Annons

Byta systemdisk i laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

atotowi

Aktiv medlem
Har en laptop med en 100GB disk som jag tänkte byta till en 128GB SSD som jag har liggande. Finns det nåt enkelt sätt att ta en image av den installation jag har och flytta den till den nya disken?

Jag är lat och vill slippa sitta och installera om alla program, uppdatera med alla service packs etc...

Har en laptop med en 100GB disk som jag tänkte byta till en 128GB SSD som jag har liggande. Finns det nåt enkelt sätt att ta en image av den installation jag har och flytta den till den nya disken?

Jag är lat och vill slippa sitta och installera om alla program, uppdatera med alla service packs etc...

Enklast är väl att först installera t.ex. Acronis True Image, Norton Ghost eller liknande och spegla disken till en extern hårddisk. Sedan får du återställa från den externa spegeln.

Jag använder en liten låda som heter Disc Jockey som bl a kan göra identiska kopior av hårddiskar. Perfekt när en systemdisk är full. Köp en större, kopiera den gamla och utöka partitionen på den större efteråt. Klockrent, men inte gratis.

Det finns säkert program som kan lösa uppgiften, men där får andra komma med tipsen.

Detta måste vara precis vad du söker
http://www.dustin.se/pd_5010330585.aspx

Ojsan, såg inte att du redan hade disken.

Senast ändrad:
Enklast är väl att först installera t.ex. Acronis True Image, Norton Ghost eller liknande och spegla disken till en extern hårddisk. Sedan får du återställa från den externa spegeln.

Tackar för tipset. Laddade ner "Acronis True Image Home 2010". #0-dagar provperiod och den hade en enkel Partion copy funktion.
Så det var bara att sätta i SSDn via USB. Markera system disken som Source, SSD som target och starta.
Lite scary när den botade om och startade upp i nåt micro-XP mode med ett simpelt GUI och började traska igenom 4 steg varav steg 3 tog en timme sisådär.

Sen när det var klart var det bara att lyfta ur hårddisken och skruva i SSD istället och starta upp.

Ingen image - recovery procedur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar