irrbloss
Aktiv medlem
Baserat i huvudsak på vad?Men vore jag i dina kläder blev det en 50D
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Baserat i huvudsak på vad?Men vore jag i dina kläder blev det en 50D
Baserat i huvudsak på vad?
Man får inte låsa sig för mycket på vilken optik jag har, det går ju som sagt att ändra på, man kan t.ex. alltid sälja sin ena njure . Det jag mest är nyfiken på är vilket användningsområde du anser att 5D/5D MKII är till för i huvudsak?På den optik du har och dom användningsområden du uttrycker.
Blev inte direkt exalterad över nyheterna.
Dock viktigt att komma ihåg att en del av dessa objektiv inte funkar med FF-sensor. En rätt stor del av dessa funkar bara med EF-s fattning.Vad gäller din fråga om optik, och prisvärda normalzoomar så är väl Tamron 28-75/2.8 både billig och omtyckt. Sigmas 24-70/2.8 har en låg prislapp, men jag vet inget om dess kvalité.
Vad gäller ditt EF-S 60mm, Magnus, så har du en fin ersättare i EF 100/2.8, dock till ett högre pris. Där är ju Tamron 90/2.8 ett billigare, och enligt vissa bättre, alternativ. Ett billigt alternativ till Sigma 10-20 finns tyvärr inte utan det är väl 17-40/4L som är närmast.
Jag hade föredragit ännu bättre brusnivåer på 50D, även på en bekostnad av antal pixlar. Hade den dessutom haft samma filmläge som 5D MKII hade valet varit lätt - då hade det blivit en 50D utan någon större tvekan.Måste bara nyfiket fråga vad det är du förväntade dig att en kamera skall kunna för att vara nöjd med nyheterna?
/Magnus
Kanske OT men ändå:
Exempelvis är L24-105 en hyfsad allroundzoom till 5d som defintivt inte duger till 5dMKII.
Jag tror att de objektiv jag tipsade om passar till FF-sensorer. Jag är ödmjuk för att jag kan ha fel, men jag ser inte felet för tillfället.Dock viktigt att komma ihåg att en del av dessa objektiv inte funkar med FF-sensor. En rätt stor del av dessa funkar bara med EF-s fattning.
Kanske OT men ändå:
Jag har en 5d. Det är en kanonkamera med mycket större tolerans avseende objektiv- Exempelvis är L24-105 en hyfsad allroundzoom till 5d som defintivt inte duger till 5dMKII.
Den har en bildkvalite upp till ca 1000 ISO som är väldigt bra. Priserna rasar nu . Skulle tro att du får en begagnad för ca 10-12 tkr.
Sen misstänker jag att p g a Sonys inträde på småbildsmarknaden kommer priserna att sjunka på 5DMKII snabbt - (mycket snabbare än priset har sjunkit på 5d)
Man får inte låsa sig för mycket på vilken optik jag har, det går ju som sagt att ändra på, man kan t.ex. alltid sälja sin ena njure . Det jag mest är nyfiken på är vilket användningsområde du anser att 5D/5D MKII är till för i huvudsak?
- Hur bra fungerar filmfunktionen i VERKLIGHETEN. Krävs det stativ och "stilla" motiv eller funkar det verkligen i "alla lägen"?
Finns det några piratobjektiv med EF-S-fattning?På en FF-kamera från Canon och 10D passar inga EF-S objektiv eller objektiv med motsvarande fattning från pirater.
Knappast, vi lär säkert få se riktigt dåligt tagna hemmavideor publicerade från den kameran! Men filmen säger en del om möjligheterna med kameran om man vet hur man gör.Imponerande! Frågan är väl om mr Mr. Nobody som du (?) och jag (!) kommer att få lika bra resultat!
Knappast, vi lär säkert få se riktigt dåligt tagna hemmavideor publicerade från den kameran! Men filmen säger en del om möjligheterna med kameran om man vet hur man gör.