Det är ju självklart att fler personer än den där Terje fuskar. När jag förklarar att jag ofta retuscherar så blir vissa vääääldigt upprörda, vilket jag i vissa fall tror är överspel för att försöka avleda intresset från det dom själva gör.
Jag har några publicerade bilder som är extremt manipulerade och monterade. Bilderna är delar av interna skämt och skulle någon upptäcka det så hymlar jag inte med det alls. Det konstiga är dock att ingen hittills har märkt något, förutom de direkt berörda. Jag tror det är dom som är enfaldiga nog att gå på vad som helst som blir utagerande när dom förstår att dom inte har förstått alls...
För en stund sen satt jag och kollade igenom bilder tagna av naturfotografer här i Bohuslän. Jag har nu sett 3-4 bilder som är tydligt retuscherade. Om man nu ska klona bort saker i bilder, som sen påstås vara "rena", så kan man ju med fördel se till att undvika duplicering av bilddetaljer på andra ställen i bilden. Speciellt en bild där ett löv fritt hängande i luften och hörnet på ett hyreshus plötsligt framträdde när jag la på ökad kontrast i kombination med ändringar av färgtoner var riktigt kul. Hyreshus är ju såååå vanliga i ytterskärgården