Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur beskär man proportionerligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessica-am

Aktiv medlem
När jag beskär bilder i lightroom 3 gör jag det med "ögonmått", dvs så som jag tror skulle passa för fotokopior i standardformat som tex 18x24, 20x30, 30x40 etc. Mitt ögonmått fungerar mindre bra eftersom det inte passar standardformaten på crimson. Detta medför att de bilder jag laddat upp för beställning antingen får vita kanter på någon sida eller blir mer beskurna. Jag vill inte ha det på något av dessa alternativ utan att bilden ska passa formaten jag vill ha. Hur gör jag? Mvh Jessica
 
När du väljer beskärningsverktyget i Lightroom finns det ett antal förinställda proportioner. Om du klickar på den proportion som är angiven som standard (t.ex. 1:1, 2:3, 5:7 eller vad det nu kan vara) får du ner en rullgardin med andra proportioner att välja bland. Du kan också skriva in egna proportioner om du tycker att något saknas.

Genom att klicka på hänglåset kan du låsa/låsa upp proportionerna i beskärningsverktyget. Är proportionerna inte låsta kan du t.ex. ändra bredden medan höjden förblir oförändrad. Om de är låsta så ändras höjden proportionerligt när du drar i bredden.

Lycka till!

/Eric

Edit: jag var lite sen där...
 
Tack för era snabba svar! Ännu en lite "dum" fråga.. Vad motsvarar proportionerna under orginal 1:1, 2:3 etc?

Proportionerna är förhållandet mellan sidorna på bilden.

Edit:
Tog bort länk till sida med info då den råkade innehålla mindre lämpligt material. Var lite för snabb, hade inte kollat sidan jag refererade till ordentligt. Ber om ursäkt
 
Senast ändrad:
Tack för era snabba svar! Ännu en lite "dum" fråga.. Vad motsvarar proportionerna under orginal 1:1, 2:3 etc?

1:1 är helt kvadratiskt, dvs sidorna är lika långa.

Om du kör 2:3 är den korta sidan två tredjedelar av den långa sidan.

Enklast är kanske bara att "lägga på" en nolla på varje sida och tänka cm, så att man får en idé om hur proportionerna ser ut. 2:3 blir då 20x30 cm. En bild som är 40x50 cm har proportionerna 4:5, osv. Vet inte om det blir lättare att tänka så, men kanske.

/Eric

PS. 2:3 är ju samma sak som t.ex. 4:6 eller 6:9...
 
1:1 är helt kvadratiskt, dvs sidorna är lika långa.

Om du kör 2:3 är den korta sidan två tredjedelar av den långa sidan.

Enklast är kanske bara att "lägga på" en nolla på varje sida och tänka cm, så att man får en idé om hur proportionerna ser ut. 2:3 blir då 20x30 cm. En bild som är 40x50 cm har proportionerna 4:5, osv. Vet inte om det blir lättare att tänka så, men kanske.

/Eric

PS. 2:3 är ju samma sak som t.ex. 4:6 eller 6:9...

Ok, nu klarnar det ;). Tack så mycket!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.