Annons

Fota ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)
Ajdå, låter inte bra!

Vi tar en sak i taget.
Vitbalansen antar jag att du blev nöjd med, för det är samma sätt jag brukar göra på?
Exponeringen fungerade också på ISO 800, f2,8 samt 1/500? Dvs att bilderna såg lagom ljusa/mörka ut när man tittade i efterhand. Jag håller med om att det måste ha varit ett fantastiskt ljus med dom värdena och kan bara gratulera, det är betydligt vanligare med tvärtom...

Om ovanstående fungerade (med viss skillnad när du experimenterade) så har du hittat exponeringsvärdena, alltså återstår AF-inställningarna.
Vad stod dessa på? Jag kör själv Nikon som inte har exakt samma benämningar men att det ska vara AF är nog samma!? Mittpunkts-AF? Annan inställning som kan påverka (se instr.-boken)?

Om du delger detta så tror jag att jag eller ännu bättre nån Canon-expert kan assistera ganska snabbt var felet ligger.
Jag testade med enpunkts spotmätning och och utökad mätning( kommer inte ihåg vad det heter, men man har typ över, under och jämter mitt punkten.
 
Först, blev exponeringen bra?
Det låter som om ljuset var exceptionellt bra av det du beskriver.

Sedan, vad det gäller skärpan.
Det räcker med en slutartid på 1/800 för att få riktigt bra skärpa på hockey.
1/500 funkar relativt bra. Men det brukar inte bli "tokskarpt", och på vissa bilder brukar det bli synbar rörelseoskärpa i vissa delar av bilden. Typ klubban när någon skjuter ett slagskott.

Det låter lite som om du inte fått autofokusen att fungera.

Var har du haft för inställningar för Autofokus?
Har du möjligen kommit och fokusknappen på objektivet, och oavsiktligt stängt av AF?
Jag tycker exponeringen blev ovanligt bra mot vad jag fotat tidigare, jag behövde bara öka exponeringen jätte lite i LR för att bilden skulle bli perfekt.
Jag Har kört case 4 i Af . En punkt med fylld mitten, även testat utökad fokuspunkt. D.v.s en punkt över, under och vid sidan om.
 
Om du inte fått skärpa i bilden trots snabb slutartid så har du väl front eller bakfokus och behöver justera. Men det låter märkligt om du inte märkt det tidigare?
 
Om du inte fått skärpa i bilden trots snabb slutartid så har du väl front eller bakfokus och behöver justera. Men det låter märkligt om du inte märkt det tidigare?

Jag har haft inne kamran och objektivet på Canon för justering. Funkar när jag fotar typ hästhoppningar eller hundtävlingar, och även fotboll.
 
Jag tycker exponeringen blev ovanligt bra mot vad jag fotat tidigare, jag behövde bara öka exponeringen jätte lite i LR för att bilden skulle bli perfekt.
Jag Har kört case 4 i Af . En punkt med fylld mitten, även testat utökad fokuspunkt. D.v.s en punkt över, under och vid sidan om.

Det hela låter konstigt.
Även om case 4 möjligen inte är optimalt för hockey.
Så borde du fått betydligt bättre utdelning.

Om inte en enda bild är skarp.
Så kan jag tänka mig att du oavsiktligt kommit åt "knappen" på objektivet för AF/MF.
Det har hänt mig, och då är ju helt plötsligt AF avstängt...

Ett annat alternativ är att du ställ "Af drive" på kameran i "One shot" istället för "AI Servo".
 
Låter märkligt. Det borde funka lika bra på hockey

Njae.
Rörelserna i hockey är betydligt snabbare än de i fotboll.
Likaså är det mer vanligt att något kommer mellan dig och motivet.
Så vissa justeringar kan behöva göras för att optimera för hockey.

Blev själv varse om just detta när jag nyligen gjorde säsongens första hockeymatch med mina nuvarande fotbollsinställningar.
(Körde hela förra hockeysäsongen med en äldre mjukvara och färre inställningsmöjligheter på min 1Dx. Så nu behöver jag optimera inställningarna för hockey).
 
Njae.
Rörelserna i hockey är betydligt snabbare än de i fotboll.
Likaså är det mer vanligt att något kommer mellan dig och motivet.
Så vissa justeringar kan behöva göras för att optimera för hockey.

Blev själv varse om just detta när jag nyligen gjorde säsongens första hockeymatch med mina nuvarande fotbollsinställningar.
(Körde hela förra hockeysäsongen med en äldre mjukvara och färre inställningsmöjligheter på min 1Dx. Så nu behöver jag optimera inställningarna för hockey).

"Inte ens på spelare som stod still" ..
 
"Inte ens på spelare som stod still" ..

Jag har tagit upp två tänkbara orsaker till det i inlägg #26 i den här tråden ;)

Det hela låter konstigt.
Även om case 4 möjligen inte är optimalt för hockey.
Så borde du fått betydligt bättre utdelning.

Om inte en enda bild är skarp.
Så kan jag tänka mig att du oavsiktligt kommit åt "knappen" på objektivet för AF/MF.
Det har hänt mig, och då är ju helt plötsligt AF avstängt...

Ett annat alternativ är att du ställ "Af drive" på kameran i "One shot" istället för "AI Servo".
 
Det hela låter konstigt.
Även om case 4 möjligen inte är optimalt för hockey.
Så borde du fått betydligt bättre utdelning.

Om inte en enda bild är skarp.
Så kan jag tänka mig att du oavsiktligt kommit åt "knappen" på objektivet för AF/MF.
Det har hänt mig, och då är ju helt plötsligt AF avstängt...

Ett annat alternativ är att du ställ "Af drive" på kameran i "One shot" istället för "AI Servo".
Om case 4 inte är optimalt för hockey, vad skall jag använda istället ?
Knappen står på AF och jag använder Al Servo.
 
Om case 4 inte är optimalt för hockey, vad skall jag använda istället ?
Knappen står på AF och jag använder Al Servo.

Du kan testa med case 5 istället.
Men du borde fortfarande ha fått några skarpa bilder.

Har du ändrat i inställningarna för hur du aktiverar AF?
Själv kör jag med AF-On. Dvs måste hålla inne den knappen för att aktivera AF.
Även kallat "tumfokus".
Har du aktiverat "tumfokus", och är van att använda avtryckaren för att aktivera AF.
Så kan det vara förklaringen ;)
 
Du kan testa med case 5 istället.
Men du borde fortfarande ha fått några skarpa bilder.

Har du ändrat i inställningarna för hur du aktiverar AF?
Själv kör jag med AF-On. Dvs måste hålla inne den knappen för att aktivera AF.
Även kallat "tumfokus".
Har du aktiverat "tumfokus", och är van att använda avtryckaren för att aktivera AF.
Så kan det vara förklaringen ;)
Jag har aktiverat tumfokus, men något måste blivit fel för även när jag trycker på avtryckaren fokuserar den. D.v.s den fokuserar både på av tryckaren och tumfokus.
Kan det var det som varit problemet ?
 
Jag har aktiverat tumfokus, men något måste blivit fel för även när jag trycker på avtryckaren fokuserar den. D.v.s den fokuserar både på av tryckaren och tumfokus.
Kan det var det som varit problemet ?

Så här långt den absolut mest troliga orsaken.

Anledningen till att du får AF på både avtryckare och AF-ON.
Är att du behöver ändra två inställningar. (Båda finns under "egna inställningar").

Dels, att aktivera AF på AF-on. Vilket du ju redan har gjort.
Dels att avaktivera AF på avtryckaren.
Dvs Avtryckaren ska vara inställd på att enbart starta ljusmätning.
 
Jag har läst hela tråden, och blev inte mycket klokare av det. Det var därför jag frågade. Utan svar på den frågan går det inte att ge något bra råd.

Spotmätning brukar syfta på ljusmätning, men utökad mätning tycker jag tyder mer på att det handlar om autofokus. En liten motsägelse alltså, som det vore bra att få utredd.
 
Jag har läst hela tråden, och blev inte mycket klokare av det. Det var därför jag frågade. Utan svar på den frågan går det inte att ge något bra råd.

Spotmätning brukar syfta på ljusmätning, men utökad mätning tycker jag tyder mer på att det handlar om autofokus. En liten motsägelse alltså, som det vore bra att få utredd.

Det handlar om AF-punkter.
Troligen är problemet löst.
 
Så här långt den absolut mest troliga orsaken.

Anledningen till att du får AF på både avtryckare och AF-ON.
Är att du behöver ändra två inställningar. (Båda finns under "egna inställningar").

Dels, att aktivera AF på AF-on. Vilket du ju redan har gjort.
Dels att avaktivera AF på avtryckaren.
Dvs Avtryckaren ska vara inställd på att enbart starta ljusmätning.

Jag har inte märkt att man måste avaktivera AF på avtryckaren. Använd den till avtryck som vanligt men använda tummen på AF.
 
Hon ska helt klart avaktivera AF på avtryckaren och bara köra på tumfokus. När det är avbrott i spelet finns det ofta gyllene tillfällen att fånga kanonfina bilder. Kör man på tumfokus blir det lättare att komponera om.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.