Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tamron 70-300 VC vs NIKKOR 70-300 VR
- Trådstartare SuperOsse
- Start datum
michaeladevil
Avslutat medlemskap
Ja, visst försvinner kantoskärpa men med samma upplösning krävs dubbla skärpan av objektivet på Dx jämfört med Fx. Så visst blir det mindre skarpt på en D90 än i mitten på en D700 (båda 12mpx).
Några år sent men jag testar att fråga ändå. Varför blir det mindre skarpt med en dx?
lonian
Aktiv medlem
Några år sent men jag testar att fråga ändå. Varför blir det mindre skarpt med en dx?
Om jag förstår det hela rätt så "croppas" ju i princip bilden direkt genom en APS-C sensor jämfört med en fullformat. Således kommer du "närmre". På samma sätt som du zoomar in i en bild på datorn så blir upplösningen sämre.
pdahlen
Aktiv medlem
Om jag förstår det hela rätt så "croppas" ju i princip bilden direkt genom en APS-C sensor jämfört med en fullformat. Således kommer du "närmre". På samma sätt som du zoomar in i en bild på datorn så blir upplösningen sämre.
Ser att jag undrade detta för 5 år sedan och har nog inte blivit så mycket klokare under åren , det är fortfarande lite suddigt, men din förklaring verkar riktig sund och trolig.
För strålarna genom centrum av objektivet borde vara lika, så det är hur man läser av sensorn. Så det kan kanske tolkas som att man läser av en DX sensor som man zoomar in1,5x på en skärm
Frågan är då hur pixeltätheten påverkar? I exemplet tidigare var det D90 o D700 med 12Mpix, borde det inte göra att D90 ändå blir skarpare om man nu behöver zooma in 1,5x i D700 bilden digitalt?