Annons

Panik! Varför blir min 7MB raw-fil 1MB när jag sparar som jpg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag får helt enkelt lämna över alla bilder till mina "kunder" i de storlekar som de är nu och be de höra av sig om eller när de önskar göra större förstoringar. Då får jag försöka interpolera fram en bild. Ska spara denna tråden!

Jag förstår att jag gjort fel och det är inget jag kan ändra på nu.

Min opålästa uppfattning var att 21MB RAW-filer kändes onödigt stort helt enkelt. Jäkligt klantigt men vad ska jag göra nu liksom... suck

Jag fotar vid sidan av mitt ordinarie jobb och jag jobbar alldeles för mycket vilket gör att jag fotar när jag hinner och har lust. En glad amatör helt enkelt. Med alldeles för många förfrågningar. Men det här känns som något jag helst hade undvikit. Jag brukar lämna ett fotoalbu med framkallade bilder plus en cd och sedan får kunden förstora hej vilt på egen hand eftersom det sparar mig mycket (och tråkigt) arbete. Jag är inte ute efter pengarna och jag tycker fotandet och bildbehandladet är roligast. Men det här blev riktigt jäkla dumt. Ibland önskar jag att ånger kunde bidra till förbättringar av bedrövliga tillstånd.
 
Återigen samma varför, varför, varför... Det har väl eg inte med minneskorten att göra... det har väl snarare att göra med att min dator inte hanterar så många stora filer utan att bli seg. Ny dator bör införskaffas, jag vet. Ett bröllop för mig med förebilder, porträtt, kyrka och kyrkbacken med gäster resulterar i 1500 bilder. Då har högsta upplösning känts too much. Jag trodde man logiskt sett bara kunde gå ner ett steg men jag har förstått nu att det var korkat. Tack.

Men som jag skrivit tidigare. 1000 frågor om varför jag gjorde så hjälper mig knappast. Hallå, jag har liksom fattat att jag gjort fel. Förlåt, förlåt men det är genom sina misstag man lär sig mest.

Tack alla som bidrar med konstruktiva förslag och pedagogiska förklaringar!
 
Men "hallå".... släpp paniken och lyssna nu till alla som vill hjälpa dig. :)

Dina RAW filer är på antingen 5 eller 10 miljoner bildpunkter och räcker för stora utskrifter. Du gör något knas när du konverterar dem till jpg i PS.

Vilken av sRAW inställningarn använde du?

Beskriv för oss i steg för steg vad du gör från det du öppnar i PS (skippa stegen i själva bildbehandlingen) tills du sparat bilden, så kan vi hjälpa dig till jpg filer i samma storlek.
 
Till alla som vill svara:
undvik nu att upprepa att det var klantigt att köra på liten upplösning och att "om man har en så fin kamera som 5DII", att 1500 bilder på ett bröllop kanske är i mesta laget osv osv.


Var konstruktiva i att hjälpa henne i den uppkomna situationen!
Släng pekpinnarna i sjön!

/"nanne-dags" för ikväll...
 
Jag måste också sova nu, återkommer imorgon. Tack för all hjälp. Det känns ändå lite spännande.

1500 bilder är inte så mycket, det beror nog på hur man jobbar och hur man tänker. Jag förväntas fånga ögonblicken. Ofta som en dokumentärfotograf eller pressfotograf. Från själva porträttfotograferingen har jag kanske 200 rutor. Jag vet inte hur ni gör när ni fotar men på mina bilder blundar folk på ena rutan, en hårslinga blåser över ansiktet på nästa... På ruta 76 är ljuset, leendet, tåren i ögonvrån och ögonblicket perfekt! Jag är tacksam över att jag vågar knäppa många rutor!

Jag konverterar som sagt CR2 till dng med adobe DNG-converter. Öppnar filen i raw, justerar öppnar i PS justerar ytterligare lite. Slutligen väljer jag Save As, väljer jpeg och lägger alltid alla redigerade bilder i en undermapp till fotograferingsmappen. Tog en skämdump på spara som fönstret. Väljer sedan large file vid jpeg options. Skickar med en skärmdump på detta också.

Jag brukar alltid göra såhär och det har tidigare aldrig varit ett problem men nu hoppas jag att någon av er ska slå huvudet på spiken.

Min ambition är att testa alla tipsen med uppdateringar imorgon men jag har förstått det så att Adobe inte släpper uppdateringar till äldre versioner av CS när de släppt en ny. Men jag kan ha fel där också.
 

Bilagor

  • PS.jpg
    PS.jpg
    23.4 KB · Visningar: 463
  • ps2.jpg
    ps2.jpg
    9.5 KB · Visningar: 465
Om detta är första gången SRAW1 används kanske det klan vara så att något av de använda programmen inte förstår SRAW1 fullt ut och den lågupplösta JPEG-bilden som sparas helt enkelt är den preview som finns inbäddad i RAW-filen?
 
Jag tror du kommer att bli positivt överraskad om du beställer en förstoring gjord med det råmaterial som du har. Hoppas bara att du slipper göra alltför stora beskärningar. 23 MP ger ju en hel del "slarvmarginal". Skruvar du ner kameran till en lägre upplösning redan från start måste du istället vara noggrannare. En gång i tiden räknades 1 megapixel som en slags drömgräns och ansågs ibland vara overkill för "vanliga" fotografer.

Provprinta en bild o strunta i varningarna. Berätta sen hur glad du blev!
 
Ex.
Bildfil1 s-jpeg direkt från kameran: 0.98 Mb storlek: 1856x 2784

Bildfil2 konverterad S-raw från cr2 (7,12 MB) till dng (10,2MB) sparad i PS som jpg med högsta kvalité 0,97MB storlek: 1452 x 2179.

I mina ögon blir slutprodukten (den redigerade jpgen) alldeles för lågupplöst. Den går ju inte att förstora utan att jag interpolerar den, eller?

Nu skall vi inte ge upp helt! Det finns faktiskt alltid en högupplöst jpeg inbäddad i råfilen (gäller 5D Mk2), den kan bli din räddning. Det är den bild vi använder för att granska bilden i kameran, märkligt nog är den även för sRAW i full upplösning (3744 x 5616 pixlar). Du kan alltså ologiskt nog zooma in "djupare" i kameran än vad du kan göra i den färdiga bilden när du använder sRAW.

Denna jpeg kan vi extrahera med rätt programvara, exempelvis med gratisprogrammet Irfanview (http://www.irfanview.com/). Öppna bara bilden och välj sedan att spara som exempelvis tiff, du kan sedan öppna tiff-filen i Photoshop och göra dina vanliga bearbetningar där.

Till skillnad mot om du hade valt att spara en fullstor jpeg direkt i kameran är granskningsbilden ganska hårt jpeg-komprimerad, men i din situation är den förmodligen ändå ett bättre utgångsmaterial än att försöka skriva ut del lilla sRAW bilden i allt för stort format.

När det gäller pixeldimensionerna (1452 x 2179) på din sRAW-fil i Photoshop förmodar jag att bilden är beskuren? Annars borde bilden, som andra redan har konstaterat, ha varit 1856 x 2784 pixlar stor.
 
Det är inte så enkelt som att "WorkFlow Options" i Camera RAW är inställt på att lämna en lägre upplösning än vad RAW-filen är på? Inställningen syns längst ner under bilden i Camera RAW. Klicka på raden för att ändra inställning (så funkar det i alla fall i CS4). Då är det ju bara att öppna RAW-filerna igen och ändra inställningarna för storleken.

//Lars
 
Det låter definitivt som detta. Den blå raden! Det är inte en inställning per bild utan (förvånansvärt luddigt) en inställning för programmet.
 
Det låter definitivt som detta. Den blå raden! Det är inte en inställning per bild utan (förvånansvärt luddigt) en inställning för programmet.

Ingen av de möjliga valen för "den blå raden" resulterar i den uppgivna upplösningen, möjliga val för en sRAW (5.2 Mpx) från 5D är:

2784 x 1856
2048 x 1365
1536 x 1024

Så bilden måste vara beskuren.
 
Jag hoppades verkligen att allt skulle lösa sig. Jag tyckte att tipsen om Camera Raw lät så logiska. Men i Camera Raw var inställningen precis den ni beskrev att det skulle vara.

Jo, det stämmer att just den bilden jag angav som exempel var beskuren och jag gjorde nu ett test på en icke beskuren bild som jag redigerade och sparade med PS och den fick exakt proportionen 2784x1856 och filstroleken 2,33 MB. CR-2 filen är 7,65 MB.
Den komprimerade JPG-en från kameran är också 2784x1856 men filstorleken är 1,08 MB.

Jag har som sagt en gammal version av PS (CS3) och har inte installerat några program som medföljde kameran. Nu eftersöker jag inte skäll eller påhopp utan eventuella lösningar på problemet.
 
Såg du inte lösningen med att extrahera en högupplöst jpeg ur råfilen i mitt tidigare inlägg?

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1558873&postcount=28

Jo, jag ska testa detta då. Är detta lösningen på mitt problem? Jag känner mig som bambi på hal is. Inte min grej när saker krånglar.

Har haft fullt upp hela veckan och inte haft tid att testa så nu gick jag in på tråden för att sammanställa alla svar och göra en analys av vad som verkar mest lämpligt.
 
Det är den bästa (enda) lösningen för att få högupplösta bilder, att skala upp små bilder ger inte tillnärmelsevis lika bra resultat.

Men för de bilder som endast skall skrivas ut i liten storlek ger sRAW-filen bäst resultat.
 
Senast ändrad:
...... Jo, det stämmer att just den bilden jag angav som exempel var beskuren och jag gjorde nu ett test på en icke beskuren bild som jag redigerade och sparade med PS och den fick exakt proportionen 2784x1856 och filstroleken 2,33 MB. CR-2 filen är 7,65 MB.
Den komprimerade JPG-en från kameran är också 2784x1856 men filstorleken är 1,08 MB.

Då har du alltås en RAW fil på 5 Mpixel att utgå ifrån. Då är du räddad!
Den upplösingen i antal pixlar räcker för 50 x 70 utskrifter om du inte tänker titta på dem på 10 cm avstånd.

Det du behöver är en RAW konverterare som läser dina 5D MkII filer och kan exportera dem til PS på ett bättre sätt än via DNG osv.
Jag har många filer från min "gamla Bettan" dvs 1D Mkl I på "bara" 4 mPixlar och där har jag utan problem skrivit ut 50 x 70.


P.S.
Du ska inte vara så orolig för hur stor filen är i MB (bytes). Det beror som redan skrivits felar gånger här på tråden att jpg-komprimeringen trycker ihop data och tar även bort lite.
 
Nu har jag försökt installera det där Irfan Wiev. Mitt intryck av programmet är sådär rent allmänt men det har inte så mycket med saken att göra vad jag tycker.
När jag öppnar en mapp blir alla CR2-filer nu röda Irfan-bubblor. Men de går inte att öppna. Jag installerade plug-ins som fanns på Irfan Wievs hemsida men fick då in något som heter Babylon som har gett sig på hela min dator så nu har jag massa konstiga grejer i min dator. Suck. Jag blir bara less.

Tibor, vad rekommenderar du att jag laddar hem som kan läsa mina CR2-filer?
 
Nu har jag försökt installera det där Irfan Wiev. Mitt intryck av programmet är sådär rent allmänt men det har inte så mycket med saken att göra vad jag tycker.
När jag öppnar en mapp blir alla CR2-filer nu röda Irfan-bubblor. Men de går inte att öppna. Jag installerade plug-ins som fanns på Irfan Wievs hemsida men fick då in något som heter Babylon som har gett sig på hela min dator så nu har jag massa konstiga grejer i min dator. Suck. Jag blir bara less.

Nu vet jag inte vad du har råkat ut för, Irfanview är ett väletablerat gratisprogram som inte sprider virus eller andra otrevligheter.

Du skall inte behöva installera några plug-in för att öppna dina CR2 filer (tvärt om, då dessa läser själva rådatat och inte den inbäddade jpeg-filen). Det låter skumt att du inte kunde öppna bilderna, kan du kontrollera programinställningarna? Under menyn "Options" finns valet "Properties/Setings", välj där fliken "PlugIns" och se till att första valet "Try to load embedded preview image (of available)" är förbockat och att nästföljande val "Try to Load CRW/CR2 using Canon DLLs" inte är förbockad.

Allt du skall behöva göra är att öppna råfilen och välja "Save as.." i menyn "File". Du får inte ha bildfilen öppnad i något annat program samtidigt, då kan inte Irfanview öppna bilden.

Ett annat alternativ (istället för Irfanview) är FastStone Image Viewer (även det är gratis) som finns att ladda ned här: http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

I bägge fallen är idén att ignorera själva rådatat och istället läsa ut den fullstora granskningsbilden som är en jpeg.
 
Fick lite hjälp nu. Vi installerade om alla plugins och jag blev tydligen lite lurad vid installationen så att jag fick med mig något som heter Babylon.

Nu fick jag det att fungera! Jag testade att öppna en RAW-fil spara om den som TIF öppna upp den som "falsk" camera raw, lägga på mina filter från min redan redigerade fil och spara filen som jpeg.

Resultat: 4745 x 3163 och 5,32 MB
Hurra!!!

Är det bäst att spara som TIF i IrfanView eller?

Nu ska jag bara redigera om alla mina filer men det känns som ett minor problem - hurra!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.