Annons

Kaffebrus - studioset 4

Produkter
(logga in för att koppla)
För 6000 kr borde man få lite snabbare uppladdningstid. 2 sekunder är ju en hel evighet när man fotar porträttbilder.
 
Köpte ett via hans tradera auktioner i förra veckan... tyvärr skickade han fel så jag måste vänta någon dag med att "gå lös" på dom.

När jag testat lite skall jag ge min åsikt.
Hav tålamod så åtekommer jag snarligen

/Jonas, JOP
 
Jag har hans tidigare 300WS blixtar som inte går att ställa lika mycket och jag är nöjd med dom.
Det tar aldrig 2 sekunder att ladda dom, det är bara vid full effekt i så fall men inte ens då.
Jag har aldrig känt mig hindrad av laddningshastigheten på dom.
 
BugEyes skrev:
Jag har hans tidigare 300WS blixtar som inte går att ställa lika mycket och jag är nöjd med dom.
Det tar aldrig 2 sekunder att ladda dom, det är bara vid full effekt i så fall men inte ens då.
Jag har aldrig känt mig hindrad av laddningshastigheten på dom.


Viktigare än hur snabbt det laddar tycker jag är om aggregaten + blixtrören ger jämn effekt och samma färgtemperatur.
Billiga blixtrör har en tendens att börja vandra ganska snabbt i färgtemperatur.
Mikael
 
Senast ändrad:
Allt är relativt..... Antingen betalar man ca 6000 kronor ett helt blixtset bara att koppla i kablarna och köra eller så köper man 1 blixthuvud av kändare märke för samma pris och inte har nått mer för samma summa.... :)))

Det var någon som kallade Mr. Kaffebrus för "Foto IKEA" och det kans väl stämma.
Man kan ju köpa en säng på ikea eller köpa den på hästen. Sommnar gör man nog i båda :))

Enligt tidigare inlägg på forumet verkar de som har blixtar från Kaffebr. inte märkt några större avvikelser i temperatur & styrka.
Skall utvärdera dom så fort dom kommer.

Samtidigt kan jag ju förstå att en yrkesfotograf väljer ett känt märke och betalar 3 ggr. så mycket för dom. För det första så tar ju en yrkesfotograf en hel del pengar för sina uppdrag och måste således lita till 100% på utrustningen. Samt att om ett blixtrör går sönder när man är "bakom arslet på fan..." så går det troligen att få tag på blixtsnabbt. (teoretiskt sett kan ju Mr.kaffe ha slut på lagret ibland)

/Jonas, JOP
 
Jag har också blixtar från Kaffebrus av sama typ fast den äldre modellen som är reglerbar till 1/1 - 1/8 steg. Dom funkar perfekt till mig som har denm permanent i studion och inte behöver asa runt dem till olika ställen ideligen. Det finns reservblixtrör att köpa till dem från Kaffebrus och till en kostnad som är helt rätt i förhållande till priser på blixten. Så länge man bara kör TCP plåtningar utan ekonomisk vinning så är det inte värt att investera i dyrare utrustning. Laddningstiden på mina blixtar matchar bra min kamera Nikon D100, med ca tre bilder / sekund. Jag har aldrig behövt dra upp mina blixtar på MAX nivå utan det är snarare så att jag skulle vilja ställa ner ett steg till. Men det är helt beroende på hur stor studio man har och hur högt det är i tak. Sedan jag satte upp svart tyg på väggarna har jag inte några större problem.
 
Jag tackar för alla åsikter hittills och hoppas inom kort även få några recensioner om just den här modellen.

Vad tror ni om tillbehören i paketet ovan, är de ok? - Det följer ju inte med barndoors, snoot, raster mm. Hur länge klarar man sig utan det?

Är softboxarna vettiga - storleksmässigt och kvalitetsmässigt.

Är det en bra idé att byta ett av de vita paraplyerna mot ett silver eller guld?

Tilläggas bör att jag är totalrookie på studiofotografering. Jag ska köpa paketet för att ägna mig åt lite "lek & lär"

/Jörgen
 
kronsson skrev:
Jag tackar för alla åsikter hittills och hoppas inom kort även få några recensioner om just den här modellen.

Vad tror ni om tillbehören i paketet ovan, är de ok? - Det följer ju inte med barndoors, snoot, raster mm. Hur länge klarar man sig utan det?

Är softboxarna vettiga - storleksmässigt och kvalitetsmässigt.

Är det en bra idé att byta ett av de vita paraplyerna mot ett silver eller guld?

Tilläggas bör att jag är totalrookie på studiofotografering. Jag ska köpa paketet för att ägna mig åt lite "lek & lär"

/Jörgen

Tillbehören från Kaffebrus skiljer sig inte så mycket från andra försäljningsställen, förutom prismässigt. Det finns folk som klarar sig hela livet utan Barn doors och Snoot med raster. andra köper aldrig några softboxar eller paraplyer och använder endast raster, snoot och Barn doors. Det är mycket en fråga om vad du vill fotografera.
Softboxarna som jag fick till mitt set fyller sitt syfte och är av relativt god kvalitet dvs. mycket för pengarna.
Paraplyer är inte att förakta och vid rätt tillfälle är dom perfekta, i annat fall helt värdelösa. Man kan slå blixten direkt genom en vit paraply och då funkar paraplyn som en softbor ungefär.
Med guld eller silverfärgade paraplyer studsas blixtljuset i paraplyn och blir på så sätt indirekt. Med rätt inställning på blixt och paraply kan man få både samlat ljus och brett ljus. Helt beroende på hur nära paraplyn man monterar blixten.
Det är svårt att definiera vad som är rätt och fel då det mycket är en fråga om tycke och smak.
Den som skriker högst vinner, ungefär. Du kan också gå din egen väg ock kanske hitta en stil som passar dig och ditt sätt att se på bilder.
Konst är inget absolut begrepp.

Lycka till med dina grejor och ha roligt, eller sälj dem igen om det inte är skoj.
 
Jag kan rekommendera att köpa till hans raster med barndoors och färgfilter. Billig peng som ger många möjligheter du inte har annars.
Det är kul att leka med riktat ljus också så rastret med barndoors är köpvärt.
Softboxarna som följer med fungerar utmärkt och är ovanligt stora för att komma i ett kit.
Tillbehörsutbudet är stort då blixtarna har Bowens bajonett och alla dom tillbehör som passar i det går att använda.
 
Jag tog och beställde paraplyer till mitt kit på en gång... efter att ha monterat softboxarna (70x140 måste man vara 2 för att få ihop. samt 90x90 gick själv med lite svordommar. :))) förstod jag att jag aldrig kommer att plocka isär dom om jag skall åka nånstans och fota..

Då kommer jag defenitivt att använda paraplyer.

/Jonas, JOP

PS. Nån som vet nån bra fotobok om ljussättning eller studiofotografering???
DS.
 
Köpte på tradera (från Kaffebrus) samma blixt som finns i Kaffebrus "studioset 4"

Är mycket nöjd med den. Kraftigt byggd och laddar snabbt. Vid normal drift i "hemmastudion" upplever jag att den är uppladdad på bara några tiondelar av en sekund. Har aldrig behövt vänta på att den skall ladda upp.

En stor fördel är just att den kan skruvas ner till 1/32.
 
Jonke O skrev:
... efter att ha monterat softboxarna (70x140 måste man vara 2 för att få ihop. samt 90x90 gick själv med lite svordommar. :))) förstod jag att jag aldrig kommer att plocka isär dom om jag skall åka nånstans och fota...

Är monterings-/demonteringsproblem typisk för de billiga softboxarna från Kaffebrus? - Eller är det samma för dyrare märken också?

/Jörgen
 
kronsson skrev:
Är monterings-/demonteringsproblem typisk för de billiga softboxarna från Kaffebrus? - Eller är det samma för dyrare märken också?

/Jörgen

När du har gjort det tre gånger så vet du exakt hur du skall bära dig åt :)

Det är jobbigare att montera en 140cm bouncer om nu det är till någon tröst.

Monteringen är likvärdig på alla softboxar som inte kostar skjortan. Det finns några dyra softboxar som man fäller ihop som ett paraply, men jag vet inte om det finns att köpa nya.
 
kronsson skrev:
Är monterings-/demonteringsproblem typisk för de billiga softboxarna från Kaffebrus? - Eller är det samma för dyrare märken också?

/Jörgen

Jag kan säga att det är betydligt lättare med Elinchrome! Visst det är helt andra priser med det är det värt!
 
Tricket är att sätta dit det svarta överdraget efter att man monterat pinnarna i hållaren ooch satt dom i den vita främre diffusorn.
Gör man det i den ordningen går det ganska lätt.
 
Jag har Studioset 3 från kaffebrus.. coh tror de är 90x90 sofboxar som är med där. av den kraftigare sorten med metal fästen... visst var de krångligt i början. vet att jag var svettig och svor en hel del efter att ha monterat de första gången.. men när man lär sig tekniken så tycker jag de går smidigt och inte är nå problem längre... Kan kort berätta hur jag gör.

metall fästet på golvet , trä duken över och rikta sömmarna mot 4 pin hål. trä i dom fyra långa pinnarna i fästena, ta sedan och sätt en kortare pinnen i tygets kant och pinnarna åt valfritt hål.( höger, alt vänster) så dom går att få i varandra. . ta sedan motsatt sida och gör likadant. tänk på att tyget är elastiskt kring fästet i mitten så de gr att dra lite. Fortsätt sedan och gär de tredje staget klart.

De fjärde brukar vara ltie mer tajt eftersom den tagit form och de itne finns lika mycekt att spela på när man trä'r på sista pinnen.

Lycka till. så gör jag i allfall och de tar itne många minuter.

I övrigt är jag kanon nöjd med mina blixtar. Har iten fotat allt för mycekt med dom, i allfall hunnit tästa som lite ordentligare. Och kvaliten är jag nöjd med.
 
Är inte Kaffebrusbajonetten den samma som hos Bowens? Isåfall finns det väl knappast någon brist på tillbehör...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.