Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Autofokus fungerar ej på nyinköpt Tamron 2,8 macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Svall-Verona

Aktiv medlem
Köpte idag ett nytt Tamron macro 2,8 di osv...
Autofokusen fungerade bara vid de första exponeringarna och sen la den av. Jag fattar inte vad som hänt. Har läst kamerans instruktionsbok för att se om jag kommit åt nån knapp där men det verkar inte så.
Har en Nikon D80 som jag hittills använt med kitobjektivet och det har fungerat utan konstigheter.
När Tamronobjektivet satt på fungerade inte kamerans knapp för att välja typ av autofokus (AF-A, AF-S, AF-C)....men den fungerar som vanligt igen när jag byter tillbaka till kitobjektivet.
Vad är mest troligt, att jag gör något fel som jag inte begriper, eller att jag köpt ett måndagsexemplar?

Det kan inte vara så att du råkat skjuta fokuseringsvridreglaget framåt/bakåt så att du kopplat ur autofokusen och istället väljer att fokusera manuellt?

Kanske lite övertydligt men ibland är det de enkla sakerna som knasar: Du vet att du ändrar på själva objektivet om du vill ha autofokus (AF) eller manuell fokus (M) genom att dra fokusringen fram eller bak?

Har du kollat så det inte är smuts eller oxid på kontakterna på objektivet? Kanske är nåt kommunikationsfel eller så.

Krisiun skrev:
Kanske lite övertydligt men ibland är det de enkla sakerna som knasar: Du vet att du ändrar på själva objektivet om du vill ha autofokus (AF) eller manuell fokus (M) genom att dra fokusringen fram eller bak?

Erik: Nä det var inte alls övertydligt :) jag hade ingen aning om att man kunde välja AF eller M på det sättet. Jag letade efter nån knapp precis som det finns på Nikons kitobjektiv och när jag inte hittade någon sådan så trodde jag att man skötte det valet med kamerans spak.
Som du märker är jag helt grön på detta.
Springer och hämtar kameran......
....Tack snälla goa Erik för hjälpen! Det var precis det felet jag gjort! Vad skulle man ta sig till utan er på fotosidan???

Kramar Carina

Jag vet inte om det är nån tröst för Carina,men jag fick ett likadant objektiv hem idag,och inte heller min autofokus fungerar.
Jag tycker mig ha prövat allt utan resultat på min nikon d200.
Skumt.

Lysmask skrev:
Har du kollat så det inte är smuts eller oxid på kontakterna på objektivet? Kanske är nåt kommunikationsfel eller så.

Jan: Ser att du svarat medan jag varit iväg och mixtrat med kameran....och som du ser i mitt svar till Erik så fick jag hjälp med att lösa problemet.
Än en gång...ni är fantastiska som ställer upp!

Rolson skrev:
Jag vet inte om det är nån tröst för Carina,men jag fick ett likadant objektiv hem idag,och inte heller min autofokus fungerar.
Jag tycker mig ha prövat allt utan resultat på min nikon d200.
Skumt.

Roland: Har du läst Eriks svar? Där fick jag lösningen på mitt problem. Hoppas det var lika enkelt för dig!

Ja.jag läste det,men det hjälpte inte mig.
Problemet kvarstår.
Verkar som mitt är ett praktfullt måndagsexemplar.

Rolson skrev:
Ja.jag läste det,men det hjälpte inte mig.
Problemet kvarstår.
Verkar som mitt är ett praktfullt måndagsexemplar.
Och det är inte områdesbegränsningsknappen som spökar?
Mitt Tamron 90/2.8 makro har ett litet vred som begränsar avståndet där kameran försöker hitta fokus, så att den inte går hela vägen ut till oändligt om man vill fokusera nära. Nästan varje gång jag använder den funktionen så glömmer jag att ställa om vredet efteråt och så står jag där och undrar varför den inte hittar fokus på långt håll plötsligt... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar