Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Sport"... krav?

Produkter
(logga in för att koppla)

persept

Aktiv medlem
Hej!

Alla verkar omedelbart veta vad som är bra för sport foto. Vad är igentligen defintionen av "sportfotografering" - då tänker jag inte på vad som avbildas utan snarare vilka paremtrar som kamera och objektiv måste vara bra på?

Är användarfallet att kameran måste flyttas snabbt i alla riktningar, ungf. som när man jagar mygg. Eller är det att sprej skjuta bilder mha. hög fps.

Skulle vi kunna enas om en icke tillverkarspecifik kravlista på en bra sportfotosetup? jag förväntar mig att nån kommer att säga att det beror på sport - bra, då är vi på rätt väg - definiera sport och kamera krav.

Själv fotar jag segling - det kan bli ganska snabba tag när man sitter i en liten båt ett tiotal meter från båtar som seglar förbi i en 10-15 km/h (5-10knop)

/
 
Min definition på sportfoto är att det är snabba rörelser som skall fångas vilket kräver möjligheter till snabba tider. Det betyder ljusstark optik då man inte alltid kan räkna med bra ljus. Serietagning som ger mer än 3 bilder per sekund kan vara till fördel.
 
Jag håller med föregående.

Vill tillägga att fotografen uteslutande är den viktigaste utrustningen.
En bra fotograf med vana kan förutse, och utan den bästa utrustningen fånga snabba ögonblick som andra inte kan.
 
Hur är det med rörelsemönstret för fotografen - och vilka rörelser gör frontlinselementet (här kommer vi in (igen?) på IS/VR användbarheten) ?
 
Jag håller med föregående.

Vill tillägga att fotografen uteslutande är den viktigaste utrustningen.
En bra fotograf med vana kan förutse, och utan den bästa utrustningen fånga snabba ögonblick som andra inte kan.


sa han och torkade bort leran o vattnet från (och ur) kameran och objektivet...

det finns nog nåååågra "bra" egenskaper även hos den tekniska utrustningen också....
 
".... uteslutande är den viktigaste utrustningen"

Då utesluter du ju andra....

"Vill tillägga att fotografen uteslutande är den viktigaste utrustningen." betyder att det utan tvekan är den viktigaste utrustningen, inte att det är den enda.

Du läser/förstår fel.
Tolkar man det som du, tolkar man fel.
 
Kan man säga att en sportfotgraf troligen använder 1 AF punkt. Dock inte nödvändigtvis den mittersta men ändå, typiskt 1.

/
 
Den enda sport som jag fotat är rally med en crappy 80-200 zoom från det glada 80-talet och den har inte ens usm. Och jag tror jag inte har en enda rallybild där fokus inte ligger där det ska. Varken mer RT:n eller 30D:n har jag fått någon bild där fokus ligger fel.
 
Kan du förtydliga Robin hur detta relaterar till frågan i trådens början?

/


Den enda sport som jag fotat är rally med en crappy 80-200 zoom från det glada 80-talet och den har inte ens usm. Och jag tror jag inte har en enda rallybild där fokus inte ligger där det ska. Varken mer RT:n eller 30D:n har jag fått någon bild där fokus ligger fel.
 
Kan man säga att en sportfotgraf troligen använder 1 AF punkt. Dock inte nödvändigtvis den mittersta men ändå, typiskt 1.

/


ja och det är därför som 1D kamerorna har en möjlighet att välja en viss AF punkt till en av knapprarna. Dvs du trycker på en knapp, och vips har du valt en förbestämd AF punkt. Detta för att du snabbt skall kunna välja den för att det är den du vill använda, eller alltid veta var du starta ifrån och därifrån snabbare kommer fram till den du vill ha.
Jag väljer nya AF punkter hela tiden när jag fotograferar med "AI Servo". Det är nog den manöverering av kameran jag gör oftast under fotograferingen när jag fotograferar sport.
 
Senast ändrad:
Om vi nu ska utesluta kamerans egenskaper... så vill jag påstå att en av dom viktigaste förutsättningarna för bra sportfoto är att man förstår den sport man fotar, så man kan förutse och vara förberedd på vad som kommer att hända, innan det händer. Väntar man tills man ser ögonblicket i sökaren innan man trycker av så är det oftast för sent.
 
Om vi nu ska utesluta kamerans egenskaper... så vill jag påstå att en av dom viktigaste förutsättningarna för bra sportfoto är att man förstår den sport man fotar, så man kan förutse och vara förberedd på vad som kommer att hända, innan det händer. Väntar man tills man ser ögonblicket i sökaren innan man trycker av så är det oftast för sent.

Tack.
Precis vad jag ville ha sagt med mitt första inlägg.
 
OK, för den forsatta debatten så förutsetts att fotografen vet vad den gör - här skall snackas "gear" / utrustning :)

/J


Om vi nu ska utesluta kamerans egenskaper... så vill jag påstå att en av dom viktigaste förutsättningarna för bra sportfoto är att man förstår den sport man fotar, så man kan förutse och vara förberedd på vad som kommer att hända, innan det händer. Väntar man tills man ser ögonblicket i sökaren innan man trycker av så är det oftast för sent.
 
Om vi nu ska utesluta kamerans egenskaper... så vill jag påstå att en av dom viktigaste förutsättningarna för bra sportfoto är att man förstår den sport man fotar, så man kan förutse och vara förberedd på vad som kommer att hända, innan det händer. Väntar man tills man ser ögonblicket i sökaren innan man trycker av så är det oftast för sent.

Jag håller med föregående.

Vill tillägga att fotografen uteslutande är den viktigaste utrustningen.
En bra fotograf med vana kan förutse, och utan den bästa utrustningen fånga snabba ögonblick som andra inte kan.

Håller med er båda.
Har tagit några av mina bästa sportbilder med en EOS 350D.
Men samtidigt så underlättar det rejält att ha bra grejer.

För det är extremt frustrerande när du som fotograf gör allt rätt, och utrustningen inte hinner med.
För den som har de ekonomiska resurser som krävs, så är det naturligtvis rätt att satsa på så bra utrustning som möjligt.
För det är trots allt en stor praktisk skillnad att arbete med olika utrustningar. Vare sig du kan allt om sporten, och är en grym fotograf, eller du är total nybörjare på både sport och foto.

När det sedan gäller utrustning, så finns det redan ett antal trådar i frågan, och jag har själv svarat i flera av dem. Så därför rekommenderar jag en sökning på ämnet.
 
Håller med er båda.
Har tagit några av mina bästa sportbilder med en EOS 350D.
Men samtidigt så underlättar det rejält att ha bra grejer.

För det är extremt frustrerande när du som fotograf gör allt rätt, och utrustningen inte hinner med.
För den som har de ekonomiska resurser som krävs, så är det naturligtvis rätt att satsa på så bra utrustning som möjligt.
För det är trots allt en stor praktisk skillnad att arbete med olika utrustningar. Vare sig du kan allt om sporten, och är en grym fotograf, eller du är total nybörjare på både sport och foto.

När det sedan gäller utrustning, så finns det redan ett antal trådar i frågan, och jag har själv svarat i flera av dem. Så därför rekommenderar jag en sökning på ämnet.

Visst är det så, den som försöker intala sig själv och andra att det bara beror på fotografen skjuter sig själv i foten. Verkligheten är förstås att det är mycket lättare att fota sport med en 1D än en 350D. Sportfoto *är* en materialsport, och som du påpekar, har man pengarna så gör man det bra mycket enklare för sig om man har bättre utrustning.

Men det är klart, idag så anser man visst att poker och backgammon är sporter (i alla fall visas dom på sportkanalerna) och där behövs kanske inte 10 bilder per sekund. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.