Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterifråga AA-typ

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom kunskapen verkar vara stor i denna tråden så ska jag bara dela med mig av mina erfarenheter utan att i för stor utsträckning leka förstå-sig-påare.

Jag har också en K-x och upplevde också att batterierna var extremt jobbiga i början (dock främst på grund av självurladdning) så det dröjde inte länge innan jag läste på om batterier och konstaterade att jag borde investera i en laddare med en laddningskanal för varje batteri och den nya sortens nimh.

Det blev som så att jag har denna laddaren:
http://www.scandinavianphoto.se/pro...uattro-med-4-st-2350-mah-batterier-med-flaekt
Som jag upplever funkar bra och fläkten är antagligen skonsam, tyvärr börjar fläkten kärva lite såhär efter ett och ett halft år. Batterierna som följde med laddaren var dock av usel kvalité (~50 bilder per laddning)
Batterierna jag köpte var Panasonic Infinium som jag enbart använt en uppsättning av under samma period (1,5 år). Jag har väl antagligen laddat batterierna typ sjuttio gånger, självurladdningen är obemärkt, kameran kan ligga i veckor för att sedan direkt läggas i kameraväskan. När det kommer till antalet bilder per laddning har jag aldrig gjort någon tydligare räkning min jag skulle höfta ~500 och de verkar hålla i princip samma nivå som när de var nya.

Det där är vad jag har upplevt, jag vill slutligen bara framhäva vikten av att ha en laddare med en kanal för varje batteri men som jag uppfattat det var det fallet.

Jag kom på att jag måste haft batterier och laddare i över två och ett halvt år, tiden går fortare än vad man tror! Det borde innebära att det laddats mer än så också

Angående huruvida tillverkarna missanpassar batterierna i förhållande till laddaren tror jag det mycket beror på att man måste pressa priser och tillverka billiga laddare istället för optimala sådana.

Jag kom på att jag måste haft batterier och laddare i över två och ett halvt år, tiden går fortare än vad man tror! Det borde innebära att det laddats mer än så också

Angående huruvida tillverkarna missanpassar batterierna i förhållande till laddaren tror jag det mycket beror på att man måste pressa priser och tillverka billiga laddare istället för optimala sådana.

Den Vartaladdare jag har är egentligen inte direkt billig, tror jag gav närmare 400 kr för den. Ser den går på 350 kr nu.

Var inne på Vartas hemsida och kollade, de säger att deras redy 2 use är okänsliga för typ av laddare.

Funkar inte Ikeabatterierna tror jag att jag köper en uppsättning redy 2 use till, bokför antalet laddningar minutiöst och går fortfarande inte det går jag tillbaks till inköpsstället och försöker reklamera laddare och batterier. Det är väl två års reklamationsrätt man har? Tyvärr är det lite drygt två år sedan jag köpte laddaren. Men ändå kanske värt ett försök. Nej förresten, jag skall prova reklamera på stört, det blir ju inte lättare sedan ännu mer tid gått. Känner att jag sitter och blir sur nu.

Edit: I stället för att sitta här och hetsa upp mig på nätet har jag nu skrivit till Varta om saken. Får se vad och om de svarar.

0,33 C (vad nu C står för, Coulomb?) är vad jag vet ultimata laddningen. Så ett batteri med en kapacitet på 1900 mAh ska laddas med 627 mA i timmen och kanalerna ska vara enskilda.
Läs mer här.

Nu vänder sig ju inte inlägget till mig, men den tråd det refereras till har sista postningen år 2008. Undrar om erfarenheter av redy to usebatterier fanns då? Om det är dessa som avses diskuteras? Annars är väl tråden relevant för den traditionella NiMh-batteritypen, som nu visst går ur handeln.

0,33C är 0,33ggr kapaciteten (Capacity) på accen.
En 2000mAh skall då laddas med 667mA enligt den rekommendationen.

Nu vänder sig ju inte inlägget till mig, men den tråd det refereras till har sista postningen år 2008. Undrar om erfarenheter av redy to usebatterier fanns då? Om det är dessa som avses diskuteras? Annars är väl tråden relevant för den traditionella NiMh-batteritypen, som nu visst går ur handeln.
Samma rekommendation, läs länk.

Ser att det inte står i FAQ:en som jag länkande till, men på samma forum läste jag att man ska köra samma förutsättningar med andra generationens NiMH.

Ok, det verkar ju troligt då man läser specen på själva batterierna som säger omkring 200 mA laddström. Har för mig Varta anger 1000 laddcykler på sina förpackningar, det är ju lite skillnad mot de max ca 30 jag får ut med deras laddare.

Du missförstår, 0,1C kör man bara vid break in. För vanliga laddningar ska man köra mer än 0,33C.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1929491&postcount=46

Jag tror ändå det ligger något i rekommendationen som står på batterierna, annars skulle den ju inte stå där. Men batteribranschen kanske är helt korrupt? Skall läsa i din länk vid tillfälle, tror jag. Den är ju gigantisk. Är nog inte tillräckligt intresserad att fördjupa mig i batteritekniken. Kan ju vara att det är break in som anges på batterierna? Hittar dock ingen info om att de skall köras in på tillverkarnas sidor, på batterierna eller kan påminna mig om att det stått på förpackningarna. Det är heller inte möjligt med de medföljande laddarna. Är det på det viset är det ju skruvat ur konsumentsynpunkt jämfört med den info som ges.

Lösningen så långt är att försöka reklamera Vartaladdaren och skaffa Ikeas laddare till Ikeas batterier. Går inte det får jag väl reklamera också den och gå på laddaren i inlägg #35 och de batterierna. Har dock inte sett till varken den ena eller den andra här i trakterna. Ikeas ligger därför närmast till hands. Vet inte varför jag snöat in på IKEA, billigt och förhoppningsvis bra kanske :) Dessutom här nästgårds.

Skall förhoppningsvis ut och fotografera i morgon kväll igen, då kanske jag får testa ikeorna vad gäller den initiala kapaciteten på en laddning.

Jag tror ändå det ligger något i rekommendationen som står på batterierna, annars skulle den ju inte stå där. Men batteribranschen kanske är helt korrupt? Skall läsa i din länk vid tillfälle, tror jag. Den är ju gigantisk. Är nog inte tillräckligt intresserad att fördjupa mig i batteritekniken. Kan ju vara att det är break in som anges på batterierna? Hittar dock ingen info om att de skall köras in på tillverkarnas sidor, på batterierna eller kan påminna mig om att det stått på förpackningarna. Det är heller inte möjligt med de medföljande laddarna. Är det på det viset är det ju skruvat ur konsumentsynpunkt jämfört med den info som ges.

Lösningen så långt är att försöka reklamera Vartaladdaren och skaffa Ikeas laddare till Ikeas batterier. Går inte det får jag väl reklamera också den och gå på laddaren i inlägg #35 och de batterierna. Har dock inte sett till varken den ena eller den andra här i trakterna. Ikeas ligger därför närmast till hands. Vet inte varför jag snöat in på IKEA, billigt och förhoppningsvis bra kanske :) Dessutom här nästgårds.

Skall förhoppningsvis ut och fotografera i morgon kväll igen, då kanske jag får testa ikeorna vad gäller den initiala kapaciteten på en laddning.
Tror rekommendationen bygger på att laddaren ska känna av temperaturhöjningen eller nåt i tid och avbryta laddningen innan den överladdar. Genom att ladda med en lägre hastighet uppnår man inte denna avkänning.

Why is it not recommended to charge battery below 0.33C?

When charging below 0.33C (except in BREAK-IN) mode, the batteries may not produce a sufficient end-of-charge signal for the charger to terminate correctly. Although the temperature sensors will safeguard battery overheating, lower charging rate might not cause enough heating in the batteries to trip the sensors.

If low charging rate is desired, you should use the BREAK-IN mode. Charging in that mode is terminated by only time (1.6 times battery capacity) and temperature.

Fann det jag sökte innan:
Is the MH-C9000 compatible with the new "low self-discharge" batteries (e.g. Sanyo Eneloop)?

Yes. Follow the same charging rate recommendations for general NiMH batteries.

Tror rekommendationen bygger på att laddaren ska känna av temperaturhöjningen eller nåt i tid och avbryta laddningen innan den överladdar. Genom att ladda med en lägre hastighet uppnår man inte denna avkänning.

Why is it not recommended to charge battery below 0.33C?

When charging below 0.33C (except in BREAK-IN) mode, the batteries may not produce a sufficient end-of-charge signal for the charger to terminate correctly. Although the temperature sensors will safeguard battery overheating, lower charging rate might not cause enough heating in the batteries to trip the sensors.

If low charging rate is desired, you should use the BREAK-IN mode. Charging in that mode is terminated by only time (1.6 times battery capacity) and temperature.

Fann det jag sökte innan:
Is the MH-C9000 compatible with the new "low self-discharge" batteries (e.g. Sanyo Eneloop)?

Yes. Follow the same charging rate recommendations for general NiMH batteries.

Tackar för den informationen. Då är ju inte långsamladdning utan temperaturstegring möjlig för att inte överladda, om man skall tro denna information. Samma som med Vartaladdaren jag redan har alltså, den lär ju ladda med omkring 750 mA (kanske något lägre), inte större skillnad mot de 660 som 0,33C motsvarar för ett 2000 mAh-batteri. Den känner också av den terminala temperaturstegringen som en ändsignal. Dock laddar den parvis, men indikerar laddstatus individuellt för cellerna. Har aldrig sett någon avvikelse mellan cellernas mottaglighet för laddning. Uppstår sådana bryter också laddaren enligt spec.

Inväntar Vartas svar på min skrivelse, kanske reder de ut saker och ting. Avvaktar reklamation till dess.

Ja det kan vara ett sätt :) Just i den här moddningen kör han ju med AA-batterier i greppet, dessutom uttjänta sådana, bara för att ge vikt åt greppet. Men man kan ju skapa någon variant där man stoppar i ett lämpligt batteri av annan sort som också strömförsörjer kameran upp genom en kabel.

Jag vill ändå tro att det går att hitta någon lösning som passar i det befintliga batterisystemet med AA-batterier direkt i kameran.

Kan meddela att ikeabatterierna sköter sig exemplariskt så långt, även i kyla. Klarar också utan vidare konsekutiva fyraminutersexponeringar i minus 20 utan att hicka. Utprovat genom nedfrysning i frysboxen, den naturliga kylan utomhus är ju tack och lov lindrigare nu :) Återstår att se hur många laddcykler de klarar. Förhoppningsvis är detta lösningen.

Kan meddela att ikeabatterierna sköter sig exemplariskt så långt, även i kyla. Klarar också utan vidare konsekutiva fyraminutersexponeringar i minus 20 utan att hicka. Utprovat genom nedfrysning i frysboxen, den naturliga kylan utomhus är ju tack och lov lindrigare nu :) Återstår att se hur många laddcykler de klarar. Förhoppningsvis är detta lösningen.

Tack, detta ska jag minnas när det blir dags för nyinköp eller komplettering av batterier, ikeabatterierna har ju också en trevlig prisnivå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar