte menar att du upplever "en VÄSENTLIG skillnad" på Tores bilder eller? Kunde vara kul om du kunde posta några jämförande bilder med dina objektiv, det kanske finns kvalitetsskillnader på individer från de olika modellerna.

Tore: Kul att du fortsätter ditt testande av olika prylar!

/David
 
Yes box! AF-D 85/1.4 Rulez! ;)

Varför är det så fb....t svårt att få till 50:eek:r när det tycks fungera med 85:eek:r? Nikon är ju inte det enda företaget som har svrt med dessa¨gluggar. Är priset för lågt så att konstruktionen blir lidande eller är det något tekniskt?

Jag har för övrigt samma erfarenhet. Min 85mm f1,4 är tillräckligt skarp fullt öppen för att vara användbar medan min Nikkor 50:a. är det. Jag har dessutom testar fler ex av bägge med samma resultat.

Har även en Zeiss 50mm f1,4ZF som är bättre än Nikkorn fullt öppen men inte är den i klass med 85:an även om den är nära
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.