Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En ärlig åsikt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadischa

Medlem
Jag är ny inom foto och har en Canon eos 450D som jag inte riktigt har lärt mig ännu. Är väldigt intresserad av att ta bilder och tar gärna hela dagar ute för att få en bra bild.

Det jag undrar är om någon vill ge mig några värdefulla tips?
ex: När jag fotar i naturen, människor mm.

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_3746.jpg
    IMG_3746.jpg
    17.6 KB · Visningar: 1,045

Börja med att lära dig hantera kameran, lek med funktionerna, lär dig hur slutartider, bländare, ljus (varmt/kallt, hårt/mjukt, medljus/motljus) och annat påverkar bilden. Ta det inte så allvarligt, utan experimentera och ha kul. Ladda upp bilder som du är nöjd med för kritik, kolla på bilder, kommentera andras. Fota mycket, och fota nyfiket. Upptäck världen genom sökaren.

Jag tror att jag tog ca 5000 exponeringar med min D50 första månaden jag hade den. Många var helt meningslösa testbilder där jag tog 100 nästan identiska bilder och bara skruvade på inställningar på kameran, lekte med vinkel, komposition etc. Det var kul och spännande och det är ju i princip gratis när man har en digitalkamera.

Det första jag såg i bilden Linda,var horisonten. Den ligger på sne i din bild och "bör" vara horisentell. Men sen finns det alltid undantag där horisonten kommer i andra hand, då bildens innehåll eller komposition t.ex. är intressantare.

Annars är det som Oscar skrev, ut och pröva! Min sambo har sedan en månad en likadan kamera som dig, hennes första systemkamera och hon fotograferar så fort hon har tid och vädret är acceptabelt. Kommer hem, tankar över bilderna på sin dator och är självkritisk (lär sig av misstagen) och ger sig ut igen nästa dag någon erfarenhet rikare.

Precis som till henne rekomenderar jag dig, att återvända till motiven och fota igen och igen tills bilden blir som du tänkt dig. Lite enklare att lära sig hur det fungerar med återkommande motiv än nya hela tiden.

Jag är ny inom foto och har en Canon eos 450D som jag inte riktigt har lärt mig ännu. Är väldigt intresserad av att ta bilder och tar gärna hela dagar ute för att få en bra bild.

Tack på förhand!

Här är ett garanterat säkert recept:

1. Köp/låna ett objektiv som möjliggör kort skärpedjup - t.ex EF 50/1.8

2. Sätt på det på din kamera

3. Utforska läget Av (bländarautomatik) på din kamera. Vad händer med bilden om du kör bländare 1.8 jämfört med 22. Testa, testa, testa. I flera dagar. Flera tusen bilder. I alla tänkbara miljöer. I mörker, i ljus, nära saker, långt bort.

4. Utforska sedan läget Tv (tidsautomatik) på samma sätt.

5. Utforska sist läget M (manuellt) på samma sätt.

Tar kanske 1-2 veckor, men sen behärskar du kameran och behöver inte bry dig om den något mer. (Föressten kan du nu använda vilken systemkamera i hela världen. Den kunskapen fick du på köpet. Bra va?)

Denna hårda kur må låta ruskigt trist. Men håller du denna stränga diet (lika bra nu när det ändå är skitväder) kommer du plötsligt kunna använda kameran till att se världen på ett helt nytt sätt. Då kommer de tips och råd du vill ha ligga på en helt annan nivå, eftersom kameran blir en förlängning av ditt nya sätt att se på världen.

Sen behöver ju inte foto vara så ohyggligt ambitiöst. Vill man bara få med familjen på julafton, kanske en närbild på första maskrosen så finns massor av fototips både här och där. De kommer nog när som helst under detta inlägg :)

Ett annat tips kan vara att du lägger upp bilder i bildpoolen Bildkritik - Mjukstart. När du gör det skriv oxå varför du tycker att bilden är bra/mindre bra och om det är nåt du fundear på själv när det gäller bilden. Det kan underlätta när man ska ge svar annars blir det lätt att man ofta ger uppmuntrande komentarer och kanske inte så mycket direkta råd.

Sen håller jag med mannbro och David B att man ska våga använda Av och M läget och lära sig fototekniken så att man vet vad som händer när man rattar även om kamerans automatik ofta lyckas "gissa" rätt.
Ta mycket bilder och titta mycket på bilder.

...så att man vet vad som händer när man rattar även om kamerans automatik ofta lyckas "gissa" rätt.

Mm. Visst är det så. Fast "rätt" är exakt samma sak som det en liten kompaktkamera gör, och då förlorar man poängen med en systemkamera. Med en systemkamera finns möjligheten att skapa ett eget uttryck vid varje exponeringstillfälle. Jag vet att det låter jäkligt pretto, men i ärlighetens namn är det ju så. Det är ju egentligen exakt lika lätt att plåta i Av-läge som i full automatik. Man behöver inte bry sig om något annat än att trycka på knappen. Kameran sköter resten.

...och titta mycket på bilder.
Viktigaste skolan!

Är vädret inte det bästa, kan man köra lite inomhus. Vill man testa hur valet av bländare påverkar skärpedjupet, så kan man sätta upp lite saker på ett bord med lite avstånd mellan sakerna. Då menar jag att man har en sak nära kameran och sedan lite längre bort för varje sak. Se till att du kan se alla saker samtidigt genom sökaren. Har du inget stativ, kan du bara sätta kameran på bordet (för att slippa oskärpa p g a att kameran rör sig under exponeringen).

Testa sedan att sätta fokus på sak nr 2 och testa lite olika bländare och se hur skarpa de övriga föremålen blir vid olika bländaretal.

Har du ett bibliotek i närheten, kan du låna en bok om fotografering. Det är helt ok även om boken är lite äldre. Även om man pratar film, så fungerar teorier om skärpedjup, slutar, bländare o s v som förr.

/Gunnar

Tänk dej att du har en liten plastmugg. En sån där som brukar finnas en packe av i en automat inne på toa hos tandläkaren. Tunn och lätt. Tänk dej att du vill fylla den till upp till en nivå 1 cm från kanten. Till ditt förfogande har du en brandbil med en rejäl slang. I slangen sitter ett munstycke med en strypventil. Muggen står fritt på ett glatt underlag.

Uppgift: Fyll muggen lagom mycket utan att spilla.

Scenariot är snarlikt att fotografera medvetet - systemkamera eller ej.

Strypventilen motsvarar bländaren och slutartiden motsvarar hur länge du har munstycket öppet. Muggens storlek kan liknas vid ISO-talet. Högt ISO motsvarar en liten mugg. Att få den lagom fylld kan liknas vid att exponera rätt.

I alla kameror sitter det en exponeringsmätare. Den mäter hur ljust det är och räknar om detta till en kombination av exponeringstid (hur länge du ska hålla munstycket öppet) och bländare (hur stor öppning det ska vara på strypventilen) ställt till det ISO-tal du använder (hur stor mugg du ska fylla).

Ungefär så och tillräckligt nära sant för dom behov jag tror att du har nu. Läs ovanstående och ut och fota. Läs igen och fota mer. Hojta till om du skulle känna att det känns mysko.

Det finns ett par sidoeffekter med bländaröppning och slutartid som inte framgår av analogin ovan: En stor bländaröppning (låg siffra - ex.vis 1,8) ger ett kort skärpedjup (ex.vis ögat skarpt men nästippen och örat suddiga i ett porträtt). En liten bländaröppning ger stort skärpedjup. Lång slutartid kan ge rörelseoskärpa medan en extremt kort kan frysa mycket snabba rörelser - för slutartiden handlar ju just precis om det: Hur länge kameran håller öppet för ljusinsläpp.

Bländaröppningen mäts i det antal gånger som hålet genom objektivet ryms i objektivets brännvidd. Bländare 1,8 på ett 50mm objektiv betyder att hålet är 28mm i diameter (50/1,8). Bländare 22 betyder att det är 2,3 mm. Bara så att du förstår varför skalan går "baklänges". Fundera inte mer på det just nu. Av nån anledning släpper ett 10mm 2,8 och ett 200mm 2,8 genom lika mycket ljus. Vet inte varför. Bara "att".

Slutartiden mäts i sekunder eller bråkdelar därav. Intressant där är att absolut inte använda längre slutartid än 1/brännvidd vid foto på fri hand. Använd alltså inte längre tid än 1/50 sekund på ett 50mm objektiv. Har du stativ är det förstås en annan sak. Men på fri hand skakar man alltid lite och håller då kameran öppet länge så får du en rörelseoskärpa. Den exakta tiden är lite individuell. En 25årig i topptrim med en folköl innanför västen håller kameran stilla längre än min 95 år gamla mormor.

Ett praktiskt råd med just Canon 450D: Använd inte någonsin helautomatik! Använd "P" istället - om det är automatik du vill ha. Med helautomatiken flippar kameran upp blixten när den tycker att det är dags. Med programautomatiken är det du och inte kameran som fattar det beslutet. Börja besluta vad kameran ska göra för dej och se efter hur det blev. Reflektera över det jag skrev ovan och fundera på varför resultatet blev som det blev. Automatik eller helmanuell? Skit samma. Bara du beslutar vad kameran ska göra för dej.

Tänk dej att du har en liten plastmugg. En sån där som brukar finnas en packe av i en automat inne på toa hos tandläkaren. Tunn och lätt. Tänk dej att du vill fylla den till upp till en nivå 1 cm från kanten. Till ditt förfogande har du en brandbil med en rejäl slang. I slangen sitter ett munstycke med en strypventil. Muggen står fritt på ett glatt underlag.

Uppgift: Fyll muggen lagom mycket utan att spilla.

Scenariot är snarlikt att fotografera medvetet - systemkamera eller ej.

Strypventilen motsvarar bländaren och slutartiden motsvarar hur länge du har munstycket öppet. Muggens storlek kan liknas vid ISO-talet. Högt ISO motsvarar en liten mugg. Att få den lagom fylld kan liknas vid att exponera rätt.

I alla kameror sitter det en exponeringsmätare. Den mäter hur ljust det är och räknar om detta till en kombination av exponeringstid (hur länge du ska hålla munstycket öppet) och bländare (hur stor öppning det ska vara på strypventilen) ställt till det ISO-tal du använder (hur stor mugg du ska fylla).

Ungefär så och tillräckligt nära sant för dom behov jag tror att du har nu. Läs ovanstående och ut och fota. Läs igen och fota mer. Hojta till om du skulle känna att det känns mysko.

Det finns ett par sidoeffekter med bländaröppning och slutartid som inte framgår av analogin ovan: En stor bländaröppning (låg siffra - ex.vis 1,8) ger ett kort skärpedjup (ex.vis ögat skarpt men nästippen och örat suddiga i ett porträtt). En liten bländaröppning ger stort skärpedjup. Lång slutartid kan ge rörelseoskärpa medan en extremt kort kan frysa mycket snabba rörelser - för slutartiden handlar ju just precis om det: Hur länge kameran håller öppet för ljusinsläpp.

Bländaröppningen mäts i det antal gånger som hålet genom objektivet ryms i objektivets brännvidd. Bländare 1,8 på ett 50mm objektiv betyder att hålet är 28mm i diameter (50/1,8). Bländare 22 betyder att det är 2,3 mm. Bara så att du förstår varför skalan går "baklänges". Fundera inte mer på det just nu. Av nån anledning släpper ett 10mm 2,8 och ett 200mm 2,8 genom lika mycket ljus. Vet inte varför. Bara "att".

Slutartiden mäts i sekunder eller bråkdelar därav. Intressant där är att absolut inte använda längre slutartid än 1/brännvidd vid foto på fri hand. Använd alltså inte längre tid än 1/50 sekund på ett 50mm objektiv. Har du stativ är det förstås en annan sak. Men på fri hand skakar man alltid lite och håller då kameran öppet länge så får du en rörelseoskärpa. Den exakta tiden är lite individuell. En 25årig i topptrim med en folköl innanför västen håller kameran stilla längre än min 95 år gamla mormor.

Ett praktiskt råd med just Canon 450D: Använd inte någonsin helautomatik! Använd "P" istället - om det är automatik du vill ha. Med helautomatiken flippar kameran upp blixten när den tycker att det är dags. Med programautomatiken är det du och inte kameran som fattar det beslutet. Börja besluta vad kameran ska göra för dej och se efter hur det blev. Reflektera över det jag skrev ovan och fundera på varför resultatet blev som det blev. Automatik eller helmanuell? Skit samma. Bara du beslutar vad kameran ska göra för dej.

Tack så hemskt mycket för detta svar! Ska läsa det igen och spara ner det på datorn. Kan vara bra för mig att läsa det ngr gånger.
Mycket att lära sig om kameran men som ni säger så ska man utforska och jag är väldigt rädd att göra fel. Men det borde jag ändra på. För misstag lär man sig av!

Tack så hemskt mycket för detta svar! Ska läsa det igen och spara ner det på datorn. Kan vara bra för mig att läsa det ngr gånger.
Mycket att lära sig om kameran men som ni säger så ska man utforska och jag är väldigt rädd att göra fel. Men det borde jag ändra på. För misstag lär man sig av!

Du måste göra fel. Annars kan man inte lära sig. Det bästa med digitalkameror är att det inte kostar något att försöka om och om igen plus att du direkt ser vad som händer. Inlärningskurvan idag jämfört med på den analoga tiden måste vara förkortad tusentals gånger.

Kom ihåg att det ÄR jättelätt att lära sig behärska kameran. Allt annat är bara skrämselpropaganda.

Bländare, slutartid, ISO - thats all there is to it.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar