Annons

Jag fick skäll två gånger idag...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är man faktiskt inte skyldig att visa legitimation för en polis heller.

Nja, i princip är du skyldig att göra som en polis säger, så länge det inte är uppenbart lagstridigt. Det är omöjligt för dig att i en situation bedöma vilken grund polismannen har för att t ex be dig om leg.
 
Nja, i princip är du skyldig att göra som en polis säger, så länge det inte är uppenbart lagstridigt. Det är omöjligt för dig att i en situation bedöma vilken grund polismannen har för att t ex be dig om leg.
Man är inte skyldig att inneha legitimation i Sverige, så nä...man måste inte visa leg om polisen frågar efter det.
 
Nja, i princip är du skyldig att göra som en polis säger, så länge det inte är uppenbart lagstridigt. Det är omöjligt för dig att i en situation bedöma vilken grund polismannen har för att t ex be dig om leg.

Det är snarare så att vägra har jag all rätt att göra, men polismannen kan gripa mig om det finns en misstanke om att jag tex är efterlyst eller begått ett brott. Men om vederbörande frihetsberövar mig så får hen allt ha på fötterna för det också.
Sen kanske det är dumt att provocera en maktfullkomlig polis, men det är ju en annan fråga. Däremot så har jag extremt svårt att se varför en ordningsvakt någonsin skulle behöva legitimation på mig. Denne är ju sällan på "allmän" skurkjakt liksom.
 
Det skulle kunna vara så att TV-teamet intervjuar en person vars identitet av en eller annan anledning inte bör komma ut, dvs teamet kommer mosaika personen ifråga.
Sedan kan man ju tycka att det är lite dumt att intervjua personen ifråga på allmän plats, men det kanske var någon bakgrund som var av betydelse för intervjun.

/Karl
 
Poliser generellt sett springer inte omkring och ber folk att legitimera sig. Ibland, som sagts innan, finns det anledning men då måste det finnas ett konkret skäl. Och kan inte personen ifråga visa vem hon eller han är blir det normalt sett att få åka polisbil till stationen för att klara ut frågan. Orsakerna kan vara flera. Efterlyst för brott, olovligen uppehåller sig i landet, ordningsstörning eller whatever, men som sagt, ett konkret skäl. Att polisen skulle bry sig om fotograferande på gatan är bara trams.

Ordningsvakter är myndighetsutövare (förordnade av polismyndigheten) och har vissa befogenheter på den plats, ex en krog, de verkar.

Väktare har, normalt sett, inga som helst mer befogenheter än envar.

När det gäller skyddsobjekt är det helt andra bullar som gäller. Skyddslagen, som reglerar just detta, ger mycket stora befogenheter för den som bevakar (skyddsvakt, militärpolis, polis). Ibland faktiskt större befogenheter och rätt till tvångsmedel (ex gripa, kroppsvisitera, ta saker i beslag etc) än vad polisen normalt har. Fotografering av skyddsobjekt avrådes bestämt.

Och, vad gäller filmteamet, har de givetvis inget som helst stöd i lagen för att kräva leg av någon.
 
Det är snarare så att vägra har jag all rätt att göra...

Du kan förstås alltid vägra allting. Min poäng är att det kan vara omöjligt för dig att avgöra om polismannen har grund för att göra identitetskontroll. Vägrar du visa leg kan han istället ta med dig till stationen.
 
Du kan förstås alltid vägra allting. Min poäng är att det kan vara omöjligt för dig att avgöra om polismannen har grund för att göra identitetskontroll. Vägrar du visa leg kan han istället ta med dig till stationen.
Fast man har ändå ingen skyldighet att visa legitimation om de ber om det. Och lyckas de inte fastställa din identitet på stationen får de inte hålla dig där hur länge som helst heller.
 
Fast man har ändå ingen skyldighet att visa legitimation om de ber om det. Och lyckas de inte fastställa din identitet på stationen får de inte hålla dig där hur länge som helst heller.

Utan att gå in för djupt på juridiken, som kan vara ganska komplicerad, kan man ta ett exempel. Om man inte kan identifiera sig enligt polislagens 14 paragraf (anledning efterspanad eller efterlyst mm) kan man omhändertas. Frigivande ska ske omedelbart efter identifiering eller efter max 6 timmar. Kan utsräckas till 12 timmar under särskilda omständigheter. Men, detta är en soppa av olika lagar så jag tror inte att det är helt enkelt att belysa alla scenarion här och nu.

Återigen, poliser griper eller omhändertar (eller kräver leg av) normalt inte, någon som fotograferar på gatan.
 
Jo, men det väsentliga här är väl att fastslå vad som gäller rent juridiskt. Som jag skrev ganska tidigt så är det ju klart smidigare att göra det. Men tyvärr har jag ett par gånger råkat ut för mindre trevliga poliser som gett intryck av att göra saker mer för att jävlas och visa makt än att faktiskt åstadkomma något. Och om en sådan dyker upp idag så kommer jag vägra visa legitimation. Och om han då tar till tvångsmedel, visitering och eller frihetsberövande så ska vederbörande iaf få förklara sig officiellt i efterhand (och självklart kan säkert denne ljuga ihop något, men då ska han iaf få leva med den lögnen).
Sen är det ju så att om det finns en vettig anledning så kommer ju sannolikt en vettig polis att motivera sig. Typ: "Det har skett ett personrån och det finns signalement som påminner om dig, har du lust att legitimera dig?"
 
Du kan förstås alltid vägra allting. Min poäng är att det kan vara omöjligt för dig att avgöra om polismannen har grund för att göra identitetskontroll. Vägrar du visa leg kan han istället ta med dig till stationen.

I mitt fall handlar det mer om vilken attityd än anledning han har. Är han tyken så får han i så fall gärna göra sig omaket att släpa med mig till stationen. Men är han trevlig och artig så kommer jag att serva honom snällt och vänligt.
Men folk som är otrevliga, arroganta och maktfullkomliga, dom ska jag med glädje göra allt för att försvåra för.
 
I mitt fall handlar det mer om vilken attityd än anledning han har. Är han tyken så får han i så fall gärna göra sig omaket att släpa med mig till stationen. Men är han trevlig och artig så kommer jag att serva honom snällt och vänligt.
Men folk som är otrevliga, arroganta och maktfullkomliga, dom ska jag med glädje göra allt för att försvåra för.
Så om en polis råkar slänga ur sig frågan lite tyket pga en jobbig/dålig dag/natt så har du tänkt att göra den än sämre.
Jobbig livsåskådning.
 
Är själv fotbolls supporter och fotointresserad (no shit då jag hänger på detta forum!!). Som jag förstått det råder det ett generellt fotoförbud på Allsvenska matcher. Det har med avtal att göra (TV4/Canal+ misstänker jag). Dock brukar små kameror kunna användas då man inte kan särskilja på dem och en mobiltelefon och att förbjuda dem vore ej genomförbart. Enklare systemkameror med "kitobjektiv" dvs normalzoom är vanligtvis tillåtna att använda på sin plats under förutsättning att andra åskådare inte störs.

Har själv blivit tillsagd flera gånger av vakter och det är lönlöst att försöka argumentera. De gör vad de är tillsagda att göra och hänvisar till klubbens ansvarige.
 
Är själv fotbolls supporter och fotointresserad (no shit då jag hänger på detta forum!!). Som jag förstått det råder det ett generellt fotoförbud på Allsvenska matcher. Det har med avtal att göra (TV4/Canal+ misstänker jag). Dock brukar små kameror kunna användas då man inte kan särskilja på dem och en mobiltelefon och att förbjuda dem vore ej genomförbart. Enklare systemkameror med "kitobjektiv" dvs normalzoom är vanligtvis tillåtna att använda på sin plats under förutsättning att andra åskådare inte störs.

Har själv blivit tillsagd flera gånger av vakter och det är lönlöst att försöka argumentera. De gör vad de är tillsagda att göra och hänvisar till klubbens ansvarige.

Det bästa är att ha ett intresse för nåt mindre meningslöst än fotboll. Folk som är i fotbollssvängen verkar tro att det har större betydelse än den lek det egentligen är, med allt vad det innebär.
 
Det bästa är att ha ett intresse för nåt mindre meningslöst än fotboll. Folk som är i fotbollssvängen verkar tro att det har större betydelse än den lek det egentligen är, med allt vad det innebär.

Det är väl ungefär samma inställning som många hobbyfotografer har till fotografi.

Låt folk tycka att deras hobby är seriös och meningsfull. Du behöver inte bry dig om det.
 
Min poäng är att det är föga konstruktivt att klaga på vad andra är intresserade av och vad de tycker om sin hobby.

Självklart får du tycka vad som helst (inom rimliga gränser förstås, annars kommer polisen och tar dig), men klagande av den typ du gjorde i inlägg 53 passar bättre i andra fora än detta.
 
Oprofessionellt beteende hos poliser bör inte belönas.

Fast det blir inte bättre om man jävlas extra på grund av det.
Därmed är inte sagt att man ska låta bli att stå upp för vad som är rätt. Om en polis gör något med mig som jag tror inte är rätt går jag gärna med till polisstation för att reda ut det. Men inte för att jävlas, utan helt enkelt för att det känns som det enda rätta.

Mvh,
Richard
 
Självklart ska man inte jävlas extra. Man bör föregå med gott exempel och uppträda hövligt. Däremot behöver man inte vara mer tillmötesgående än vad lagen kräver.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.