Annons

Canon Eos 600D eller 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

semperfi

Avslutat medlemskap
Hej!
Är helt ny på detta området med systemkameror.
Var i dag och kollade och fick med mig en 600d hem, valde mellan den å 60D.
Nu blir det väl att åka å byta den i morgon till 60D:n..Då denna skulle vara mer tålig mot väder.
Försäljaren sa även att ju dyrare kameran e så kan gör den mer för dig. Men han tycke ju att 600d räckte gott och väl, men vi fick byta om vi nu ville.
Vad kan ni säga som e proffs inom detta? Ska ja ta 60D i stället?

600D:n är smidigare, mindre, lättare, det är alltid mina första kriterier, vid kameraval!
Optiken är viktig, börja med standarzoomen, för att lära dig fotografering.
Har du inte kunskaper, hur du hanterar din kamera, kvittar vilken det än är, blir bilderna bara kassa!

600D:n tål alla väder du kommer att vara ute i, tror inte du kommer att fotografera ändå vid - 50 grader och ökenstorm i Sahara!
Det klarar inte D60:n heller, knappast ens fotografen!

D60:n är inte "bättre" kamera, bara för att den har högre pris, är större, tyngre, har några fler finesser, troligen finesser du aldrig kommer att använda.

Är inte 500D/550D/600D:n en av världen mest sålda kameror?
Det säger väl en del!

Strunta i vad säljaren säger, gå på vilken som är smidigast, ligger bäst i dina händer, ganska självklart!
Det är inte säljaren, som skall använda din kamera eller?

Tack för ett bra svar!
Blir så fruktansvärt osäker när man har kollat på 2 olika kamrer..
Då behåller ja 600 då

Ska ja bara lära mig kameran puhh

600d och 60d är av filmriot klassade som likvärdiga för film. 60d skall ha lite bättre AF och en gnutta mer väderskydd.

** Köp den du vill ha. ** Köper du den billigare har du ju pengar att spara till objektiv. Eller att spara till en ännu dyrare kamera i framtiden.

Jag tror många väljer utifrån plånbok och utifrån hur kameran känns i händerna. Många svenskar upplever att XXXd kamerorna är lite för små och köper därför antingen en XXd kamera. Eller ett batterigrepp till sin XXXd kamera.

Med batterigrepp sitter gamla 450d bra i mina händer , innan dess slant jag bara :)

Ps. Med 600d kanske du vill uppgradera om 1.5 år, med 60d om 2 år. Väldigt personligt. Vilken du än väljer så behöver det inte ses som något slutgiltigt val man måste grubbla ihjäl sig över eller ångra. Det kommer nya pengar sen :)

600D:n är smidigare, mindre, lättare, det är alltid mina första kriterier, vid kameraval!
Optiken är viktig, börja med standarzoomen, för att lära dig fotografering.
Har du inte kunskaper, hur du hanterar din kamera, kvittar vilken det än är, blir bilderna bara kassa!

600D:n tål alla väder du kommer att vara ute i, tror inte du kommer att fotografera ändå vid - 50 grader och ökenstorm i Sahara!
Det klarar inte D60:n heller, knappast ens fotografen!

D60:n är inte "bättre" kamera, bara för att den har högre pris, är större, tyngre, har några fler finesser, troligen finesser du aldrig kommer att använda.

Är inte 500D/550D/600D:n en av världen mest sålda kameror?
Det säger väl en del!

Strunta i vad säljaren säger, gå på vilken som är smidigast, ligger bäst i dina händer, ganska självklart!
Det är inte säljaren, som skall använda din kamera eller?
Jag menar inte att klanka ner på dig, vill bara upplysa. D60 är gammal som gatan, 6 MP. Du menar nog 60D :)

du tror inte det har lite med att med priserna?

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Priset är självklart viktigt, ja, men alla "entry level" D-SLR / D-SLT ligger på ungefär samma prisnivå, några hundra lappar uppåt eller neråt.

Själv använder jag enbart Sony A200 / A900, men tycker designen på 600D:n är mycket lyckad.
Hade 500D / 550D / 600D varit mindre lyckade i designen, samt fungerat sådär, hade de aldrig sålt i den mängd de har gjort, över hela världen.
Design och bra kvalité säljer!

Vill du fotografera sport eller annat som rör sej snabbt så skulle jag välja 60d pga den bättre sökaren och autofokusen

Nej ingen sport. vi har bestämt oss för 600d. Vi ska väl mest ta vanliga kort mest på barnen då.
Borde ju klara mig bra med 600:an har haft en olympus 1030 innan så det blir ju en jädra skillnad.

Har själv en 60D, och som jag förstått det så är 60D bättre på följande punkter (mot 600D). Om det sedan är viktiga punkter är helt individuellt.

- Större och ljusstarkare sökare.
- Bättre autofokus-system (60D har 9 korslagda fokuspunkter, 600D har bara en)
- Snabbare seriebildstagning (5,3fps mot 3,7fps - båda är långsamma mot exempelvis 7D)
- Möjlighet till kortare slutartid (1/8000 sekund mot 1/4000 sekund)
- Fler snabbknappar, d vs det går fortare/enklare att ändra vissa vanliga inställningar
- Viss vädertätning (spelar antagligen inte så stor roll i praktiken, men kan ge en viss upplevd trygghet som i sin tur kan göra att kameran används mer då den inte stoppas undan för att det börjar regna)
- Kraftigare ram (aluminium och glasfiber under plasten, spelar antagligen inte heller så stor roll i praktiken)
- Kraftigare batteri (60D har en CIPA-rating på 1100 bilder, medans den är på 440 bilder för 600D. Tack vare snabbknapparna på 60D behöver inte skärmen heller användas lika mycket, vilket ökar batteritiden på 60D ytterligare).

60D är större och tyngre, vilket kan vara både en fördel och en nackdel (exempelvis bättre grepp för stora händer, och bättre balans med större objektiv). Har också för mig att 600D har någon form av digital zoom vid filmning som inte 60D har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar