Annons

Bakfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

S_Harrelind

Medlem
Hej.
Satt och lekte med kameran och upptäckte att jag inte fick fokus exakt där jag ville.

Är det här normalt, eller bakfokuserar kameran, eller är det okjektivet som är defekt?

Bilden jag bifogat är tagen med en Nikon D90, objektivet DX 35mm 1.8 med inställningarna 1/100 f1.8 ISO200. fokuspunkten är markerade med den röda rutan.

Bilden finns även upplagd på min sida för att kunna se den större.

Vad tror ni?:
 

Bilagor

  • Bakfokus.jpg
    Bakfokus.jpg
    10.2 KB · Visningar: 1,287
Du bör först och främst testa på ett annat sätt.
Om du fokuserar på en punkt på en lutande objekt är det svårt för kameran att veta exakt "var" du fokuserar.
Testa istället att ställa upp 4 tärningar/mynt/e.d. bredvid varandra, men på olika avstånd. De bör stå så långt ifrån varandra att kameran definitivt vet vilket utav dem du siktar på. Ta en bild, repetera och analysera.

Kvarstår problemet, då kan du ha bakfokus. Det går att justera på verkstad.
Det har även förekommit att fokusrutorna du ser i sökaren har flyttat på sig efter en stöt, så att du egentligen siktar på fel ställe. Hur som helst måste det in på verkstad, om du inte har en funktion i kameran för detta (jag tror inte att D90 har det).

Har du flera objektiv bör du kontrollera om detta uppträder på alla. Gör det inte det är det ditt 35mm som ska justeras. Uppträder det på alla objektiv (och lika mycket) är det mest troligt kameran som bör justeras.

Vilken verkstad du ska kontakta vet jag inte, du får vänta på fler svar =)
 
Hej.
Satt och lekte med kameran och upptäckte att jag inte fick fokus exakt där jag ville.

Är det här normalt, eller bakfokuserar kameran, eller är det okjektivet som är defekt?

Bilden jag bifogat är tagen med en Nikon D90, objektivet DX 35mm 1.8 med inställningarna 1/100 f1.8 ISO200. fokuspunkten är markerade med den röda rutan.

Bilden finns även upplagd på min sida för att kunna se den större.

Vad tror ni?:

Det där ser synnerligen normal (och rätt) ut.

AF-sensorn är större än markeringen i sökaren. När du fotar ett lutande plan är det stor sannolikhet att kameran hittar fokus i nederkanten av AF-sensorn eftersom det blir den närmaste punkten som kan komma i fokus.

Prova på ett helt plant föremål som sitter monterat helt parallellt med sensorn. En tidning på en vägg exempelvis.

Petter ...

Petter ...
 
Bakfokus? Din bild indikerar snarare frontfokus. Det faktiska fokusområdet ligger ju framför den tänkta fokuspunkten.

Men som ovanstående redan sagt, jag skulle inte oroa mig för mycket baserat på detta test.
 
Det som sägs här pekar på att det här testet kan bli missvisande... Jag undrar lite över det, för jag har använt det för att kolla min kamera och mina objektiv...

Mvh,
Richard ( kan tänka mig att sånt kan variera beroende på kameratillverkare och modell )
 
Det som sägs här pekar på att det här testet kan bli missvisande... Jag undrar lite över det, för jag har använt det för att kolla min kamera och mina objektiv...

Mvh,
Richard ( kan tänka mig att sånt kan variera beroende på kameratillverkare och modell )

Ett vettigt test gör du med kamera på stativ. Riktat precis rakt mot en vägg som är placerad på ett avstånd som är 50 ggr bränvidden. Alltså 2.5 meter för ett 50 mm.
Fäst någonting kontrastrikt på väggen. Någonting som inte har ett djup. En tidning kan funka. Håll det väl beslyst.
Ställ skärpan på oändligt.
Fokusera med AF
växla över till LiveView
Zooma in max (i LiveView, inte med optiken)
Testa om du kan få bilden skarpare med manuell fokus.

För varje gång du gör om testet så börjar du med att ställa fokus på oändligt.



Petter ...
 
Jag har haft en diskussion med Nikon om bakfokus och de sa att de flesta tester som beskrivs på webben är ganske menlösa. Den bästa testen är den som någon beskriver här i början av träden. Ställa upp några likadana objekt på olika plan och fotografera. Jag körde med tändsticksaskar då det är mycket detaljer på dem.
När man sen har ett gäng bilder där man tycker att fokus ligger fel på, så går man in på nikons hemsida och skickar skickar ett supportmeddelande i vilken man bifogar bilderna (omanipulerade). Då kan de snabbt avgöra om det kan tänkas behövas justering.
 
Jag har haft en diskussion med Nikon om bakfokus och de sa att de flesta tester som beskrivs på webben är ganske menlösa. Den bästa testen är den som någon beskriver här i början av träden. Ställa upp några likadana objekt på olika plan och fotografera. Jag körde med tändsticksaskar då det är mycket detaljer på dem.
När man sen har ett gäng bilder där man tycker att fokus ligger fel på, så går man in på nikons hemsida och skickar skickar ett supportmeddelande i vilken man bifogar bilderna (omanipulerade). Då kan de snabbt avgöra om det kan tänkas behövas justering.

Håller bara med, när jag testar vill jag ha med djupet i bilden. Så att jag direkt kan bedöma om jag har front eller bakfokus och hur mycket.

Micke.
 

Bilagor

  • Testa-fokus.jpg
    Testa-fokus.jpg
    97.6 KB · Visningar: 1,012
Det som sägs här pekar på att det här testet kan bli missvisande... Jag undrar lite över det, för jag har använt det för att kolla min kamera och mina objektiv...

Efter lite fundering kan jag inte riktigt se att det skulle vara något större fel på testet jag pekar på. Siktar man på den horisontella linjen i mitten ska ju en AF-sensor se till att fokusera på en av dess kanter (under eller övre), så värst mycket annat finns det inte att fokusera på eftersom det är ett stort vitt fält runtom.

Är det feltänkt av mig?

Mvh,
Richard
 
Efter lite fundering kan jag inte riktigt se att det skulle vara något större fel på testet jag pekar på. Siktar man på den horisontella linjen i mitten ska ju en AF-sensor se till att fokusera på en av dess kanter (under eller övre), så värst mycket annat finns det inte att fokusera på eftersom det är ett stort vitt fält runtom.

Är det feltänkt av mig?

Mvh,
Richard

Nej. Problemet med att testa mot en lutande linjal eller tidning är (såsom jag förstått det) att det är för tätt mellan "motiven". Sensorn har möjlighet att välja flera olika motiv och djup att fokusera på. Har du ett lutande papper med ETT svart streck mitt på bör det inte bli fel.
 
Nej. Problemet med att testa mot en lutande linjal eller tidning är (såsom jag förstått det) att det är för tätt mellan "motiven". Sensorn har möjlighet att välja flera olika motiv och djup att fokusera på. Har du ett lutande papper med ETT svart streck mitt på bör det inte bli fel.

MEN om strecket är onödigt brett, som jag tycker det är i modellen som det länkas till, så vet man ju inte om fokus ställs på gränsen mellan svart och vitt i den breda linjens fram- eller bakkant. Och de millimetrarna påverkar ju såklart liiitegrann.

Och som du skriver sikta på en lutande linjal ger ju såklart samma problem, om än ännu värre. Vilket av millimeterstrecken har det satts fokus på?

Själv kör jag klassikern med ett mjölkpaket med en linjal lutande vid sidan av mjökpaketet. Jag sätter fokus mot streckkoden på mjölkpaketet som är i linje med fokusplanet, och läser av fokuset på den 45 grader lutande linjalen.
Då ser jag inga utrymmen för misstolkningar av vart fokus mätts emot, och hamnat.


EDIT: Alltså egentligen precis som Michael i ovanstående bildexempel inser jag nu, med den lilla skillnaden att jag använder standardmjölk, och han vitaminvatten. ;-)
 
MEN om strecket är onödigt brett, som jag tycker det är i modellen som det länkas till, så vet man ju inte om fokus ställs på gränsen mellan svart och vitt i den breda linjens fram- eller bakkant. Och de millimetrarna påverkar ju såklart liiitegrann.

Och som du skriver sikta på en lutande linjal ger ju såklart samma problem, om än ännu värre. Vilket av millimeterstrecken har det satts fokus på?

Själv kör jag klassikern med ett mjölkpaket med en linjal lutande vid sidan av mjökpaketet. Jag sätter fokus mot streckkoden på mjölkpaketet som är i linje med fokusplanet, och läser av fokuset på den 45 grader lutande linjalen.
Då ser jag inga utrymmen för misstolkningar av vart fokus mätts emot, och hamnat.


EDIT: Alltså egentligen precis som Michael i ovanstående bildexempel inser jag nu, med den lilla skillnaden att jag använder standardmjölk, och han vitaminvatten. ;-)

Det låter rimligt.

Tror dessutom att mjölkpaket är bättre än vitaminvatten. Mjölkpaketet är plant =)
 
MEN om strecket är onödigt brett, som jag tycker det är i modellen som det länkas till, så vet man ju inte om fokus ställs på gränsen mellan svart och vitt i den breda linjens fram- eller bakkant. Och de millimetrarna påverkar ju såklart liiitegrann.
Det såklart... men det kan ju fortfarande hjälpa att upptäcka grövre fel, som att fokus inte hamnar på något av det streckets kanter...

Mvh,
Richard
 
Efter lite fundering kan jag inte riktigt se att det skulle vara något större fel på testet jag pekar på. Siktar man på den horisontella linjen i mitten ska ju en AF-sensor se till att fokusera på en av dess kanter (under eller övre), så värst mycket annat finns det inte att fokusera på eftersom det är ett stort vitt fält runtom.

Är det feltänkt av mig?

Mvh,
Richard

Det beskrivna testet görs på väldigt kort avstånd. Andra metoder föreslår ett avstånd om 50 ggr brännvidden.

Petter ...
 
Det finner jag också intressant. Finns det en förklarlig anledning till att det rekommenderas? För AF ska väl funka på kort avstånd också, är det väl tänkt?

Mvh,
Richard

Du kan ha felfokus på vissa/flera avstånd, medan andra avstånd fungerar utmärkt. Det bästa är att testa på flera olika avstånd.

Detta är också en anledning till att mikrojustering som funktion i kameran inte fungerar speciellt bra alla gånger. Den andra anledningen är att zoomar utöver detta kan ha felfokus på vissa brännvidder. Inbyggd mikrojustering fungerar alltså i princip enbart då du har ett felfokus på t.e.x. 1 cm framför på alla avstånd.
 
Det finner jag också intressant. Finns det en förklarlig anledning till att det rekommenderas? För AF ska väl funka på kort avstånd också, är det väl tänkt?

Mvh,
Richard

Poängen skulle antagligen vara att felutslaget blir större vid större avstånd. och därmed lättare att konstatera. allt enligt hypotesen att felet är linjärt. exempelvis 1 mm fel vid 25 cm ger 10 mm fel vid 250 cm.

Men jag refererar bara en sammanväg genomsnittsmetod av de de tester jag har hittat på nätet. jag är inte expert i ämnet.
Det förefaller ganska vettigt att köra med mjölkpaket kombinerat med snedställd linjal tycker jag. Under förutsättning att linjalen med säkerhet kan monteras på millimetern när i mjölkpaketets plan.

Själv har jag vid några tillfällen använt den metod jag själv beskrivit. Bara för att kosntatera att fokus sitter där den ska. Metoden är lätt att använda. och det finns inget behov att ha djup i bilden.

Petter ...
 
Senast ändrad:
Poängen skulle antagligen vara att felutslaget blir större vid större avstånd. och därmed lättare att konstatera. allt enligt hypotesen att felet är linjärt. exempelvis 1 mm fel vid 25 cm ger 10 mm fel vid 250 cm.

Men samtidigt borde väl skärpedjupet öka med ökat avstånd, och toleransen för vad som är i fokus ökar således lika mycket. Så det borde vara precis lika svårt, om inte svårare att se om skärpan är rätt eller ej.
Eller för att vända på det hela till praktisk användning, felfokus vid kortare avstånd borde upplevas som mer störande än vid längre, även om felet är linjärt.
Här kan jag såklart ha fel, och står gärna rättad av den som vet säkrare.

Det förefaller ganska vettigt att köra med mjölkpaket kombinerat med snedställd linjal tycker jag. Under förutsättning att linjalen med säkerhet kan monteras på millimetern när i mjölkpaketets plan.

De är inga problem...
 

Bilagor

  • IMG_9416.JPG
    IMG_9416.JPG
    94.9 KB · Visningar: 246
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.