Annons

Datorkrasch

Produkter
(logga in för att koppla)

MiaL

Aktiv medlem
Min dator (stationär) somnade in i går, troligen en hårddisk som pajjat. Hoppas i alla fall på att det inte är något större. Är det någon här i forumet som vet en bra person/firma i Stockholm som skulle kunna rädda en hårddisk och kika över datorn?
Tack för alla tips!

Maria

Min dator (stationär) somnade in i går, troligen en hårddisk som pajjat. Hoppas i alla fall på att det inte är något större. Är det någon här i forumet som vet en bra person/firma i Stockholm som skulle kunna rädda en hårddisk och kika över datorn?
Tack för alla tips!

Maria

http://www.aurora.se/ kanske? Jag har använt både dem och IBAS i yrkets vägnar under åren. Kompetent folk, som tar betalt därefter.

Ifall din hd har mekaniska problem är det antingen att öppna plånboken stort eller banna sig själv för att inte ta backuper.
En desktop brukar ha plats för flera diskar, så det är inte helt fel att använda en disk som backupdisk och köra med ett synkprogram som schemalägga aktiviteter, t.ex "Allway synk ".

Du borde se felmeddelanden på skärmen när du slår på strömmen. Har du ingen bekant som kan lite om datorer som kan ge en feldiagnos?

Om det är bilder och andra filer (dvs inte programmen) du vill komma åt så kan man ju testa att plugga in den i en annan dator, funkar ibland beroende på vad som kraschat och hur.

Tack så mycket alla.
Jag har fått svar på mail från en medlem här på fotosidan som har en datafirma som jobbar med detta. Håller tummarna för att det går att rädda så mycket som möjligt utan att kosta skjortan och jag ska aldrig mer jobba utan backup...

Kompisens externa hårddisk pajade. Han lämnade in den på den lokala datorbutiken i stan som skickade iväg disken till Ibas. Dessa tog 2000 kr i undersökningsavgift för att därefter säga att en återställning var möjlig för 11000 kr. Något han inte ville lägga och frågade därefter mig.

Jag pluggade in USB-sladden i min dator som inte hittade enheten. Fann den dock i Adminmenyn som oinitierad disk. Inget konstigt klickande hördes från disken så jag antog att den var hel. Snabbformaterade den och försökte därefter återskapa den med Recuva. Recuva fann 9 bilder och innan dess avbröts allt då USB:n tappade kontakten.

Av med hårddiskkabinetten och in i SATA-uttaget direkt i min dator. Testade återigen Recuva som failade och ännu ett recoveryprogram. Failade på det med. Därefter matade jag in TestDisk som fick tugga och lyckades återskapa allt som fanns på disken, däribland 9000 bilder.

Ibas behöver konkurrens ifall de tar och blåser folk på 11000 kr för något jag som amatör kan plocka fram på 6 timmar.

Ibas behöver konkurrens ifall de tar och blåser folk på 11000 kr för något jag som amatör kan plocka fram på 6 timmar.

11 000kr för sex timmars jobb är inte särskilt dyrt inom konsultsvängen (Eftersom jag utgår ifrån att du pratar inklusive moms eftersom det var en privatperson?), så jag ser väl ingen anmärkningsvärt med de priserna?

Sen håller jag förvisso med om att de flesta "diskhaverier" är av logisk typ, och inte fysisk. Detta gör det ju som regel relativt enkelt att återskapa.

Dessutom, relativt ofta kan man ju få hjälp av sin allriskförsäkring när det gäller diskhaverier.

Slutliten kan man väl dock konstatera att din kamrat valde fel datorbutik att gå till. Det finns ju exempelvis http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/data-recovery-clinic.html som också är en IBAS-tjänst.

Kompisens externa hårddisk pajade. Han lämnade in den på den lokala datorbutiken i stan som skickade iväg disken till Ibas. Dessa tog 2000 kr i undersökningsavgift för att därefter säga att en återställning var möjlig för 11000 kr. Något han inte ville lägga och frågade därefter mig.

Jag pluggade in USB-sladden i min dator som inte hittade enheten. Fann den dock i Adminmenyn som oinitierad disk. Inget konstigt klickande hördes från disken så jag antog att den var hel. Snabbformaterade den och försökte därefter återskapa den med Recuva. Recuva fann 9 bilder och innan dess avbröts allt då USB:n tappade kontakten.

Av med hårddiskkabinetten och in i SATA-uttaget direkt i min dator. Testade återigen Recuva som failade och ännu ett recoveryprogram. Failade på det med. Därefter matade jag in TestDisk som fick tugga och lyckades återskapa allt som fanns på disken, däribland 9000 bilder.

Då var det en filsystemkrash? Låter ju nästan som om boorsektorn rymt.

Jag tycker inte ibas prissättning låter orimlig. De räknar förmodligen på minst ca 1000 spänn timmen och gör allt by-the-book.

Steg 1 vid en mjuk krasch bör vara att göra en diskimage för att kunna återvända till läget innan man började försöka göra något.

Steg 2 är att försöka rädda något, helst ifrån imagen, så att den ev skadade disken inte tar mer skada.

Är man glad amatör kan man göra snabba fullösningar proffsen inte tar. Om ibas fukkar upp en dataräddning ser det djävla dåligt ut.

Då var det en filsystemkrash? Låter ju nästan som om boorsektorn rymt.

Jag tycker inte ibas prissättning låter orimlig. De räknar förmodligen på minst ca 1000 spänn timmen och gör allt by-the-book.

Steg 1 vid en mjuk krasch bör vara att göra en diskimage för att kunna återvända till läget innan man började försöka göra något.

Steg 2 är att försöka rädda något, helst ifrån imagen, så att den ev skadade disken inte tar mer skada.

Är man glad amatör kan man göra snabba fullösningar proffsen inte tar. Om ibas fukkar upp en dataräddning ser det djävla dåligt ut.
Kan förstå en prissättning där diskarna plockas ut, men i det här fallet rörde sig aktiv tid på 5 minuter för att öppna min dator och stoppa in disken, och 5 minuter på att förstå TestDisk. Därefter var det bara till att vänta i tre timmar på att den skulle ticka färdigt.
Övriga tre timmar gick åt att googla...

Ett proffs formaterar säkerligen inte den disk han ska rädda. Min tanke var dock att det jag snabbformaterar inte är tillräckligt stort för att fukka upp mer än en eller två bilder i storlek.

Känner bara att det finns utrymme för konkurrens i det här med återskapning utav information. Allt nuförtiden skickas väl till Ibas?

Sen finns det ju gott om andra roliga fällor... tillexempel att upptäcka att det enda som recoveryprogrammet lyckats läsa ut är jpg-preview-filerna ur råfilerna. Eller att bara hälften av originalfilen är återställt (Men previewen ser fin fin ut) etc etc etc.

Kan förstå en prissättning där diskarna plockas ut, men i det här fallet rörde sig aktiv tid på 5 minuter för att öppna min dator och stoppa in disken, och 5 minuter på att förstå TestDisk. Därefter var det bara till att vänta i tre timmar på att den skulle ticka färdigt.
Övriga tre timmar gick åt att googla...

Ett proffs formaterar säkerligen inte den disk han ska rädda. Min tanke var dock att det jag snabbformaterar inte är tillräckligt stort för att fukka upp mer än en eller två bilder i storlek.

SÅ, men andra ord så KAN du ha förstört data på disken, utan att veta om det... och i såfall så finns det ingen datamängd att falla tillbaka till. Så arbetar inte en "riktig" aktör.

Handen på hjärtat: VET du verkligen att alla filer verkligen är återställda, och att det (exempelvis) inte är lågupplösta preview-filer som återställts i några fall?

Jag säger inte att du gjorde fel. Men jag säger att du förenklar verkligheten.

SÅ, men andra ord så KAN du ha förstört data på disken, utan att veta om det... och i såfall så finns det ingen datamängd att falla tillbaka till. Så arbetar inte en "riktig" aktör.

Handen på hjärtat: VET du verkligen att alla filer verkligen är återställda, och att det (exempelvis) inte är lågupplösta preview-filer som återställts i några fall?

Jag säger inte att du gjorde fel. Men jag säger att du förenklar verkligheten.
Jag gick inte igenom de 9000 bilderna, nej. En del bilder var små, men dessa var fotograferade med mobilkamera från tidigt 00-tal. Övriga filtyper fungerade de med. Dock vore det konstigt om allt skulle fungera, för jag antar att det är en hel del raderat material som kompisen verkligen har raderat med flit som jag även återställt.

PeterWem;1796498 Känner bara att det finns utrymme för konkurrens i det här med återskapning utav information. Allt nuförtiden skickas väl till Ibas?[/QUOTE sa:
Absolut icke. Det finns ett flertal aktörer. IBAS, Aurora, Soondata, Ahlberg... det är bara de som jag kan på rak arm.

Kroll Ontrak (Som ärger IBAS) har ju något av best-in-class rykte dock, och jag förstår det, eftersom de klarar av såväl vattenskadade lagringsskåp där tillverkaren vägrar tala om hur datan är lagrad som disken som satt i Columbia när den exploderade på 40 000 meters höjd i en hastighet av 27 000km/h ;)

Ännu mer off topic, men så här såg disken ut: http://www.computerworld.com/common/images/site/features/2008/052008/NASA disk.5.jpg

Jag gick inte igenom de 9000 bilderna, nej. En del bilder var små, men dessa var fotograferade med mobilkamera från tidigt 00-tal. Övriga filtyper fungerade de med.

Min poäng är då fortfarande :Du _vet_ inte om du verkligen lyckats återställa alla bilder (som du sa), och det finns då ingen möjlighet att "försöka igen" eftersom det inte finns någon originalavbildning att gå tillbaka till.

Jag säger fortfarande inte att du gjort fel. Men jag säger att du jämför priser/tider på två _helt_ olika tillvägagångssätt.

Min poäng är då fortfarande :Du _vet_ inte om du verkligen lyckats återställa alla bilder (som du sa), och det finns då ingen möjlighet att "försöka igen" eftersom det inte finns någon originalavbildning att gå tillbaka till.
Nej, då hade han fått skicka in den till Ibas. Inte precis som att en snabbformatering lyckas förstöra ens 1% av en hårddisk.

Nej, då hade han fått skicka in den till Ibas. Inte precis som att en snabbformatering lyckas förstöra ens 1% av en hårddisk.

En snabbformattering förstör ingen data överhuvudtaget. Den nollar bara FAT/MFT. Men jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle välja att göra det på en havererad disk. (utöver att jag inte förstår att man arbetar mot originaldisken).

En snabbformattering förstör ingen data överhuvudtaget. Den nollar bara FAT/MFT.
Misstänkte det, men var osäker. Bra att veta. Trodde även att filformatet på den nyformaterade disken påverkade resultatet utav disken, men TestDisk tog bara hänsyn till ifall det var Linux vanliga filformat eller Windows vanliga, så tydligen inte.
Men jag kan inte för mitt liv förstå varför man skulle välja att göra det på en havererad disk. (utöver att jag inte förstår att man arbetar mot originaldisken).
Man tager vad man haver.

Misstänkte det, men var osäker. Bra att veta. Trodde även att filformatet på den nyformaterade disken påverkade resultatet utav disken, men TestDisk tog bara hänsyn till ifall det var Linux vanliga filformat eller Windows vanliga, så tydligen inte.

Ja.. alltså.. om man snabbformatterar till ett annat format än disken har så finns det ju inget som säger att data inte förstörs.

Ja.. alltså.. om man snabbformatterar till ett annat format än disken har så finns det ju inget som säger att data inte förstörs.
Då gissade jag visst rätt på filformat. Skönt med litet tur.
Men en formatering från NTFS till FAT32 och därefter tillbaks till NTFS borde ju inte påverka slutresultatet om det bara är hårddiskens register som ändras.

Då gissade jag visst rätt på filformat. Skönt med litet tur.
Men en formatering från NTFS till FAT32 och därefter tillbaks till NTFS borde ju inte påverka slutresultatet om det bara är hårddiskens register som ändras.

"bara är hårddiskens register som ändras"? - Inte för att vara elak. Men du bör nog faktiskt inte leka med recoveryverktyg på andras diskar innan du samlat på dig lite mer insikt i hur lagring fungerar.

Alltså... En snabbformattering till FAT av ett filsystem som tidigare var NTFS kommer bara att förstöra data på de första och sista cylindrarna på volymen eftersom FAT lagras först och sist på volymerna.

...men att snabbformattera NTFS till en volym som tidigare var FAT kommer att på ett mycket effektivt sätt skriva sönder stora mängder data. Som default så allokerar MFT 12,5% (om jag inte minns galet) av diskutrymmet i mitten av volymen. Så, all data som är lagrad där kommer att skrivas sönder av en snabbformattering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar