Det "gryniga" glasytskiktet i Ge-Pe-ramarna är för att eliminera Newtonringarna. Det är små glasblåsor som gör att diafilmen inte kommer ligga som smetad på glasytan. Blåsorna fungerar som små distanser.
Det är just den direkta närkontakten mellan glas och film som kan skapa dessa Newtonringar.
För övrigt kan jag tipsa om att vid skanningar av Kodachromefilmer (dia), så gäller andra "regler å trix"...
Detta pga av Kodachromefilmens unika och "extrema" struktur på emulsionsidan (påminner mest om en topografisk karta....). Dessa fysiska "höjdskillnader" på emulsionsidan försvårar påtagligt en skanners möjlighet att korrekt läsa av bilden. Därför har vissa film-skannrar ett speciellt Kodachrome-läge att aktivera. Tro mig, skillnaden är som natt å dag om man kör med eller utan detta läge aktiverat! Har själv en Nikon Coolscan V ED.
/Oscar
Jag har läst lite i denna tråd och kan kanske komma med någon förklaring.
Den grå hinnan på glasen har jag också retat mig på och ringde därför, för många år sedan till, GP (Biwex) och bad att få tala med någon tekniskt kunnig.
Han förklarade då att den grå hinnan var kiselsyra som fälls ut ur glasen. Han förklarade också att man kan finna samma beläggning på glas i barskåpet som stått oanvända en längre tid.
Jag frågade hur bra det var, att ha diabilderna inpackade i kiselsyra. Det visste han inte, men förklarade att kiselsyra var en svag syra.
Även om man tog bort syran på glasen så kom det tillbaka igen med tiden.
Jag har också hitta droppar på mina glas och antog därför att det var kiselsyra.
Efter detta samtal så startade jag ett projekt med att montera om mina bilder i glaslösa ramar. Det är flera bärkassar med diaramar som jag slängt i skrotbingen.
Sedan så har GP glas med en skrovlig yta på sidan mot diabliden.
Detta är s k antinewtonglas. Men även dessa glas drabbas av kiselsyra.
Såg också en artikel i någon fototidning som hävdade att den grå beläggningen kunde dämpa ljuset från projektorn med 1 - 2 bländarsteg med tiden.