Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Format på hårddisk för MAC/Winsows

Produkter
(logga in för att koppla)
installerade nåt (kommer inte ihåg vad) så jag kunde skriva till NTFS på min mac, och visst gick det, men det gick väääldigt långsamt...
kan man alltså komma upp i samma skrivhastghet med mac och NTFS, som mac os journaled (eller vad ni mac's egna heter) om man kör det där paragon eller nåt annat som kanske funkar bättre än det jag drog hem?

installerade nåt (kommer inte ihåg vad) så jag kunde skriva till NTFS på min mac, och visst gick det, men det gick väääldigt långsamt...
kan man alltså komma upp i samma skrivhastghet med mac och NTFS, som mac os journaled (eller vad ni mac's egna heter) om man kör det där paragon eller nåt annat som kanske funkar bättre än det jag drog hem?

Skriva NTFS på Linux går oxo långsamt och suger mycket CPU. Har man möjlighet är det nog bäst att undvika.
Det är dock inte mycket att göra om man vill köra både ickeWindows och Windows utan att gå över nätverk tyvärr.

Kan man samköra i nätverk finns ju några alternativ.

Jag tror nog att Göran bedriver lite trollverksamhet i tråden.
Vad får dig att tro det?

Jag vill bara att frågeställaren får sådan information att han kan ta rätt beslut. Om inköpet av en Mac är början på att helt gå över till Mac kan det vara otaktiskt att använda NTFS då detta kräver extra programvara på en Mac och inte stöder allt funktioner som finns i HFS+J. Kommer diskarna även i fortsättningen att anslutas till en Windows-dator är NTFS antagligen det bästa valet.

Att förutsättningslöst anse att det enda valet är FAT eller NTFS ger inte frågeställaren möjlighet att ta ett korrekt beslut.

Att förutsättningslöst anse att det enda valet är FAT eller NTFS ger inte frågeställaren möjlighet att ta ett korrekt beslut.

För att i det första inlägget står klart och tydligt fungera på PC nu och på Mac i framtiden. Fast du kanske inte läste frågan?

Vad har du då för optioner?? Då är det trolligt att börja prata om något annat än FAT & NTFS utan att ha ganska torrt på fötterna.

För att i det första inlägget står klart och tydligt fungera på PC nu och på Mac i framtiden. Fast du kanske inte läste frågan?
Självklart har jag läst frågan. Det vi inte vet är om frågeställaren ska sluta med Windows i framtiden eller inte.

Vad har du då för optioner?? Då är det trolligt att börja prata om något annat än FAT & NTFS utan att ha ganska torrt på fötterna.
Det finns flera optioner. Här är två optioner som är direkt jämförbara:

Använda NTFS (fungerar med Windows) och installera NTFS for Mac från Paragon.
Använda HFS+ (fungerar med Mac OS X) och installera HFS for Windows från Paragon.

Kanske dags att sluta skriva om trolleri och blöta fötter?

Självklart har jag läst frågan. Det vi inte vet är om frågeställaren ska sluta med Windows i framtiden eller inte.

Använda HFS+ (fungerar med Mac OS X) och installera HFS for Windows från Paragon.

Kanske dags att sluta skriva om trolleri och blöta fötter?

Se var det så svårt? Skriv bara vilka alternativ du ser som ingen annan skrivit om så ska jag inte säga ett ord om att trolla eller blöta fötter.

Se var det så svårt? Skriv bara vilka alternativ du ser som ingen annan skrivit om så ska jag inte säga ett ord om att trolla eller blöta fötter.
Är det inte vänligare att fråga i stället för att, baserat på sin okunnighet, anklaga andra för trolleri och fotblötning? Jag misstänker att lite googlande också skulle ge efterfrågad information.

Se där, HFS for Windows kan nog bli något! Notera dock att det än så länge är en betaversion som inte är garanterat buggfri, och som dessutom bara ger läsåtkomst, ej skrivåtkomst.

Om man är, som ts påstår sig vara, okunnig så hade jag valt något enklare. Kört ntfs på win maskinen och sedan tankat över den viktiga datan till en extern hd eller en Nas när bytet till mac blir aktuellt och sedan helt enkelt börja om från början. Du har väl en sådan ändå som backup hoppas jag? Jag har lite för mycket negativa erfarenheter när det gäller att lita på ouppbackade data vid omistallationer eller större systembyten.

Kör exFATpå den externa disken, funkar native i både Windows och MacOS.

Några artiklar i ämnet.
http://www.rockia.com/2010/11/exfat-makes-it-easier-to-transfer-files-between-mac-and-pc
http://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT

Kom på en sak efter jag postat...
Om du ska använda den externa disken som backupenhet hemma, så är nog en NAS egentligen det bästa alternativet.
Jag använder exFAT på de diskar som jag har med mig, så att jag vet att det funkar oavsett om det är en Mac eller Windowsdator som ska kunna läsa disken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar