ANNONS
Annons

Köpte batterigrepp till K100D!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas_L

Aktiv medlem
Hej

Tänkte bara tipsa om ett batterigrepp till min K100 som trillade ner i brevlådan igår: Travor P100.

http://www.celltech.net.cn/en/xxzl.asp?ID=1039

Sitter som smäck på kameren och ger mig äntligen plats för lillfingret, kamerans lilla storlek stör mig. Greppet känns plastigare än kameran, men helt OK för $57 på Ebay. Det sitter ett Li-Ion-batteri på 2200mAh i greppet och en krets som tar ner spänningen till 6V. Laddare för nät och bil medföljer. 6V gör dessutom att AF blir märkbart snabbare än med NiMH-batterier.

Det har ingen extra avtryckare, men det känns trots det bekvämare att fota med kameran på högkant då greppet blir bättre.

Mvh
Jonas

Hej ! Hade själv turen att hitta original batterigrepp till min K200D för endast
495kr Nu har butiken där jag köpte det höjt det till 995kr. Vädertätat och
allt !

Grattis till det!

Ett förtydligande: Till K100 finns det inte Pentax-original-grepp att köpa, kameran byggdes inte för att kunna användas så. Alltså är man hänvisad till eftermarknadsgrepp.

/ Jonas

Hej! Jo, jag vet ! Hade bara lite tur att hitta greppet till det priset,det var
inte illa menat ! ville bara berätta ! hoppas du blev nöjd med ditt grepp,
det är det som är viktigast ! lycka till ....!

Va trevligt!

Jag hade själv K100D tidigare och letade ihjäl mig efter ett liknande grepp, då fanns inget vettigt men detta ser ju kanon ut!

Snabb AF

Varför skulle AF:en bli snabbare med extern batterigrepp?
Pga att LiOn kan verkligen ligger på 6V medans NiMH ligger på
~5.2V eller pga att LiOn kan leverera mer ström?
Drivs AF motorn direkt på batterispänningen utan en regulator i mellan. Om man skulle reglera ned till 3V och driva motorn på det borde knappast skillnaden mellan 5.2 och 6 göra något åt hastigheten.
Vad beror det på?

Hej!

Min _teori_ är att det beror på att AF-motorn är kopplad direkt till battterispänningen, precis som du antar, det är så det känns när man använder kameran. Jag upplever (hör och märker!) att AF blev märkbart snabbare (jämfört med kvalitets-NiMH).

LiIon-batteriers naturliga toppspänning är ca 4,2V/cell, vilket ger 8,4V i greppet. Om regleringen inte är alltför klent utförd kommer den att orka hålla 6V under i stort sett hela urladdningen, man bör inte ladda ur ur Li-batterier till under 3V/cell, då kan de ta permanent skada.

En elmotors varvtal (obelastat) är direkt proportionerligt mot spänningen. Ett rumstempererat 4-cells NiMH-pack som inte kommer direkt från snabbladdning håller nog som du säger runt 5,2V, men kommer att tappa några tiondels volt vid belastning, säg 0,2V till 5V i det här fallet. Skillnaden är 20% högre spänning. Motorn kommer också att dra 20% mer ström, vilket ger 44% mer effekt in i motorn. Det ger både högre acceleration och högre toppfart, vilket återspeglas i snabbare AF.

/ Jonas

Blir kanske nästa investering då. Både pga plats för lillfinger och snabbare AF, för snabb kan den inte beskyllas för att vara.
Ser fram emot att en ev K30/K300 med i grunden snabbare AF + en större plånbok för att kunna köpa HSM linser eller vad det nu var Pentax kallade sina

Låter intressant

Knäppt att dom inte kunde sätta på en avtryckare oxå, visserligen måste man ha sladd till sidan på kameran då.
Funkar oxå på Samsung GX100 !!!
Ser ut som det finns ett fack att lägga nåt i? Eller är det ett gummigrepp?
2000 bilder verkar mycket, men 1000 bilder skulle jag vara nöjd med.

Risken man tar är att den inte reglerar spänningen riktigt och sabbar kameran, man lär inte få nån garanti.
Men med priset 620:-(50£) eller 460:- i ditt fall så är det prisvärt. Antagligen är det ett "standardbatteri" man kan köpa lite varstans på nätet.

En motor drar tex 1A och då får du ut effekten = 5V X 1A = 5Watt,
eller 6V X 1A = 6Watt, det gör skillnad. Om den då drar mer ström vet jag ej, men det bör bli samma prestanda som med engångs-Litium.

En motor drar tex 1A och då får du ut effekten = 5V X 1A = 5Watt,
eller 6V X 1A = 6Watt, det gör skillnad. Om den då drar mer ström vet jag ej, men det bör bli samma prestanda som med engångs-Litium.

Du kan i princip betrakta motorn som ett motstånd i det här fallet (inte _helt_ sant, men nästan). Det gör att strömmer ökar med ökad spänning (U=RxI => I=U/R). Dvs om vi antar att 5V ger ström på 1A = 5W så ger 6V en ström på 1,2A och effekt på 7,2W.

Avtryckare? Jo det hade varit gott! Lurar lite på att använda delar från en fjärrutlösare och bygga in i greppet, men samtidgt så är det inte helt kul med kabeln på sidan och öppen lucka.

Det finns bilder på nätet på en prototyp till K100-grepp som även innesluter sidoluckan i öppet läge (tänk skärmbreddare :), men det kom aldrig till tillverkning tyvärr.

/ Jonas

k100D *är* känslig för batterier, om än inte lika känslig som den tidigare *ist-serien. Min *ist DS blir en helt annan kamera när jag kör CR-V3 batterier i den jämfört med när jag kör uppladdningsbara AA-batterier. Autofokus och responstider är förbättrade, svarar helt enkelt bättre på gasen och känns överlag trevligare att arbeta med.

Pentax egen officiella förklaring till att K10D har snabbare autofokus än K100D, är skillnaden i batterier. K100D använder AA eller CR-V3, medan K10D har specialbatterier som ger jämnare strömförsörjning.

Japp, det var efter test med CR-V3 som jag bestämde mig för att satsa på greppet.

K10 kör med 2xLiIon i paketen, men oreglerad spänning, vilket gör att man får ut 8,4V ner till troligen 6,6V innnan kameran väljer att bryta. Där sitter säkert mycket av förklaringen.

/ Jonas

Några kompletterande funderingar efter ett par hundra exponeringar (varav 400 på ett bröllop igår):

* Kameran ligger mycket bättre i handen, även vertikalfoto känns bättre, trots avsaknad av extra avtryckare. Speciellt som ca hälften av fotandet igår var med min Metz 48 monterad, kameran kändes mycket mer balanserad i handen med greppet monterat.
* Greppet verkar vara samma produkt som Ansmann-greppet som bla CyberPhoto sålde till K100D för ett tag sedan.

Det finns ett antal andra grepp att tillgå, med olika för- och nackdelar. Ownuser ger vertikalavtryck men använder sig av dinglande kablar för ström och remote samt kör med 2x4 R6-batterierer. Makeall ger vertikalavtryck men har ingen strömförsörjning. Dessa båda kostar också väsentligt mycket mer än Travor/Ansmann, varför jag (efter en vecka) är nöjd med greppet, givet att kameran har de begränsningar den har.

/ Jonas

Några kompletterande funderingar efter ett par hundra exponeringar (varav 400 på ett bröllop igår):

* Kameran ligger mycket bättre i handen, även vertikalfoto känns bättre, trots avsaknad av extra avtryckare. Speciellt som ca hälften av fotandet igår var med min Metz 48 monterad, kameran kändes mycket mer balanserad i handen med greppet monterat.
* Greppet verkar vara samma produkt som Ansmann-greppet som bla CyberPhoto sålde till K100D för ett tag sedan.

Det finns ett antal andra grepp att tillgå, med olika för- och nackdelar. Ownuser ger vertikalavtryck men använder sig av dinglande kablar för ström och remote samt kör med 2x4 R6-batterierer. Makeall ger vertikalavtryck men har ingen strömförsörjning. Dessa båda kostar också väsentligt mycket mer än Travor/Ansmann, varför jag (efter en vecka) är nöjd med greppet, givet att kameran har de begränsningar den har.

/ Jonas

Var handlar man ett sådant batterigrepp? Är det till att importera själv?

Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar