Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

(Hjälp)Nikkor af 35-105, sätter inte fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

knoppografi

Avslutat medlemskap
Hej. Jag har ett problem med att kamera & objektiv inte sätter skärpan riktigt i 35mm läget som det ska. Nikon F-801 med af nikkor 35-105mm. Inställt på 50mm, 70mm, & 105mm fungerar skärpeinställningen som det ska på alla avstånd.

I 35mm läget verkar det vara mest när skärpan ska ställas in på oändligheten som den felar grovt. Trist iom att jag trivs bra med att fota med objektivet nedbländat på F-801:an, men använder det på en FG-20 nu med manuell fokus tillsvidare.

Är det liksom bara så att jag har ett dåligt ex, eller vad kan det bero på?

Kontakter

Börja med att göra ren kontakterna på både objektiv och kamera. Troligtvis något annat fel tex felinställt fokus (bakfokus) men Nikon är kända för kontaktproblem mellan kamera och objektiv, dock enkelt avhjälpt. Så börja att göra rent där innan du kollar på något annat.

Har rengjort kontakterna med en sprit-servett för optik, & det verkar som att det faktiskt löst problemet.

Autofokusen har blivit mer aktiv i 35mm läget & den sätter/ställer skärpan nu på oändligt, har testat mot en byggkran på håll.

Tack för tipset!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar