Annons

Hur många 5D MkII är bokade?

Produkter
(logga in för att koppla)

Candersson

Aktiv medlem
Det skulle vara kul och veta hur många hus/kit som är förbokade totalt.
Vi har ju alla de stora Cyberphoto, Scandinavian, Kungsfoto, FotoVideo,..., m.fl.
Hur långa är köerna på respektive ställe?
Vilket könummer har ni?
 
Jag började som nr 63 i cyberphotos kö & låg pga. avhopp på nr 58 i tisdags om jag inte missminner mig. Men jag kommer göra alla som har högre nr. glada för jag kommer hoppa av kön imorrn, det vart en 1ds mk2 istället.
 
Jag började som nr 63 i cyberphotos kö & låg pga. avhopp på nr 58 i tisdags om jag inte missminner mig. Men jag kommer göra alla som har högre nr. glada för jag kommer hoppa av kön imorrn, det vart en 1ds mk2 istället.


Hur får man reda på vilket könummer man har ?
 
jag ringde till cyberphoto samma minut som de öppnade den morgonen kameran släpptes, jag fick köplats 8...
 
Ok, då vet vi att det i alla fall finns (minst) 58 förbokade hos Cyberphoto.
Hur är det då hos andra butiker/företag månntro?
 
Över 100 på Cyberphoto! hmm...

600 på Fotovideo... jo det låter troligt lol ;-)


Drygt 30 i kö på Hegethorns vet jag också... sen har jag inte kollat så mkt. Kit:et på Hegethorns var det knappt några köade så dom förklarade om man köper kit:et så lär man få sitt fortare.
 
Om jag fattade Inet rätt hade de för 2 veckor sedan beställt 46 st och hade ytterligare 10 i kö.

Jag har varit i kontakt med flera handlare, alla verkar tro att de är prioriterade och kommer att få de antalet hus de har beställt.

Hur har det sett ur förr vid liknande släpp? Till hur stor del har handlarna fått det som de har beställt?

Nu tror jag att släppet av 5d mkII är lite unikt, en FF som är både överentusiastiska amatörer och proffs har väntat på och bokstavligen slänger sig över, så tidigare erfarenheter är nog svåra använda.
 
Om jag fattade Inet rätt hade de för 2 veckor sedan beställt 46 st och hade ytterligare 10 i kö.

Jag har varit i kontakt med flera handlare, alla verkar tro att de är prioriterade och kommer att få de antalet hus de har beställt.

Hur har det sett ur förr vid liknande släpp? Till hur stor del har handlarna fått det som de har beställt?

Nu tror jag att släppet av 5d mkII är lite unikt, en FF som är både överentusiastiska amatörer och proffs har väntat på och bokstavligen slänger sig över, så tidigare erfarenheter är nog svåra använda.

Man får nog helt enkelt vara väldigt glad om man är skaran som får innan årsskiftet tror jag.

Den som väntar på något gott.... hehe
 
Läste att Amazon i USA har runt 550st i sin kö.

Releasedatum på dpreview säger 18 november (annan tråd här på fs säger början av december). Men då lär det väl bara bli några enstaka exemplar per affär här i Sverige. Dom stora (Cyber, Scandinavian, FotoVideo mfl) lär väl få några fler.

Man får hoppas att det inte blir som med Nikon D200.
Den lanserades i november 2005.
Har för mig att dom första fick sin i slutet av december 2005.
Dom sista i köerna fick väl sina i juni 2006.

Nu var det väl ett extremt tryck på D200, men det finns nog risk för nästan lika stort tryck på 5DMKII. Många som avvaktat med köp av gamla 5D då MKII:an varit på väg att lanseras i 1,5 år (nästa mässa MÅSTE den bara lanseras, har man väl hört några gånger...). Säkert många nuvarande 5D ägare också, som är sugna på nya och behåller den gamla som 2:a kamera.

Så blir trycket lika stort, och produktionstakten lika som D200 har vi:

- Dom första får sin kamera i slutet av november.
- Dom sista i köerna får sin kamera i maj.
 
Så blir trycket lika stort, och produktionstakten lika som D200 har vi:

- Dom första får sin kamera i slutet av november.
- Dom sista i köerna får sin kamera i maj.
Usch säg inte så, jag står inte ens i kö ännu. Jag hade hoppats på att alla som förbokade skulle få sina omgående efter släpp och att vi övriga kan köpa i andra omgången när trycket lagt sig i kanske januari/februari.
 
Dom där kösiffrorna haltar nog betänkligt då många ställer sig i kö på flera ställen och sedan hoppar av när den första levererar.

Därför tror jag köerna kommer att krympa snabbare än kamerorna levereras. Någon får sin kamera och försvinner från 3-4 köer på en gång.
 
Ok. Efter lite research så är det ungefär följande som gäller

Cyber ca 100
Scandinavian ca 200
Hegethorns ca 30
FotoVideo ca 70
TBH ?
Kungsholms ?
Digicom ?
...m.fl.

Sen undrar man ju om det finns köer på
net-on-net
Dustin
InWarehouse
MediaMarkt
...m.fl.
och hur deras tilldelning blir (om de nu skiljer sig från de andra på något sätt)

Spekulationer
Om man då gör en mycket grovt överslag, och antar att det finns
ca 800 i kö idag, så är det som det nämnts innan säkert många som ställt sig i kö på mer än ett ställe.
Om vi då gör vi ett antagande igen så kan vi säga att det finns ca 600 potentiella kunder i kö (kanske mindre).
Då undrar man hur många hus som lilla Sverige får från Europalagret?
...Tyskland är stort land... Frankrike är ett stort land...

Nä, man kan nog känna sig blåst på att få ett hus i år
(jag står i kö men har rätt många före mig...)


Fyll gärna på listan om ni står i kö någonstans eller vet könummer.
 
Om Cyberphotos siffra stämmer så kanske det finns hopp om att få en i år. Jag beställde den 17:e sep, samma dag som den dök upp på sidan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.