Jag är ny inom foto och har en Canon eos 450D som jag inte riktigt har lärt mig ännu. Är väldigt intresserad av att ta bilder och tar gärna hela dagar ute för att få en bra bild.
Det jag undrar är om någon vill ge mig några värdefulla tips?
ex: När jag fotar i naturen, människor mm.
Tack på förhand!
Här är ett garanterat säkert recept:
1. Köp/låna ett objektiv som möjliggör kort skärpedjup - t.ex EF 50/1.8
2. Sätt på det på din kamera
3. Utforska läget Av (bländarautomatik) på din kamera. Vad händer med bilden om du kör bländare 1.8 jämfört med 22. Testa, testa, testa. I flera dagar. Flera tusen bilder. I alla tänkbara miljöer. I mörker, i ljus, nära saker, långt bort.
4. Utforska sedan läget Tv (tidsautomatik) på samma sätt.
5. Utforska sist läget M (manuellt) på samma sätt.
Tar kanske 1-2 veckor, men sen behärskar du kameran och behöver inte bry dig om den något mer. (Föressten kan du nu använda vilken systemkamera i hela världen. Den kunskapen fick du på köpet. Bra va?)
Denna hårda kur må låta ruskigt trist. Men håller du denna stränga diet (lika bra nu när det ändå är skitväder) kommer du plötsligt kunna använda kameran till att se världen på ett helt nytt sätt. Då kommer de tips och råd du vill ha ligga på en helt annan nivå, eftersom kameran blir en förlängning av ditt nya sätt att se på världen.
Sen behöver ju inte foto vara så ohyggligt ambitiöst. Vill man bara få med familjen på julafton, kanske en närbild på första maskrosen så finns massor av fototips både här och där. De kommer nog när som helst under detta inlägg