Annons

E-3'ans efterföljare? (E-3n eller E-4)

Det vore kalas om det kom ett nytt proffshus nu. Jag är redo att byta upp mig i sommar och vad jag vill ha är vädertätning, fokusjustering och avsaknad av bandning. Kommer kameran nu så blir den några hundra billigare tills jag har skramlat ihop pengarna :)
 
Nytt hus,,,,,nu!?

Intressant!

Hoppas verkligen att Olympus i stället tar sitt förnuft till fånga och släpper ett flertal riktigt ljusstarka fasta (f=0,9 - 1,4) objektiv och därmed sänker priset på övriga Pro och Toppro för oss övriga "dödliga".
men
Hoppas verkligen inte efterföljaren till E3 kommer ut snart.
Hoppas den blir oöverkomligt dyr.
Hoppas verkligen inte den blir mindre och lättare än den groteskt stora och klumpiga E3.
Hoppas verkligen inte den förses med lika robust och vädertätat hus som vuvarande E3.
Hoppas verkligen inte den förses med utbytbar sensor/sökarskiva och inbyggt vattenpass
Hoppas verkligen inte den får lika bra eller bättre bildresultat än nuvarande E3
Hoppas verkligen inte den förses med GPS-loggning och hdmi-utgång
Hoppas verkligen inte den förses med Full-HD film möjlighet.
Hoppas verkligen inte den förses med bättre hög-ISO prestanda
Hop...
..
...
Hmm
För då kanske jag kanske skulle ångra mitt nyss gjorda inköp av E3 //Leif
 
Tiden går och än har vi inte hört när/om Olympus släpper uppföljaren till E3. Kanske pga den ovissheten florerar det nu en massa olika rykten på utländska forum. Om alltifrån nedläggning av e-systemet till diverse modul-koncept med större sensorer och nya objektiv.
Förmodligen lär det nog dröja ända fram tills Photokina mässan i slutet av september innan vi får reda på vad Olympus har att erbjuda den som vill uppgradera sig.

Personligen trivs jag ypperligt med min e620 och har inga behov av att byta kamera i dagsläget.
Men det vore intressant att höra med er här vad ni tycker om Olympus tystnad.
Påverkar det er för att investera ytterligare i dyra objektiv? Eller väntar ni nu desperat på uppföljaren till E3:an? Eller har ni kanske redan bytt system?
Berätta gärna!

:) /Robert
 
Tiden går och än har vi inte hört när/om Olympus släpper uppföljaren till E3. Kanske pga den ovissheten florerar det nu en massa olika rykten på utländska forum. Om alltifrån nedläggning av e-systemet till diverse modul-koncept med större sensorer och nya objektiv.
Förmodligen lär det nog dröja ända fram tills Photokina mässan i slutet av september innan vi får reda på vad Olympus har att erbjuda den som vill uppgradera sig.

Personligen trivs jag ypperligt med min e620 och har inga behov av att byta kamera i dagsläget.
Men det vore intressant att höra med er här vad ni tycker om Olympus tystnad.
Påverkar det er för att investera ytterligare i dyra objektiv? Eller väntar ni nu desperat på uppföljaren till E3:an? Eller har ni kanske redan bytt system?
Berätta gärna!

:) /Robert

4/3 är ett dött system idag. Det lär inte komma någon uppföljare till E3.
 
Vi kanske skulle kunna ha lite vadslagning.... :)

Ja, varför inte. Fast först måste vi definera vad "efterföljare till E3" är.
Det är möjligt att Olympus släpper ännu någon instegsmodell, typ en E520 med nån nyare sensor eller nåt innan systemet helt har gått i graven.

Dessutom måste vi väl sätta någon form av tidsgräns?
 
he he he.. det vore nått det, men nej tack. Jag överlåter vadet till någon annan här..

Dock tror jag själv inte det minsta på det scenariet. Själv tror jag det blir en väldigt intressant höst med många kamera nyheter både från Olympus och övriga.
 
4/3 ar inte alls ett dott system, bara for att fotosidans medlemmar inte anammar formatet som canikon. Finns andra forum om man vill prata/lasa om 4/3.
 
4/3 ar inte alls ett dott system, bara for att fotosidans medlemmar inte anammar formatet som canikon...

Självklart.
Anledningen till att systemet är dött är att varken olympus, leica eller panasonic kommer att släppa något nytt för 4/3, varken hus eller objektiv. Man kan väl säga att systemet sakta tynar bort och om fem år kommer man säga: -4/3, vad hände med det egentligen?
 
Självklart.
Anledningen till att systemet är dött är att varken olympus, leica eller panasonic kommer att släppa något nytt för 4/3, varken hus eller objektiv. Man kan väl säga att systemet sakta tynar bort och om fem år kommer man säga: -4/3, vad hände med det egentligen?

Kunskap som kommer varifrån???
Visst spekuleras det på diverse håll, men att säga du VET detta är fallet det låter ganska överilat...vad vet du om vad Olympus har i kikaren framöver?

Om det inte kommit nåt nytt 4/3-hus inom säg 6-12 månader, DÅ kunde jag nog börja tänka i såna banor,men att nu straxt innan Photokina påstå 4/3 är avsomnat... näää....

Optiksortimentet är inte 100% heltäckande kanske, men ändå tillräckligt för att motivera nya mer kapabla hus om man nu så skulle önska...men, som sagt, vi får väl se vad som kan dyka upp.Om "ingenting" visas eller hintas om, ja, då kan vi kanske börja se mFT som det "FT-gänget" satsar helt på.
 
Kunskap som kommer varifrån???
Visst spekuleras det på diverse håll, men att säga du VET detta är fallet det låter ganska överilat...vad vet du om vad Olympus har i kikaren framöver?

Om det inte kommit nåt nytt 4/3-hus inom säg 6-12 månader, DÅ kunde jag nog börja tänka i såna banor,men att nu straxt innan Photokina påstå 4/3 är avsomnat... näää....

Optiksortimentet är inte 100% heltäckande kanske, men ändå tillräckligt för att motivera nya mer kapabla hus om man nu så skulle önska...men, som sagt, vi får väl se vad som kan dyka upp.Om "ingenting" visas eller hintas om, ja, då kan vi kanske börja se mFT som det "FT-gänget" satsar helt på.

Vet och vet.. kalla det sunt förnuft om du vill. Allt krut bränns nu på micro 4/3, jag har svårt att se varför pengar skulle ödslas på 4/3 i dagsläget.
Visst, för att inte förlora ansiktet klämmer Olympus kanske ut någon uppdaterad konsumentglugg eller nåt nytt hus med en ny knapp eller nåt, men knappast nåt annat.

Folk som vill ha kompakta grejer vänder sig mot micro 4/3, folk som vill ha bättre bildkvalitet köper kameror med större sensorer. Tåget har gått.
 
om folks fotograferande blev bättre av att det kommer ut nya produkter var tredje månad, med iso2miljoner etc etc, så...
så trött på allt (på internet) snack om 4/3 "död" bara för att de (Oly) inte släpper ut kameror i andra tillverkares takt. INGEN förutom Oly verkar veta vad deras planer är. Är man ("man" - jag pekar alltså inte på nån särskild) trött på att vänta på E-whatever, köp nåt annat. Finns jättefina kameror av andra tillverkare. Kameran är dock bara ett verktyg, använd det som passar bäst för given situation.
 
Jaså

Vet och vet.. kalla det sunt förnuft om du vill. Allt krut bränns nu på micro 4/3, jag har svårt att se varför pengar skulle ödslas på 4/3 i dagsläget.
Visst, för att inte förlora ansiktet klämmer Olympus kanske ut någon uppdaterad konsumentglugg eller nåt nytt hus med en ny knapp eller nåt, men knappast nåt annat.

Folk som vill ha kompakta grejer vänder sig mot micro 4/3, folk som vill ha bättre bildkvalitet köper kameror med större sensorer. Tåget har gått.

Jaha du babblar på precis som en politiker som inte vet ett dugg vad dom pratar om. Jag är väldigt glad att jag valde olympus när jag började. Snacka om att leda teknikutvecklingen och dessutom gör dom det med vinst jämfört med andra märken som i pricip går på knäna. Olympus är ett starkt gammalt märke som förmodligen kommer att överleva de flesta märken som hela tiden måste spotta ut nya modeller för att försöka överleva. Micro 4/3 är ju ett bevis på att dom leder teknikutvecklingen och det gamla 4/3 systemet är helt fantastiskt och kommer förmodligen att leva väldigt länge. Jag hamnade på ett jobb tillsammans med en fotograf som körde med Nikon och hans grejer var dubbelt så stora och dubbelt så tunga som mina grejer, snacka om stenåldern. Dessutom var bildkvaliten sämre fast den hade en större sensor som tydligen ska vara så bra. Vi som har hållit på ett tag vet att bildkvaliteten främst beror på gluggen. Dessutom vet jag att många proffsfotografer har tröttnad på dessa stora och tunga kamerhus det säger ju en hel del vilken väg en tillverkare ska välja för framtiden...
 
... och det gamla 4/3 systemet är helt fantastiskt och kommer förmodligen att leva väldigt länge. ...

Ja vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte. Du får självklart ha vilken uppfattning du vill i frågan.
Om Olympus skulle släppa nåt helt nytt för 4/3 (inte micro4/3) så får jag äta upp min hatt.

...
Vi som har hållit på ett tag vet att bildkvaliteten främst beror på gluggen

Om du nu har hållit på så länge så borde du veta att det är negativformatet (eller sensorformatet nuförtiden) som har störst betydelse för bildkvalitén. Varför tror du folk använt pentax 67, hasselblad, mamiya under årtionden? För att det är kul att släpa på tunga grejjer?

Inser du hur oerhört mycket högre upplösning ett 4/3-objektiv måste ha per ytenhet för att vara lika bra som ett 35mm objektiv? Troligtvis inte....
(Och dessutom, om vi antar att olympus objektiv nu skulle vara så mycket bättre än vad canon/nikon/sony(zeiss) kan prestera: På vilket kamerahus hade du tänkt använda det? Olympus har ju själva sagt att de inte tänker stoppa in fler pixlar i sina kameror).
 
Olympus är ju helt körda i botten vad gäller DSLR.Att dom inte spottar ut nya kameror hela tiden som övriga märke beror på att dom knappt säljer något eftersom inget intresse finns för deras format, och inte för att dom inte behöver det för att överleva.Dessutom är deras format helt dött.Och Nikon och Canon går knappast på knäna,man kan väl säga att dom rider på sina framgångar.MVH.
 
Och ändå är de en av världens största tillverkare av dslr...


Menar du sensor storleken eller?

Menar som sagt 4/3 . Finns ju inte så många tillverkare (märke) av DSLR så det är ju klart att dom då är en av de största,men har dock inte sagt eller påstått att Olympus är dåliga om det är det du tror.
 
Och ändå är de en av världens största tillverkare av dslr...

Att ha 0.5% av världsmarknaden på DSLR räknar jag inte som att vara "en av de större tillverkarna" - även om man ligger på en hedrande femteplats i kameraenheter (kompaktkameror ej medräknade) totalt. I stort sett samtliga av dessa kamerahus i totalsiffran är av typen µ4/3.

Ska man räkna med µ4/3 så ligger Olympus på en marknadsandel på ca 4% just nu - stadigt sjunkande sedan 2007 (då man hade 6% - UTAN µ4/3 för att stötta säljsiffrorna), och siffrorna för i år är fortfarande stadigt sjunkande.

Prisskillnaden mellan 4/3-sensorer och APS är så låg nu att merpriset och det löjligt mycket högre förhållandet mellan vikt/prestanda man kan få ut är fullständigt överväldigande. Det ENDA som räddat Olympus kameraavdelning från konkurs är de spegel-lösa kamerorna - annars hade Olympus som tillverkare av annat än kompaktkameror med fasta objektiv varit ett minne blott redan nu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.