Annons

Seriösa butiker i New York

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej

Vet inte om detta blir rätt forumavdelning, men har prövat söka här i forumet för att försöka hitta tips på bra butiker i New York att köpa kamerautrustning i.
Är intresserad av en Canon 5D Mark II och åker nu på måndag.
Tyvärr är den "back-ordered" på BH Photo.
photo.net har jag också hittat i en tidigare tråd och dem verkar ha den inne nu, men man vet aldrig.
Vill som inte riskera att åka dit och sen finns det kanske ingen butik som har den inne.

Så jag vill gärna ha lite tips på fler seriösa butiker i New York :)

Tack på förhand!
 
J&R (www.jr.com) har en stor affär i downtown manhattan. Har tyvärr inte varit där och 5D MkII står som out of stock på deras hemsida, men jag vet inte ifall det är butikens lager man ser där.
 
Hej
B&H är bäst, absolut toppklass. Har bara bra erfarenheter. Kul att besöka även om du inte kan köpa kameran där.
Adorama kan vara ett alternativ.
Har varit på J&R men inte köpt något.
Ha det så kul
Mikael
 
Jag har bara bra erfarenheter av 42nd Street (som inte alls ligger på 42nd Street) och J&R direkt i deras butiker och B&H via internet/bil.

B&H är stängt på fredagar och övriga judiska helgdagar.
När du varit inne och handlat på B&H kan du gå runt hörnet och plåta US Post Office (jättehus) och Madison Square Garden. J&R ligger ganska nära Ground Zero, om du vill se den.
 
hmm, du har nog tur om du stöter på en 5d mk II i någon butik i världen just nu till bra pris, den är slut överallt. Så bered dig på att du antagligen inte lär göra någon bra affär prismässigt där du nu möjligen skulle hitta den i N.Y. Fast dollarkursen går ju åt rätt håll iofs.
 
Jag har bara bra erfarenheter av 42nd Street (som inte alls ligger på 42nd Street) och J&R direkt i deras butiker och B&H via internet/bil.

B&H är stängt på fredagar och övriga judiska helgdagar.
När du varit inne och handlat på B&H kan du gå runt hörnet och plåta US Post Office (jättehus) och Madison Square Garden. J&R ligger ganska nära Ground Zero, om du vill se den.

Är det inte lördagar som dem har stängt på BH ? :)
 
hmm, du har nog tur om du stöter på en 5d mk II i någon butik i världen just nu till bra pris, den är slut överallt. Så bered dig på att du antagligen inte lär göra någon bra affär prismässigt där du nu möjligen skulle hitta den i N.Y. Fast dollarkursen går ju åt rätt håll iofs.

Det verkar som den finns i stock både på Adorama (photo.net) och www.42photo.com
Ska anteckna adresserna till de butiksförslag jag får här och så får man besöka dem en efter en och se om den finns i någon av dem :)
 
Är det inte lördagar som dem har stängt på BH ? :)

Jo, de stänger tidigare på fredagar (kl 14) och har helstängt på lördagar. Söndagar är det dock öppet igen. :)

Jag var nyligen i NYC och B&H och Adorama är båda seriösa butiker även om B&H känns ett snäpp bättre och större. (båda har lördagsstängt) Ritz Camera hade en butik nära mitt hotell på Upper West Side (2400 Broadway) där personalen var kunnig och priserna OK, men de hade inte det jag sökte i lager.

Willoughbys (http://www.willoughbys.com/) Camera verkade seriösa och kunniga vid första besöket men när jag senare (en lördag!) skulle köpa lite enklare tillbehör (batterier och liknande) kom överprissatta piratdelar fram istället för de riktiga prylarna.

Tänk på att "sales tax" på drygt 8% kommer till på alla priser i butikerna.
 
Så jag vill gärna ha lite tips på fler seriösa butiker i New York :)

Tack på förhand!

17th Street Photo, är liten, och svår att hitta. Dom har inte skylt ut mot gatan. Du går in i en trappupgång, trycker på en hissknapp, och när dörren öppnas är du i butiken.
Dom säljer mest på nätet gissar jag, men jag har handlat i butik där, och dom är seriösa till 100%
http://www.17photo.com/product.asp?id=2764B003
 
17th Street Photo, är liten, och svår att hitta. Dom har inte skylt ut mot gatan. Du går in i en trappupgång, trycker på en hissknapp, och när dörren öppnas är du i butiken.
Dom säljer mest på nätet gissar jag, men jag har handlat i butik där, och dom är seriösa till 100%
http://www.17photo.com/product.asp?id=2764B003

De KAN vara på väg att skaffa en butik mot gatan, tror jag. När jag var där var det någon fotoverksamhet på väg att bygga en butik i krokarna, men jag hittade aldrig den du nämner. Däremot fanns det ett trevligt antikvariant ett par porthål bort.
 
Köpte själv begagnat på Fred Miranda

Kan vara ett alternativ om du inte kan hitta den hemma i en butik, men naturligtvis mer riskabelt. Jag köpte min kamera så medan jag var i USA i julas. Fick tag i en ny kamera från en kille som hade två. Funkade felfritt. Kan vara ett problem om du skall bo på hotell... Finns ett par stycken till salu på fredmiranda.com
 
Sådärja, nu har man varit i New York! :)

Mina uppfattningar var att B&H Photo överlägset hade den bästa och trevligaste butiken. Kikade in på 42nd photo, men där var det inte mkt att hänga i julgranen. Dyra var dem också.
J&R var jag också in på. Rätt okej butik, men säljaren visste inte mkt .. han som stod på Canonavdelningen.

På resan så blev det iaf
Canon 5D Mark II
Canon 17-40
Canon 70-200/4 IS
Canon 1.4x

+ filter och ett polfilter då :)

Många kronor, men verkligen värt varenda slant! Vilket lyft :)
 
Value Added Tax (VAT, motsvarar vår moms) kan man få tillbaka, när man är turist.

Sales Tax (försäljningsskatt) får man däremot inte tillbaka.

Hitintills har jag bara sett Sales Tax i USA, aldrig VAT. Men det finns kanske någonstans, det också. Däremot gäller nästan överallt att om du skickar via postorder till en annan delstat, då betalar du ingen sales tax. Det är en skatt på försäljning över disk. Det finns något undantag, har jag för mig, men jag minns inte vilken delstat/-er det gällde.
 
Grattis till en Canonbra utrustning och lycka till med fotandet!


Sådärja, nu har man varit i New York! :)

Mina uppfattningar var att B&H Photo överlägset hade den bästa och trevligaste butiken. Kikade in på 42nd photo, men där var det inte mkt att hänga i julgranen. Dyra var dem också.
J&R var jag också in på. Rätt okej butik, men säljaren visste inte mkt .. han som stod på Canonavdelningen.

På resan så blev det iaf
Canon 5D Mark II
Canon 17-40
Canon 70-200/4 IS
Canon 1.4x

+ filter och ett polfilter då :)

Många kronor, men verkligen värt varenda slant! Vilket lyft :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.