Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 7D för $1199

Produkter
(logga in för att koppla)
1.199 x 7,08 blir ju ca 8.500 spänn. Frakt på det och sen moms...tja...i runda slängar runt 11.200 spänn. Onekligen frestande men allt som oftast brukar det som låter för bra också vara det. Bevakar tråden i alla fall...

Är du säker på att det går att få fram "läsbara menyer" eller är det bara österländska menyer?

Har läst om en person som hittade en billig Nikon i Kina oxh som tur var reagerade han på att det inte fanns några västerländska menyer. Vid fråga gick det att ordna men då till ett helt annat pris.

Kolla / Jan-Olof

Är du säker på att det går att få fram "läsbara menyer" eller är det bara österländska menyer?
Tja, när jag nyfiket kollade länken och följde den (ända fram tills det var dags att fylla i personliga uppgifter för nytt konto), så var det på engelska. Eftersom jag inte gick vidare kan jag ju inte svara för om det fanns någon finstilt text senare och i så fall med österländska och för oss "oläsbara" tecken...

Kanske någon som hänger på Fotosidan kan svara för om det här företaget är fågel eller fisk. Eller om det finns andra kända bra/prisvärda företag i regionen.

Edit: Precis som jag lagt ut mitt inlägg och läste igenom det slog det mig att du nog menade menyerna inne i kameran. Jaja, så långt tänkte jag inte...

Så länge Canon inte gör något åt problemet med blixtstyrningen är vad som helst för dyrt.
Att inte alla behöver den funktionen ser jag inte som något argument. Specificerar man något ska det fungera.

Hej

Om man känner sig osäker på en webbutik så gör följande:

Först tar man reda på var webbservern står någonstans och det gör man enklast med kommandot traceroute...

H:\>tracert www.cngosale.com

Tracing route to cngosale.com [209.200.242.241]
over a maximum of 30 hops:

5 7 ms 7 ms 7 ms kbn-bb2-link.telia.net [80.91.253.197]
6 98 ms 98 ms 98 ms nyk-bb2-link.telia.net [80.91.254.91]
7 118 ms 99 ms 98 ms nyk-b5-link.telia.net [80.91.248.158]
8 98 ms 99 ms 97 ms 4.68.63.213
9 101 ms 92 ms 92 ms vlan69.csw1.NewYork1.Level3.net [4.68.16.62]
10 96 ms 105 ms 93 ms ae-64-64.ebr4.NewYork1.Level3.net [4.69.134.113]

11 151 ms 143 ms 143 ms ae-3.ebr2.Dallas1.Level3.net [4.69.137.121]
12 162 ms 162 ms 162 ms ae-4-4.car2.SanDiego1.Level3.net [4.69.133.213]

13 162 ms 162 ms 162 ms ADD2NET-INC.car2.SanDiego1.Level3.net [4.53.122.
66]
14 178 ms 178 ms 178 ms mu.lunariffic.com [209.200.242.241]

Trace complete.

Sen kan man söka lite på google om det finns någon som har klagomål på firman. Troligtvis så måste du köpa en försäkring till annars får du ingen leverans.

Mvh
Fredrik

Så länge Canon inte gör något åt problemet med blixtstyrningen är vad som helst för dyrt.
Att inte alla behöver den funktionen ser jag inte som något argument. Specificerar man något ska det fungera.

Fantastiskt relevant inlägg, ska du vara bitter finns det säkert bättre trådar här på forumet.

Angående ämnet, ett bra tips när man hittar sådana här firmor är att googla på namnet men framförallt på web-adressen för att se om man hittar något om firmans status. Detta hittade jag när jag googlade på www.cngosale.com, http://exposedscammers.wordpress.com/2009/11/09/cngosale-com-webshop-review/

Jag vet inte hur tillförlitlig just den sidan är men å andra sidan hittade jag inte speciellt mycket annan info om företaget så jag skulle nog hålla mig borta från dem.

Priserna på de mesta i butiken verkar för bra för att vara sanna. Om det verkar för bra för att vara sant är det oftast också så tyvärr.

Fantastiskt relevant inlägg
Javisst. Alla som funderar på en 7D nu ska vara medvetna om att det inte alls är säkert att de fungerar som de ska. Sen är det upp till var och en om man köper ändå. Förutom detta problem tycker jag den är utmärkt.

Ska du bara vara ironisk finns det säkert bättre trådar.

Jag håller med om riskerna i att köpa från Kina, åtminstone när det gäller kamerahus. Inte så roligt att behöva skicka iväg huset till Kina om det uppstår problem, även om firman skulle vara seriös.

Mitt inlägg om blixtproblemet blev plötsligt ännu mer relevant idag, då jag fick beskedet från Canon om att drabbade kameror kräver garantiåtgärd på verkstad. Kan bli tjurigt om de inte vill ta sig an en kamera såld i Kina.

Nu tänker jag inte köpa någon kamera från Kina, det fick bli Fotokungen istället. Men skulle det inte bli samma problem för någon som köpte kameran i USA? Då måste ju kameran skickas till USA för åtgärd.

Visst, men det finns värre saker att råka ut för med en mindre känd leverantör i Kina. Då jämft med B&H i USA exvis.

Nu tänker jag inte köpa någon kamera från Kina, det fick bli Fotokungen istället. Men skulle det inte bli samma problem för någon som köpte kameran i USA? Då måste ju kameran skickas till USA för åtgärd.

Är det någon som handlat från den här firman?

Inte jag, sök på nätet och se om det finns kommentarer om dem.

Priserna verkar vara synnerligen låga, det är en varningssignal om de är lägre än vad som verkar rimligt. Skojare spelar alltid på folks "girighet".

Vågar man handla från Kina?

Klart man vågar handla från Kina, var och varannan pryl är ju tillverkad i Kina nuförtiden. Men som nämnts så blir det dyrt och besvärligt om man behöver nyttja garantin.

Ett ef 70-200 2,8 IS kostar 8189 hos dem, är det troligt att den kinesiska firman köpt så billigt att de med vinst kan sälja till de priser de håller?

Min bedömning är att det är för bra för att vara sant.

Om det är en canonprodukt det gäller så spelar det ingen roll om du köper den i Kina, USA eller var du nu vill eftersom Canon har World wide garanti, vilket innebär att du kan lämna in en amerikansk canonprodukt i Sverige utan problem på service. Sen om det är riskfritt ur andra perspektiv det vet jag inte.

Har du full koll?

Enligt de flesta finns det världsgaranti på objektiv men inte på kamerahus. Det inne bär att du måste skicka tillbaka kameran till landet där du köpte den.

Om det är en canonprodukt det gäller så spelar det ingen roll om du köper den i Kina, USA eller var du nu vill eftersom Canon har World wide garanti, vilket innebär att du kan lämna in en amerikansk canonprodukt i Sverige utan problem på service. Sen om det är riskfritt ur andra perspektiv det vet jag inte.

Canon har inte världsgaranti på kamerahus.

Väldigt misstänksamt kan jag säga! Jag skulle aldrig beställa ifrån de om inte det var en super billig pryl.
Ett tips är att skicka mail och säga att du har en kompis som bor i samma stad och han skulle kunna hämta kameran och betala kontant. Nappar de? kommer de att svara dina mail överhuvudtaget? Det är just då som man kan veta om det finns några seriösa avsikter ifrån butikens sida.

Och visst vågar man handla från Kina! Det gäller dock att man vet vart/vem i Kina man gör affärer med.

Sedan undrar jag om inte Paypal lämnar några garantier även utanför Ebay?? *osäker på det*.

Jag har själv blivit lurad för 3 år sedan av en tysk sida som hade priser motsvarande 20% lägre än snittet. Otroligt dumt av mig att luras på det sättet :( Därför är mitt råd till dig att avvakta och verkligen överväga andra möjligheter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar