macrobild
Avslutat medlemskap
Mikael Risedal skrev :
"17-40 /4 lämpar sig visserligen betydligt bättre på en APS kamera än vad den gör på en 24x36mm där objektivet är riktigt svagt vad det gäller kantskärpa och behöver bländas ner till 11 vilket påverkar mittskärpan negativt för att man skall erhålla bra resultat. "
Ja, kantskärpan är inget att hurra över på den gluggen med 24x36, funderar på att byta till ett 24-70 istället...eller ? är den någon skillnad i kantskärpan ?
samma sak där jag har haft 4 st 24-70 och vid testen för några år sedan till tidningen Proffsfoto så visade sig att mitt 24-70 tillsammans med 1dsmk3 var bättre runt 24mm än Nikons motsvarighet, vi hämtade då in 2 st Nikon 24-70 för att jämföra.
Samma objektiv visade sig senare vara ganska svagt runt 70mm
Det finns stora variationer även av 24-70, Lennart Aspman liksom jag har beskrivit detta ett antal gånger här på fotosidan.Lennart har haft 24-70 som har uppvisat bra egenskaper runt 70mm men har varit dåliga runt 24mm
Ett bra centrerat 24-70 är ett riktigt bra objektiv när allt stämmer.
Kan man inte testa ut objektivet i förväg så kan man alltid förlita sig på turen dvs som att köpa en lott , ibland blir det vinst