ANNONS
Annons

Kostnad per bild m egen skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjare

Medlem
Hej,

Jag har en uppfattning/fördom om att det blir dyrare per bild att själv skriva ut bilderna på egen fotoskrivare jämfört med att framkalla dem på nätet eller i butik. Stämmer det? Hur mycket kostar det egentligen om man räknar in toner-kostnad och papper?

Självklart vinner man mycket på att kunna ha en egen skrivare hemma, men jag är just nu bara nyfiken på om min uppfattning om att det är "dyrt" att skriva ut hemma stämmer.

Hälsningar Mattias

Såvitt jag hört och läst, så stämmer det ganska bra,dessutom har enstaka servicefotoföretag urusel kvalite på jobben.

När jag räknade på det så var det dyrare hemma än via leverentörer. Vore väl nästan konstigt annars?
Rent generellt kan man säga att ju dyrare skrivare desto lägre pris per utskrift. Så ska man skriva ut mycket hemma kan det löna sig att investera i en lite bättre skrivare och viceversa... Fast nu är jag mycket generell i mina uttalanden..

Enligt mina beräkningar så är det billigare att skiva ut själv när det gäller A4, men dyrare för mindre utskrifter på min Canon iP4300.

A4 pappret jag använder kostar 5-10:- styck och förbrukningen av bläck ungefär det samma, så kostnaden hamnar på omkring halva butikspriset. För 10x15 utskrifter så kostar det omkring 3:- st, vilket är mycket mer än i butik.

Men för att räkna riktigt rätt så bör du ju räkna med skrivarens kostnad också.

Borde du inte kunna skära till 10X15cm själv från A4, om ett A4-papper kostar 5-10:- så blir ju priset betydligt lägre än 3:-/st. Fast då blir ju inte storleken exakt 10X15 iof...

Oaktat priset så får man väl anse att möjligheten att kalibrera och få exakta utskrifter som rätt värdefull också?

Har själv ingen skrivare, men funderar på att inhandla nåt trevligt(Canon troligtvis), för A4.

/Hasse

Att ta en bild, sedan bearbeta den och därefter skriva ut den är inte det en del av nöjet för en amatör. det är min upplevelse.
För ett proffs som måste vara rädd om såväl tid som kostnader ställer det sig annorlunda.

Fabian Fogelberg skrev:
Men för att räkna riktigt rätt så bör du ju räkna med skrivarens kostnad också.

Borde du inte kunna skära till 10X15cm själv från A4, om ett A4-papper kostar 5-10:- så blir ju priset betydligt lägre än 3:-/st. Fast då blir ju inte storleken exakt 10X15 iof...
Jag har behov av skivare till mycket annat än bara foton så skivarkostnaden behöver jag ta ändå. Fast hade jag inte skrivit ut foton så hade det nog blivit en laserskivare istället.

Tycker inte det är värt besväret att skära till A4 istället för att använda färdigskuret 10x15 papper då det oftast bara är någon krona per A4 man tjänar. 3:- per 10x15 är inräknat bläcket som är ungefär halva kostnaden.

Generellt tycker jag nog det verkar så att Nätlabben men även crimson nu på senare år blivit för billiga för att en egen A4 / A3 skrivare ska vara billigare. Speciellt om du vill ha lite kvalitet i pappret.

Nyligen fick jag hem min Storformatare. Och iomed det sänktes kostnaderna avsevärt. I min A3 skrivare kosta bläcket ca 11,80kr/ml
Nu med A1 skrivaren ligger det på ca 4kr/ml.
Och pappret som säljs på rulle är ju åxå mycket billigare från bra lev.

Men oavsett Det, är det ju viktigast att få bilderna RÄTT. Då får det gärna kosta lite extra.
Och om man då slipper fippel med att skicka hit och tebax så..

En sak som också får mig att tveka när det gäller egen skrivare är att det verkar vara så förbaskat krångligt med kalibrering, skrivarprofiler, olika papper osv. Det låter för mig som om det skulle gå åt en väldig massa provutskrifter osv, till en rätt stor kostnad, innan det arbetet är klart. Fast det kanske bara är jag som är dåligt insatt i den processen.

Det jag har skrivit ut från Crimson har blivit väldigt bra. Kalibrerad skärm och sen är det bara att köra... En 20x30 för 26 spänn + moms och frakt tycker jag inte är särskilt dyrt heller.

Bläckkostnaden för min Epson 3800 uppgår till 1,25 kr per kvadratdecimeter utskrift. En A4 (ca 20x30) med 1,5 cm marginaler blir runt 4,8 dm2 och bläckkostnaden för detta uppgår till 6 kr. Utskrivet med vanligt Epson papper blir kostnaden för en A4 ca 10 kr och med ett riktigt fint fine-art papper mellan 24-28 kr per A4.

Allt ovan inklusive moms, men exklusive kostnad för bläckbyte, munstycksrensning och naturligtvis avskrivningen på skrivaren. Ett bläckbyte från PK till MK bläck förbrukar 1,5 ml och kostar 11 kr, bläckbyte från MK till PK förbrukar 4,5 ml och kostar 32 kr. Hur detta slås ut per bild beror ju på hur mycket man printar och hur ofta man byter mellan matt och blankt papper.

Fördelen med att printa själv är den totala kontrollen över bildens utseende och möjligheten att använda exakt det papper man själv tycker bäst om. Inlärningskurvan är rätt brant i början, men med en kalibrerad skärm och papperstillverkarnas standardprofiler kommer man långt. När man blivit varm i kläderna låter man någon göra profiler för den egna skrivaren och får ett i det närmaste perfekt resultat varje gång.

Senast ändrad:
Fogel70 skrev:
Jag har behov av skivare till mycket annat än bara foton så skivarkostnaden behöver jag ta ändå. Fast hade jag inte skrivit ut foton så hade det nog blivit en laserskivare istället.

Tycker inte det är värt besväret att skära till A4 istället för att använda färdigskuret 10x15 papper då det oftast bara är någon krona per A4 man tjänar. 3:- per 10x15 är inräknat bläcket som är ungefär halva kostnaden.

Vill du ha hög kvalitet på bilderna så måste du ha en skrivare för bilder och en annan skrivare för vanlig text. Det är så olika teknik att det inte går att blanda.
/Erik

eon skrev:
Vill du ha hög kvalitet på bilderna så måste du ha en skrivare för bilder och en annan skrivare för vanlig text. Det är så olika teknik att det inte går att blanda.
/Erik
Jag tycker åtminstone mina utskrifter blir bättre än de från de flesta labben. Så jag är nöjd.

Vill man ha hög kvalitet på bilderna så måste man väl även anlita en proffsfotograf, för en sketen digitalkamera i händerna på en amatör duger ju inte. ;)

Sedan finns ju alternativet att köpa piratbläck från en tredjepartstillverkare vilket sänker kostnaden med flera kronor per bild.

Jag betalar numera ca 20kr per patron till min canon ip5200 istället för 140kr.

Att bilderna skulle bli sämre har inte jag märkt och jag vet inte hur man ska tolka påståenden om kortare livslängd etc. De bilder jag tycker om ramar jag in bakom glas det borde bevara dem ganska länge. Nu har jag ju ingen bild som är äldre än ett år men jag ser ingen skillnad i kvalitet på de lite äldre bilderna.

Min allmänna åsikt är att folk skriver ut alldelles för lite, en bild behöver inte vara perfekt enligt konstens alla regler för att printas, det är garanterat roligare att se en utskriven bild än en bild på datorn.

mvh
Mårten

the_Rose skrev:
Sedan finns ju alternativet att köpa piratbläck från en tredjepartstillverkare vilket sänker kostnaden med flera kronor per bild.

Jag betalar numera ca 20kr per patron till min canon ip5200 istället för 140kr.

Att bilderna skulle bli sämre har inte jag märkt och jag vet inte hur man ska tolka påståenden om kortare livslängd etc.

Min erfarenhet av piratbläck är att bilderna bleknar väldigt fort. Redan efter några veckor har en del bilder blivit helt oanvändbara.

Intressant ämne! Jag har under drygt ett halvår och många utskrifter fört "bok" på exakt vad jag skrivit ut; storlek, kvalitet, papperstyp, orginalbläckpatronbyte osv. Syftet var naturligtvis att komma fram till hur mycket en utskrift kostar mig och om det är värt pengarna jämfört med att beställa från ex Crimson.

Min slutsats för min skrivare (HP Photosmart 8450) är att det inte är värt det i pengar att skriva ut själv, plus att jag hemma inte heller kan skriva ut mer än A4-storlek. Dessutom är jag inte nöjd med kvaliteten på utskifterna i färg, även om de är ok i svartvitt. Däremot kan det vara ok med egen utskrift för att snabbt kolla hur en bild blir, skriva ut en bild för "hemmabruk" när kraven inte är så höga eller när jag bara vill att det ska gå fort.

Om detta stämmer för en riktig proffskrivare med en bättre kvalitet (och pris...) kan jag inte svara på. Men jag kan tänka mig att det då kan vara bättre med egna utskrifter, särskilt om man också kan skriva ut större än A4.

Men som alltid måste man själv väga kvalitetskrav, pris, snabbhet osv mot varandra och komma fram till vad som passar bäst för en själv.

Här kan ni se en liten exceluträkning av vad det kostar med HP-papper för min skrivare:

Oj, det kom visst inte med i inlägget...

Här kan ni se ett exempel på vad det kostar med HP-papper för min skrivare:

Avskrivning på skrivaren 4 år.
Bläckkostnad 0,03 kr/cm2.

Bildstorlek: A4 ; 13x18 ; 10x15
Pappersstorlek: A4 ; A4 ; 10x15
Papperstyp: Premuim Plus
Papperspris: 9 kr ; 9 kr ; 4 kr
Skrivarkostnad: 4 kr
Bläckkostnad: 19 kr ; 7 kr ; 4,50 kr

Summa: 32 kr ; 20 kr ; 12,50 kr

Bläckkostnaden för min Epson 3800 uppgår till 1,25 kr per kvadratdecimeter utskrift. En A4 (ca 20x30) med 1,5 cm marginaler blir runt 4,8 dm2 och bläckkostnaden för detta uppgår till 6 kr. Utskrivet med vanligt Epson papper blir kostnaden för en A4 ca 10 kr och med ett riktigt fint fine-art papper mellan 24-28 kr per A4.

Hur länge håller bläcket i patronerna om man inte skriver så mycket? Med andra ord hur stor är risken att bläcket i patronerna torkar och man inte kan använda allt bläck i dom?

/Johan

Epson Running Cost Calculator

På Epsons engelska webb finns denna "Running Cost Calculator" för Epson Stylus Pro-serien.

Enligt svenska Epson har de brittiska inpriserna (papper, bläck, mm) några år på nacken så försiktighet tillrådes när man använder kalkylatorn.

Kan kanske ändå ge en fingervisning om kostnaderna?

Det låter ju som om det skulle vara ganska billigt att skriva ut på den. Ungefär 4.50kr i bläck kostnad för en A4 om man ska tro den där kalkulatorn. Jag är altid lite skeptisk till vad printertilverkarna uppger. Brukar ligga lite i underkant men stannar det på en 6-7kr för en A4 så är jag nöjd.

Någon som har en uppfattning om hur länge man kan använda en bläckpatron när den väl är påbörjad. Förtfarande lite orolig att man inte hinner använda upp en 80ml patron innan den har torkat...

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar