Vet inte vad Stegge har för skäl, men jag tippar detsamma av följande anledningar:
Det har gått ett rykte att Hblad kommer med en ny serie kameror. Saxat från
www.photografica.com:
The word on the street, (digital customers and others) are that Hasselblad on Photokina this year sept 25-30. will show us a 4,5x6 Hasselblad camera. This is of course to compete with Contax, Mamiya and Pentax. Currently Hasselblad has a 4,5x6 magasin for their "old" system, but is has proven to be very hard for digital manufacturers as PhasOne and Imacon + Linhof M679cc accesories to make things work proberly. The good old 500 system seems to be out dated finally !
Om det är ett helt nytt system med nya hus och objektiv är det sannerligen något revolutionerande, nåväl. Om så är fallet kommer 500-seriens tillbehör att sjunka. Har läst i Hasselblads User Groups emaillistor att priserna har sjunkit på beggat de senaste månaderna.
Men jag tycker det är konstigt om de skulle utveckla ett 6*4,5 hus emedan objektivet måste i alla fall täcka 6*6, och varför då endast utnyttja en del av bildcirkeln? Kanske för att kunna göra huset mindre? Kanske för att de flesta CCD-er ändå är rektangulära?
Samma sak för andra märken, speciellt Nikons AI-objektiv vars värde nu sjunker då många misstänker att Nikon inte kommer tillverka någon digital konsumentkamera som tar AI-objektiv, utan de kräver nyare objektiv med chip i.
Dels är de flesta som kör med motorbladare proffs och går nu över till digitalt, om de inte allredan har gjort det. Har för mig att en del digitala bakstycken kräver 555ELD, vilket kommer medföra ett prisdropp på äldre modeller.
Fördelen är att för oss filmnissar blir grejerna billigare. De flesta amatörer har i alla fall inte råd med de digitala bakstycken ala 150.000 kr.
Men vi får väl se vad som händer i Köln om någon månad. Hoppas att Hblad kan presentera något sexigt, mest för att det är kul med en Svensk kamera i världsklass, sen lär väl inte jag få råd med det, men det är en annan femma.