ANNONS
Annons

Var finns dessa delar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Göran och SMW och andra som intresserat sig med mitt problem!

Tack för hjälpen.

Jag tänkte göra ett par kablar till så man har några extra liggande, kanske ger en till en filmare i malmö även så minst två kablar till tänkte jag knåpa ihop.

Första försöket gick inge vidare :)

Jag hann inte sätta dit krympslang och att få in kabeln längre in i hållaren tror jag blir svårt med det minimala utrymmet jag hade att jobba med, hehe. Men inget är omöjligt verkar det som.

Otroligt skön känsla när jag insåg att det verkligen funkade!

Jag har en 35mm f2 zuiko, manuell optik, köpt på tradera.
Det är väldigt skarpt och fint, passar väldigt bra till att filma med, enkel att fokusera med. Har hört en del negativa rykten om just 35:an men dem stämmer inte. Denna glugg är väldigt bra. Och billig. Jag gav 800 spänn, rena fyndet enligt mig.

Jag har en 50 1,4 med och lite andra sköna zuiko-glas som åker på ibland, tycker det är skön känsla i dem gluggarna.

för övrigt så hittade jag en annan bra lösning till videoljus där jag gjorde en liten video "do it yourself" som jag tror nån kan ha nytta utav.

http://www.vimeo.com/10291494

Nä, nu ska jag gå löda en kabel!!!

ha en fin dag

Daniel

"Hopp !

Det ser väl inte så illa ut, planera nästa med ¨
lite krympslang över lödningarna, och en bit
över dragavlastningen.
Finns set på Biltema."

..."och en bit över dragavlastningen."

Absolut! Det ska jag göra :)

Daniel

Jag har en 35mm f2 zuiko, manuell optik, köpt på tradera.
Det är väldigt skarpt och fint, passar väldigt bra till att filma med, enkel att fokusera med. Har hört en del negativa rykten om just 35:an men dem stämmer inte. Denna glugg är väldigt bra. Och billig. Jag gav 800 spänn, rena fyndet enligt mig.

Jag har en 50 1,4 med och lite andra sköna zuiko-glas som åker på ibland, tycker det är skön känsla i dem gluggarna.

/QUOTE]

Grattis !

Mitt Zuiko 35 2,8 spöar mitt 35 2,0 som i sin tur kommer i mål
stax före Diana och Holga.

//MW

En liten anmärkning på den här föreslagna lösningen är att den inte lastar signalkällan något vilket kan ge sämre prestanda och käsnligare för störningar. Lämpligt är då att sätta en lastmotstånd samt en liten kondensator för att avkoppla HF-störningar - det är oftast skapligt immunt på moderna ingångar, men en avkopplingskondenstor försämrar inget. Om du har skärm också så kan det vara idé att testa om det blir bättre eller sämre om hur du ansluter skärmen - nu är detta batterimatatde saker, men med nätsnslutna saker så är det väl värt att ge akt på detta då det annars om man gör fel kan bli hemskt med nätbrumm.

Bilagor

• dämpare.jpg
    dämpare.jpg
    8 KB · Visningar: 128
En liten anmärkning på den här föreslagna lösningen är att den inte lastar signalkällan något ...
Den lastar med mindre än 10680 ohm (något lägre beroende på mottagarens ingångsimpedans).
Lämpligt är då att sätta en lastmotstånd samt en liten kondensator för att avkoppla HF-störningar - det är oftast skapligt immunt på moderna ingångar, men en avkopplingskondenstor försämrar inget.
R2 och C1 är ett lågpassfilter med fc vid 160Hz. Jag tror nog de flesta tycker att mellanregister och diskant blir avsevärt försämrade med ett sådant filter.

Om kabeln fångar upp störningar tror jag första steget är, som skrivits tidigare i tråden, att flytta 10k-motstånden till andra änden av kabeln. Då dämpas alla störningar med 24dB. Om högfrekventa störningar i alla fall förekommer kan det hjälpa med en kondensator, men den ska vara avsevärt mindre, t.ex. 470pF (fc = 34kHz).

Nejdå, tänk en gång till vad du får för överföringsfunktion på filtret...

Hej !

600 ohm parallelt med 100nF , ca 2,6 kHz får jag det till,
lite bättre än 160 Hz men kanske ändå lite lågt.

( På något vis fick även jag det till 160Hz första gången, vid kontrollen har jag trots
upprepade försök inte lyckats förstå hur)

-----

Vi har väl kommit till överkursen nu, den praktiska lösningen är väl att
konvertera till 6,3 mm kontaktdon för att få lite mera utrymme.

Lastmotståndet har jag inte täkt på, men det är väl inte så dumt,
har man tid så monterar man ett most. och provar, värdet inte så
kinkigt men det bör vara liknande vad utgången är tänkt till,
linjeutgång eller hörlursdriv dvs ca100ohm resp ca 2-3 k..

Lp filtret är bra, samtidigt har jag svårt att tänka mej att det
inte redan finns ett.
---------

Finns det hembyggen som brummar, det har jag aldrig hört eller märkt,
framför allt inte mina ..............................

Det rätta är väl att ha en egen ledare för jordförbindelsen och sen jorda
skärmen i bara en ända, vilken vet jag inte, men jag hade nog provat
på micsidan först.

//MW

Stötdämpare...

Kanske en något udda fråga, men ändå... ;-)
Någon som vet vad det material som ofta används för att ge skydd i ex. ridvästar?
Det är ett skumgummiliknande material med hög densitet som kombinerar formbarhet med 'styrka'.
Ni som känner till Tempur vet ungefär vilken typ av material det är jag syftar på (även om materialet i Tempurprodukter naturligtvis är 'mjukare')
Om någon skulle dels förstå vilket material det är jag är ute efter och dessutom sätta ett namn på det vore jag tacksam!!
Om någon skulle kunna berätta var man skulle kunna få tag på detta material vore det verkligen kanon!
Beroende på pris med mera tror jag att det skulle vara mycket bra att använda för att skydda (ffa lite längre) gluggar vid transport. Jag tänker mig detta material som ett 'yttre', '100%:igt' stötdämpande skal runt 'normal' skumgummi. Tanken är att kunna ha ett transportemballage som, om olyckan skulle vara framme, tål att få rejäla törnar utan att optiken skadas.
Alla tips & erfarenheter uppskattas - även tips på alternativa material etc.
MVH
Johannes Tallroth

jag har letat lite halvhjärtat efter sådana material, utan större framgång,
vet inte ens vad det egentligen kallas vilket gör det lite besvärligare.

---------

Jag har byggt diverse inredningar av liggunderlag som limmas med smältlim,
blir alldeles utmärkta.
Gör man dem med flera lager blir de även stabila, även om jag ville ha
fasade kanter så börjar jag med att göra dessa i rät vinkel, sedan när det blivit
lite stadga så skär bort hörnet och ersätt med en fas.

--------

Det rätta är nog att börja en ny tråd i detta ämne.

//MW

jag har letat lite halvhjärtat efter sådana material, utan större framgång,
vet inte ens vad det egentligen kallas vilket gör det lite besvärligare.

---------

Jag har byggt diverse inredningar av liggunderlag som limmas med smältlim,
blir alldeles utmärkta.
Gör man dem med flera lager blir de även stabila, även om jag ville ha
fasade kanter så börjar jag med att göra dessa i rät vinkel, sedan när det blivit
lite stadga så skär bort hörnet och ersätt med en fas.

--------

Det rätta är nog att börja en ny tråd i detta ämne.

//MW

Inte bara jag som skulle vilja veta lite mer om detta material, skönt, det betyder att tanken inte är 100%-igt dum... ;-)
Tar dig på orden, har skapat en ny tråd här under 'Gör det själv'. Förhoppningsvis finns det någon fotointresserad ryttare som har koll!
MVH
Johannes

hur dämpar jag -40db

Som rubriken lyder. Jag har med er hjäp tidigare lyckats göra en kabel med dämpning på -25db. Nu har jag ett annat projekt som skall ros iland och behöver då en kabel med ngt större dämpning, ca -40db.
Förra kabeln använde jag mig av 2st 1/8-dels 10kohm i ena änden och två 1/8-dels 680 ohm i andra, se mitt bygge via denna länk
http://www.cinema5d.com/viewtopic.php?f=75&t=12985&st=0&sk=t&sd=a&hilit=homemade+pinknoise
Är det ngn som kan förklara vilka motstånd som behövs för att öka dämpningen till -40db?

mvh
Daniel

Är det ngn som kan förklara vilka motstånd som behövs för att öka dämpningen till -40db?

En dämpning på 40dB (inget minsutecken!) betyder att spänningen ska delas med 100. Det kan man göra t.ex. genom att seriekoppla med 10kohm och ha 100ohm mot jord, eller vilken annan kombination som helst med en faktor 100.

Källkod:
     ---- R1 -----------
                      |
IN                    R2     UT
                      |
     ---------------------

R2/(R1+R2) ska vara 100 i ditt fall, men R1+R2 är nästan lika med R1, så man kan förenkla till R1/R2.

Per.

Hej!
Lyckades göra en kabel men pilligt som vanligt :) Min bedömning är att dämpningen är nästintill perfekt, om inte perfekt tillsammans med min field recorder marantz pmd 661. Jag går från line out till line in på kameran och hade den på första läget, alltså den absolut minsta förstärkningen i kameran. Detta gör att ljudet blir så bra det kan bli på det sätt jag vill arbeta med kameran.

Jag har bett en ellärare gå igenom formeln som Per skrivit upp eftersom jag inte kan få ihop hur man räknar ut dämpningen. Låter så enkelt när det beskrivs men förstår inte hur man kommer fram till talen :). Är nog ovanligt trög.

Hursomhelst. Om jag skulle vilja ha en kabel med 50 db dämpning, vilket motstånd behöver jag då?

10kOhm på ena sidan och xxxOhm mot jord på andra?

mvh
Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar