Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var hittar man fresnel-lins?

Produkter
(logga in för att koppla)
En fresnellins består ju bara av själva ytskiktet av ett ljusbrytande element ( = lins ). Det som utnyttjas är själva övergången luft-glas / luft-plast och den ljusbrytning som då uppstår. Den kan däremot inte göras hur tunn som helst med bibehållen mekanisk stabilitet.

Jag tror att materialvalet och tillverkningsnoggrannheten är vital. Av det skälet är sannolikt de billiga fresnellinserna från kjell.com, mfl., underlägsna de som Rollei eller Sinar låtit tillverka för sina system. Man får precis det man betalar för. Att de billiga fresnellinsrna i plast duger som "förstoringsglas" är kanske mer att betrakta som en överrasning, än att de inte klarar av att "förstärka ljuset"?

Brummelisa skrev:
Därför att jag trodde det var hela vitsen med att man har fresnel-linser på mattskivor. Min Hasselbladare har vad jag tror är fresnel-lins på (det är små ringar som fresnellinsen har) och är mycket ljusstarkare än en vanlig mattskiva (som jag också har provat på bladaren).
Jag kan inget om mellanformatkameror och fresnel-linser, men jag är intresserad av hur det hänger ihop. Det finns ju utbytbara mattskivor till många kameror som ger en ljusare sökarbild, men blir det verkligen ljusare om man lägger ihop en fresnel-lins OCH en mattskiva, eller byter man ut mattskivan mot en fresnel-lins..?

/Pontus

Pongu skrev:
blir det verkligen ljusare om man lägger ihop en fresnel-lins OCH en mattskiva, eller byter man ut mattskivan mot en fresnel-lins..?
Ja, det blir ljusare. Tar jag bort fresneln från min Yashicamat blir den som min Minoltacord - kolsvart i hörnen :) Och nej, det går inte att ersätta en mattskiva med enbart en fresnellins.

Men de rent vetenskapliga principerna bakom kan jag dessvärre inte hjälpa till med.

Nästan alla moderna mattskivor innehåller fresnellinser såvitt jag har sett. Det är väl bara gamla doningar som har rena mattskivor.

Marcus,
vad jag menade var inte att bränvidden på optiken kanske spelade roll utan att kanske bränvidden på själva fresnellinsen spelade roll?

Jag är inte helt hundra % på hur funktionen är men jag vill mena att syftet med fresnellinsen bakom mattskivan är att samla ljuset som bilden på mattskivan prider i alla riktningar så att större delen kommer mot fotografen. På min kamera gör detta att bilden nästan enbart är synlig om man tittar vinkelrätt mot mattskivan medan den blir betydligt ljussvagare om man kikar på den i en snedare vinkel.

När man sätter fresnellinsen framför mattskivan (dvs mellan mattskivan och optiken) så har jag fått för mig att det är för att styra om strålarna så att det träffar mattskivan mer vinkelrätt för att få en ljusstarkare bild. I det fallet ska mattskivan vara anpassad efter bränvidden på objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar