Annons

Hur sköter ni era arkiv?

Taka

Aktiv medlem
Mest i datorn såklart, men även för papperskopior.

Säkerhetskopierar ni ofta?
Vad har ni för system?

Sparar ni ALLA era RAWfiler?
 
Papperskopior (10x15, familjebilder) i album.
Papperskopior (20x30 och uppåt) ramat på vägg, i portfolio

Dator:
RAW-filer på en speglad hårddisk samt på två DVD-uppsättningar.

JPG 600px för webbruk i en mapp på arbetsdisken

Försöker säkerhetskopiera varje månad (läs kvartal). Använder mig av Portfolio 8 för att hålla reda på bilderna. Sparar alldeles för många RAW-filer....börjar närma sig 30000 bilder så egentligen borde man rensa...fast jag har ju knappt ens tid att fotografera ;)
 
Arbetsdiskar i själva datorburken.
Säkerhetskopieras till ett antal externa HDD.
En DVD-uppsättning i hemmet.
En DVD-uppsättning som postas till annan ort.

Rensar ofta rena "stolpskott" direkt i kameran.
Läser in CF-kort till arbetsdisk.
Gör DIREKT backup till extern HDD.
Rensar bort bilder jag inte vill ha (50% bort?).
(försvinner också från den ext HDD vid nästa backup).
2st backup till DVD när >4GB nya RAW-filer finns.
Postar en av DVD:erna till annan ort.
 
Jag kopierar från kameran till arbetsdisk i datorn, sedan använder jag ett schemalagt backuppprogram (freeware) från http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware som kopierar från datorns arbetsdisk till en extern disk. Backupprogramemt kopierar bara filerna utan att skapa ett eget arkivformat, dvs en bildfil på datorns disk blir en bildfil på den externa disken. Med detta slipper jag ev framtida problem att läsa tillbaks något från backupen.
Med schemaläggning måste man 'bara' komma ihåg att ha datorn påslagen med den externa disken ipluggad för att automatiskt få en backup.

Utöver det bränner jag på DVD och CD, sparar (tyvärr) det mesta.

Denna uppsättning räddade mig i höstas när disken krashade :)
 
Jag sparar alldeles för mycket, ungefär allt.

Interna hårddisken är full, så nu har jag kopior på en extern också. Tyvärr börjar det bli dags att rensa den interna - totalt full - så då får jag se till att lita på den externa. Alla bilder finns på dubbla CD (i olika hus) också, men hur länge håller en CD?

"Konstnärliga" foton som blir halvkassa kan man kasta, men människor och miljöer blir förmodligen värdefulla minnen om ett antal år oavsett bildkvalitet. Visst skulle du väl vilja ha kvar en halvhyfsad bild på din första cykel?
 
Jag har efter några år av eftersatt arkivering nu fått ganska bra rutiner. Jag rensar aldrig kort i kameran men efter överföring till datorns interna HD rensar jag bort många (oftast över hälften). Tog drygt 400 foton på nyårsfesten varav jag antagligen kommer spara ca 100.

Efter att jag lagt in dem i en mapp efter år/månad/händelse kör jag ett syncroniseringsprogram som heter Allway Sync och är gratis för personligt bruk: http://allwaysync.com/. Har ställt in det så att jag har alla foton spegalde på två interna HDs i min stationära arbetsdator, dessutom speglas en kopia över till en HD i min gamla dator som fungerar som server. Med jämna mellanrum kopplar jag in min externa HD och synkar. Denna förvarar jag sen på jobbet.

Låter kanske jobbigt att synkronisera så många hårddiskar men efter att man en gång konfigurerat sitt synk-program så behöver man bara trycka på en knapp och så sköter sig allt själv.

Jag har inte orkat bränna på DVD på väldigt länge nu. Jag har ca 40 Gb bilder så det blir ganska många skivor, då känns det enklare och snabbare att synka hårddiskar.

/David
 
På resa använder jag två bärbara batteridrivna hårddiskar. En är med på strapatserna och den andra ligger på hotellet. Raderar uppenbart kassa bilder direkt i kameran.

Hemma eller vid hemkomst från resa laddar jag ner bilderna till hårddisken. Tar en backup direkt till min externa hårddisk.

Nu börjar det egentliga arbetet med att radera de dåliga bilderna och tagga de bra bilderna.

Alla resterande bilder märks upp i mitt arkivprogram IView.

Ny backup. Låter krångligt med det är enkelt. Ett tryck på knappen på hårddiskens låda är allt som behövs. Jag vet att man ska automatisera funktioner som dessa i möjligaste mån men jag gillar helt enkelt inte att ha en massa program liggande och sura i bakgrunden på min XP maskin. Visst utgör ett litet backupprogram inget större problem med tillsammans med alla andra "självkoll" program så blir det en massa krafter och processer som är igång i bakgrunden.

När jag har fyllt data för en DVD så bränner jag ner datan på två DVD av olika fabrikat (av bra kvalitet). En sparar jag lättåtkommligt och den andra ligger än så länge på vinden, ska skickas till annnan plats senare. När senare är vet jag inte. Har haft ambitionen att flytta den extra DVDn i två år.......

Jag har en jpgproxy på 1024 px i arkivprogrammet. För webben och skärmtitt räcker dessa fint. Vid utskrift så tar jag fram originalet (rå filen) från DVDn.

Mankan
 
carl_fredriksson skrev:
Ni som kör linux, vilket filsystem har ni på era externa hårddiskar som ni lagrar bilder på?

FAT32. Jag tycker att det är smidigast i längden även om jag retar mig på 4GB-gränsen när jag vill lägga dit andra backuper också.
 
Hårddiskar och DVD

Jag är osäker om vilka långtidssäkra arkivmedia som är bäst att spara (arkivera) bilder på. Det blir ju så att man lätt fyller upp hd i datorn och så behöver man spara bilderna på något annat medium. Om man arkiverar bilder på DVD måste man nog tänka sig för. Detta medium har ju en begränsad livslängd på två sätt. Dels så kommer själva skivan att tappa informationen, kanske tar det fem-tio år. Så innan den kraschar måste datat läsas om till annat medium. Det andra sättet som DVDns livslängd begränsas av är att själva mediet blir gammaldags. Om några få år kommer inga datorer att levereras med DVD-kompatibla läsare. (Vem har i dag en floppyläsare för de stora mjuka skivorna som var poppis för 6-7 år sen?).

Under ett par års tid har jag sparat (arkiverat) bilder på DVD och då har jag alltid gjort två identiska skivor och de förvaras sedan på två fysiskt olika ställen.

Nu har priset på hårddiskar (1000 kr/400GByte) sjunkit så mycket att det är billigare att lagra data (räknat i kr/GB) än på DVD-skivor. Dessutom går det snabbare och tar mindre plats. Så nu har jag skaffat två 400GB hårddiskar som jag arkiverar parallellt på. De kopplas in till datorn med hjälp av USB (Microconnect EASY-IDE USB2.0 to IDE+SATA Adapter (både 3,5" och 2,5") Misco.se) och körs bara när jag arkiverar. Tanken är att förvara dem åtskilda på olika platser när de är fullmatade.

Min förhoppning är att lätt kunna flytta data från dem till moderna media i som kan komma i framtiden innan de upphör att fungera.

Vad tror ni andra om långtidslagring och arkivering av digitala bilder?

mvh
Ebbe
 
Jag tror precis som du att man kommer vara tvungen att se över hela sitt arkiv med jämna mellanrum och flytta till det medium som gäller då. Men i o m att det är digital data så behöver det inte vara något större problem, dessutom tenderar lagringsmedia att bli flera gånger större och snabbare för varje generation, detta har gjort att jag t ex fortfarande har all data från min 1,6Gb stora HD från mitten av 90-talet tillsammans med all information från min 80Gb-HD från början av 2000-talet liggandes i varsin mapp på min nya hårddisk.

Men de där "stora mjuka skivorna" använde inte jag för 6-7 år sedan iallafall, knappt vanliga disketter heller. Jag antar att du menar 5.25-tums disketter från slutet av 70-talet. Jag har så länge jag haft dator, från slutet av 80-talet bara använt 3,5-tums. Men du har ju rätt i att många format försvinner undan för undan, vad jag menar är att 5.25-tums disketter var redan försvunna vid millenieskiftet.

/David
 
DavidBerg skrev:
Jag tror precis som du att man kommer vara tvungen att se över hela sitt arkiv med jämna mellanrum och flytta till det medium som gäller då. Men i o m att det är digital data så behöver det inte vara något större problem, dessutom tenderar lagringsmedia att bli flera gånger större och snabbare för varje generation,

Jo, att man måste kopiera över från ett media till ett annat med jämna mellanrum är givet. Dels så åldras det och dels så kommer det nya och äldre försvinner. Dessutom så har varje generation högre kapacitet och jag väntar bara på att BluRay-brännare och media skall sjunka så att jag kan hoppa på det tåget.

En annan sak jag har kollat på är hårddiskar. För som någon skrivit så är priset per lagringsenhet väldigt lågt och de är snabba. SATA stödjer dessutom hot-plug så att det är möjligt att rycka en HD under drift och stoppa in en ny.

Detta fick mig att fundera på att skaffa mig en hårddiskvagga för SATA, köpa ett gäng lösa kassetter och hårdiskar så kan man enkelt göra backup mot hårddisk utan att betala lika mycket som för USB-diskar.

Jag har dock inte testat ännu utan väntar på att Kjell & Company skall öppna här i Umeå då det var dem jag hörde med angående om den klara hot-swap. jag har lite funderingar på om den kommer att kategoriseras som flyttbart media så att Windows klarar det utan problem. I annat fall så misstänker jag att just Windows kommer att protestera mot att det försvinner eller tillkommer ett fast media under drift.
 
SATA hot plug

Med den typ av adapter som jag skaffade har jag bara de "råa" hårddiskarna lösa på bordet när jag arkiverar data. Den är dessutom bra att ha som hjälpmedel när det blir knas på datorn i övrigt.
/Ebbe
 
Sparar bara de raw-filer som är bra / relevanta, suddar resten (ca 50 %) Vrider rawfilerna rätt och byter namn till ååmmdd_xxx.nef och petar in dem i mappar åååå/ååmmdd/nef.
Batchkonverterar därefter till jpg i full storlek och gör html-sidor med jalbum (som även batch-skärper). Html-sidorna blir en för varje dag. Sedan skriver jag ev. någon form av kommentar på sidan. Utvald exif-info hamnar bredvid bilden.
Sidorna och jpg:en ligger i åååå/ååmmdd/undermappar

Backup ca en gång i veckan till externa hårddiskar, ena veckan till den ena, andra veckan till den andra. Använder maxtors program som följde med diskarna. Backuppen raderar aldrig på hårddiskarna, tar jag bort nåt i datorn ligger det kvar på disken (än är de inte fulla, sedan får jag väl formatera om dem och göra en ny backup)
 
Jag letade länge efter ett system för att arkivera alla de bilder som klarar en första grovsortering. Mina krav var:

1) Ska kunna köras på en unix-server (t.ex. Linux) och ha ett webbgränssnitt så att vilken dator som helst kan användas för åtkomst
2) Skalbart - ska klara tiotusentals bilder utan problem
3) Enkelt att organisera (kategorier, taggar och en massa annan metadata), helt sökbart; helst ska det läsa in EXIF/IPTC automatiskt
4) Ska kunna lagra flera versioner av samma bild
5) Möjlighet att importera hundratals bilder på en gång
6) Enkelt att göra backuper

Tog LÅNG tid att hitta något vettigt; ett par av de program som rekommenderades för proffsbruk såg visserligen bra ut, men var plattformsberoende (Windows). Jag ville ha hela köret på en server undanstoppad någonstans, åtkomlig genom lokala nätverket/Internet.

Till min förvåning hittade jag faktiskt Photo Organizer, som uppfyller alla ovanstående krav. Det är helt fritt (GPL), skrivet i PHP och använder sig av PostgreSQL. Gränssnittet kan finputsas en del, men det är förmodligen bara en tidsfråga eftersom systemet utvecklas aktivt.

Bilderna lagras i olika volymer; jag har ställt in att varje sådan ska vara 4,7 GB, så att det blir enkelt att göra backuper. Med volymbackuperna och databasen kan jag enkelt flytta allt till en annan server, om så skulle behövas.
 
Inte för att vara NEGATIV, MEN......


...jag förvarar mina negativ i plastfickor (speciella) och sedan i en pärm i en bokhylla. På pärmens rygg står vad som finns i pärmen.

Avancerat, eller hur ?
 
"Skåningen" skrev:
Inte för att vara NEGATIV, MEN......


...jag förvarar mina negativ i plastfickor (speciella) och sedan i en pärm i en bokhylla. På pärmens rygg står vad som finns i pärmen.

Avancerat, eller hur ?

Varför inte fixa ett brandskyddat dokumentskåp i alla fall. Då har negativen en stund på sig att bli räddade, om nu elden skulle vara framme.

Ja sedan är det ju lite tyngre för banditerna att bära också.

Annars lät det ju som en smidig lösning....

Själv kör jag med.... VÄNTA en stund så ska jag kika efter.... jo en stor Fuji-plaskasse, med alla filmremsor nerknölade i en omsorgsfullt blandad oårdning.

Det som en gång skulle användas, scannade jag in, sålde och sedan fick kassen sluka hela klabbet.

Oj oj vilket mörkar att reda ut den här soppan!

"Guess it was the artist in me, that created this mess..."
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.