Annons

Kamerahus (Canon) för fågel/sport - tänker jag rätt?

Ja, jag har samma kamerahus med (R5 + R7). Men har jag mitt 600:a på och ska plåta skygga småfåglar så har jag svårt att se att R5:an skulle ge någon fördel bildmässigt.
Småfåglar är den enda fördelen för R7 jag kommer på, om man vill ha fjäderstrukturer i ansiktet.

jag skulle också vilja vända på frågan, varför är micro 4/3 så ovanligt bland fågelfotografer, där blir ju brännvidden den dubbla mot FF?

Småfåglar är den enda fördelen för R7 jag kommer på, om man vill ha fjäderstrukturer i ansiktet.

jag skulle också vilja vända på frågan, varför är micro 4/3 så ovanligt bland fågelfotografer, där blir ju brännvidden den dubbla mot FF?
Jo, du har en viss poäng. Hur man än vänder sig så har man rumpan därbak. :)
Det är alltid någon situation en annan kamera eller system skulle passa bättre. :)

Jo det är sant, men mindre sensor ger generellt större skärpedjup så det blir lite knepigare att få till ”blurriga” bakgrunder. Dessutom behöver fågelfotografer ofta en hel del ljus och även där är större sensor en fördel.
Prestanda vid hög ISO är generellt bättre på FF eller APS-C jämfört med micro 4/3.
Men visst kan det vara attraktivt med en crop-faktor på 2X….

Ja men detta om sensor storlek, APS-C och FF med f/2,8 behöver man ner på CA:f/1,8 med APS-C, Olympus har 2ggr crop och 1 tums sticker iväg till 2,7 crop känner man att man vill räkna på det så går det fint så klart,
fullt dagsljus fungerar det mesta bra för alla typer av sensorer. Förr om åren så kunde man förfokusera med enklare autofokus kameror med liten sensor, och genom det då automatiska långa skärpedjupet fungerade det ofta bra, det gällde bara att kunna hitta något lämpligt i närheten att låsa på och vänta in motivet, ribban på ett fotbolls mål gick bra och när bollen kom tex en hörna som slogs så tryckte man av.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar