Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärd analog systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nisse-Nisse

Aktiv medlem
Hej!

Jag önskar rekommendation på prisvärd utrustning om man vill börja fotografera med analog systemkamera. Leica M är ju välrenommerad men jag söker billigare men ändå högkvalitativ lösning för att testa.
Är Leca R lämplig? Finns det annat som också är smidigt att hantera? Tacksam för svar!

Hej!

Jag önskar rekommendation på prisvärd utrustning om man vill börja fotografera med analog systemkamera. Leica M är ju välrenommerad men jag söker billigare men ändå högkvalitativ lösning för att testa.
Är Leca R lämplig? Finns det annat som också är smidigt att hantera? Tacksam för svar!

Vill du prova på en analog mätsökar-kamera med M-fattning kan jag rekommendera Voigtländer Bessa. Har själv en R3A som jag e riktigt nöjd med. Annars e väl en Nikon FM2 en billig klassiker som e väldigt enkel o smidig, men dock ej en mätsökar-kamera om det e de du e ute efter.

Om du har någon utrustning redan idag så kan det vara värt väga in.

Har du t.ex ett digtalt canon-system med EF (inte EF-s) objektiv så finns det utmärkta hus att köpa. Allt från de lätta, plastiga (men ändå kompetenta) instegshusen som går för några få kronor till de rejäla "proffshusen" som man kan få mycket billigt idag, 500-1000kr är vanligt.

Finns hur mycket som helst. Nedanstående kameramodeller tycker jag du kan leta efter (ursäkta dåliga bilder):
Nikon FM2: helt manuell, riktigt känns att det är kvalitet
Canon EF: halvautomatisk kamera från 1970-talet
Pentax MX: helt manuell, aningen kornig mattskiva annars trevlig
Canon T90: "kan allt", men manuell fokusering.
Olympus OM4: Olympus toppmodell innan autofokus slog igenom

Sök på Google så hittar du mycket information om dem. Alla utom OM4 brukar gå billigt på Tradera. Och samtliga tar moderna batterier till ljusmätningen (något som t ex Olympus OM1 eller Canon FTb inte gör).

Tänk bara på att dämpningslisten ovanför spegeln och ljustätningen till filmluckan kan vara kletiga på gamla kameror (som t ex Canon EF och Pentax MX ovan).

Bilagor

• P1080246_web.jpg
    P1080246_web.jpg
    49.3 KB · Visningar: 2,056
  • P1080248_web.jpg
    P1080248_web.jpg
    34.9 KB · Visningar: 1,985
Köp Olympus OM-2 med optik

Mest prisvärt: Olympus OM med optik från Zuiko. Stort utbud. Bra kvalitet. Låga priser.
Köp en OM-2 med 50mm f/1.8 och 35mm f/2.8 så har du en fantastisk start. Kostar under tusenlappen.

Vill du ha en mätsökarkamera instämmer jag med tidigare inlägg om Voigtländers Bessa-kameror.
Voigtländer Bessa-R: Använder skruvgänga, dvs äldre Leica-optik (som kan hittas relativt billigt), Voigtländers egna optik (lite dyrare, eftersom den är nyare) liksom rysk M39 (som är superbillig).
Voigtländer Bessa-R2 och uppåt: Leica M-optik och Voigtländer-M-optik, bland annat. Lite dyrare än ovan.

Mest prisvärt: Olympus OM med optik från Zuiko. Stort utbud. Bra kvalitet. Låga priser.
Köp en OM-2 med 50mm f/1.8 och 35mm f/2.8 så har du en fantastisk start. Kostar under tusenlappen.

Vill du ha en mätsökarkamera instämmer jag med tidigare inlägg om Voigtländers Bessa-kameror.
Voigtländer Bessa-R: Använder skruvgänga, dvs äldre Leica-optik (som kan hittas relativt billigt), Voigtländers egna optik (lite dyrare, eftersom den är nyare) liksom rysk M39 (som är superbillig).
Voigtländer Bessa-R2 och uppåt: Leica M-optik och Voigtländer-M-optik, bland annat. Lite dyrare än ovan.

Minolta talas det inte mycket om idag men de gjorde utmärkta kameror när det begav sig. XD-7 är minst lika bra som motsvarande Canon, Nikon och Olympus. Manuell, tids- och bländarautomatik, felar s.g.s. aldrig. Utvecklades i nära samarbete med Leica.

En liten rättelse bara, Canon EF kom 1987 först med EOS serien, alla EOS har vad jag vet helautomatik (om man vill)

Canons T serie har FD objektiv

Canon EF: halvautomatisk kamera från 1970-talet
Canon T90: "kan allt", men manuell fokusering.

Tänk bara på att dämpningslisten ovanför spegeln och ljustätningen till filmluckan kan vara kletiga på gamla kameror (som t ex Canon EF och Pentax MX ovan).

Det fina är att man idag kan unna sig det som var det bästa en gång i tiden utan att ruinera sig, som Nikon F5, Canon Eos 1V, eller lättare Nikon F100 och Canon Eos 3. Eller om man vill vara lite mer klassisk, som dina tankar om Leica antyder: Pentax LX, Nikon F3, Olympus OM4 med mera.

En liten rättelse bara, Canon EF kom 1987 först med EOS serien, alla EOS har vad jag vet helautomatik (om man vill)

Canons T serie har FD objektiv

Det finns trots det en kamera som heter Canon EF och den syns till och med i den övre bifogade bilden. Någon rättelse behövs inte, utan möjligen ett förtydligande gällande att modellen som heter EF tar FD-objektiv och inte EF-diton. Skyll på Canons marknadsavdelning! :)

Glöm inte Canon F1!

En mycket trevlig kamera att använda och som jag egentligen vill rekommendera. Men av de tre jag äger så har samtliga haft ålderskrämpor (en har jag låtit reparera). På två (båda av 80-tals modellen, F1N) så kärvade spegel-mekaniken när jag använde dem i minusgrader. Den gamla från 70-talet fungerar bättre trots att den är bucklig och ful, men följevisaren till ljusmätaren är lite seg. De har troligen varit proffskörda och fått stå ut med väldigt många exponeringar. Men en fungerande F1 är rolig att fota med (roligare än Canon EF ovan pga följevisaren/ljusmätaren).

Vad skall du göra med neggen efter de är framkallade?

Tack för alla svar! En del att välja på. Min tanke är att scanna negativen.

Funderar även på mellanformat som ett alternativ. T.ex. Mamiya 7II el. annat.. Kanske Voigtländer Bessa eller Mamiya RZ67 som verkar vara väldigt prisvärd?

Någon som har tankar kring dessa alternativ?

JAG hade utantvekan gått på mellanformat.
Men jag förstår inte riktigt dagens analogfotografer vill scanna o sedan jobbar i datorn,
ja ja var o en är salig i sin tro.

Min tanke är bara: "Som att gå över ån efter vatten". Visst är det kul med en negativremsa i handen.
Nej, jag ska inte vara så här negativ (!). Prova gärna att fota med film så länge det går att köpa.

Gamla kameror kan ha sett sina bästa dagar och ha slutare eller ljusmätare som inte hänger med längre. Då är det inte så roligt när allt blir felexponerat.
"Prisvärt" är som sagt de senaste analoga toppmodellerna, men de är ju som en DSLR utan display på baksidan om det var den "analoga känslan" man var ute efter.

Funderar även på mellanformat som ett alternativ. T.ex. Mamiya 7II el. annat.. Kanske Voigtländer Bessa eller Mamiya RZ67 som verkar vara väldigt prisvärd?

Någon som har tankar kring dessa alternativ?

Mamiya 7 II är dyr, men av väldigt hög kvalitet. Jag skulle inte rekommendera den som ingångskamera till mellanformat, testa istället en TLR-kamera som Rolleiflex eller en Yashica Mat (finns olika modeller). De är extremt kompakta och riktigt skarpa. De kostar dessutom en fjärdedel av en Mamiya 7 med optik.

Mamiya RZ67 är väldigt tung och bökig. Jag skulle undvika den. Det är en kamera man använder då man vet precis vad man ska fotografera. Helst i studiomiljö. Man orkar inte plocka med en RB67 på stan för att lustfota. Det är för mycket att bära.

Voigtländer Bessa finns både som bälgkamera för mellanformat och som småbildskamera med Leica-gänga/bajonett (som nämnts tidigare).
Bälgkameran har jag inte testat. Det finns en äldre modell (utan kopplad avståndsmätare, tror jag) som går att hitta relativt billigt. Den nyproducerade modellen är väldigt dyr.

För att summera: för mellanformat köp en Rolleiflex eller liknande, det är mitt tips.

Men jag skulle börja med en analog SLR-kamera för småbild. Det är billigt och du märker snabbt om du gillar analogt.

Men jag förstår inte riktigt dagens analogfotografer vill scanna o sedan jobbar i datorn,

Hela kedjan från film till papperskopia i mörkrum är så klart det allra mest spännande. Men också dyrast, mest tidskrävande och skrymmande. Neggskanner är en bra kompromiss. Man går liksom bara halvvägs till ån efter vatten, för att parafrasera tidigare inlägg. :)

Men inget slår känslan av att stå i ett mörkrum.

Min tanke är bara: "Som att gå över ån efter vatten"
Om bron över ån är trevlig och motsatta stranden lämpligare för att nå vattnet, så varför inte? Haken är ju att dagens digitala kameror är jävligt trista, plastiga och enorma i förhållande till upptagningsformatet. En gammal hederlig filmkamera med stoooor sökare och små manuella objektiv för under tusenlappen är fan så mycket roligare att använda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar