Annons

Begagnat marknaden, Nikon

Rad

Aktiv medlem
Då jag själv funderar på att köpa en begagnad FM2:a så har jag sonderat marknaden lite. T.ex
på L-Foto säljer man FM2n för ca 4500:- i "nästan nytt skick". En FM3A (krom) kan man köpa för 6500:- i "ny skick" på LP Foto.

Är det bara jag som tycker 2000:- är lite för lite mellanskillnad mellan två kameror som har 20 år mellan sig? Kan det vara så att bristen på bra manuella kameror under slutet på 90-talet drivit upp 2:a handsvärdet på FM2:an? I så fall kanske den nya FM3 kommer att pressa ner priserna igen på FM2, eller? Rena spekulationer från min sida eftersom jag är helt ny på det här. (nja, inte helt ny...jag köpte en Canon T-80 när den kom och
det ångrar jag fortfarande) :mad:
 
Där behöver inte alls vara 20 år mellan kamerorna.. FM2n tillverkades så sent som 1997
 
Rad skrev:
Då jag själv funderar på att köpa en begagnad FM2:a så har jag sonderat marknaden lite. T.ex
på L-Foto säljer man FM2n för ca 4500:- i "nästan nytt skick". En FM3A (krom) kan man köpa för 6500:- i "ny skick" på LP Foto.

Är det bara jag som tycker 2000:- är lite för lite mellanskillnad mellan två kameror som har 20 år mellan sig? Kan det vara så att bristen på bra manuella kameror under slutet på 90-talet drivit upp 2:a handsvärdet på FM2:an? I så fall kanske den nya FM3 kommer att pressa ner priserna igen på FM2, eller? Rena spekulationer från min sida eftersom jag är helt ny på det här. (nja, inte helt ny...jag köpte en Canon T-80 när den kom och
det ångrar jag fortfarande) :mad:

Hej

du får nog räkna med högt pris på FM2n, eftertraktad modell, hög efterfrågan ger som bekant högt pris. 4500.- för en i nästa nyskick låter inte så farligt, men som du själv uttrycker det så är 2000 upp för en nästan ny FM3 litet och antagligen motiverbart?! Kolla på privatmarknaden då o då, ibland kommer fina tillfällen!
Lycka till!
Mvh
Johan
 
Högt pris?

Nikons gamla flaggskepp F2 med den senaste sökaren, DP-12, kostar 7-8 papp hos beg.handlarna idag. :D

Kallas F2AS :)
 
Re: Re: Begagnat marknaden, Nikon

julgus skrev:
men som du själv uttrycker det så är 2000 upp för en nästan ny FM3 litet och antagligen motiverbart?!

...eller så kan man se det som om man betalar 50% mer för att få tillgång till TTL (jo, FM3a har fler nyheter men det är TTL:en som jag skulle uppskatta).

Som sagt... titta bland radannonserna. Jag hittade en välskött FM2n med Nikkor 50/1.8, Nikkor 135/2.8 och en MD12 för 4500:- som jag numera är stolt ägare till. Visserligen får man mer säkerhet vid köpet om man köper sin begagnade kamera från en butik med det är en prioritering som man själv får göra.
 
Jag har hittat en F2 med DP-1på Tradera där högsta budet ligger på 1200 just nu. Verkar vara lite defekt men det kanske är ett fynd? Fast jag skippar den nog;-)
 
Re: Re: Re: Begagnat marknaden, Nikon

Jörgen skrev:


...eller så kan man se det som om man betalar 50% mer för att få tillgång till TTL (jo, FM3a har fler nyheter men det är TTL:en som jag skulle uppskatta).

Som sagt... titta bland radannonserna. Jag hittade en välskött FM2n med Nikkor 50/1.8, Nikkor 135/2.8 och en MD12 för 4500:- som jag numera är stolt ägare till. Visserligen får man mer säkerhet vid köpet om man köper sin begagnade kamera från en butik med det är en prioritering som man själv får göra.

nja, mer än så är det ju, tidsautomatik, exp lås, indikation i sökaren av vald tid samt som du själv nämner ttl, så det blir ju en del.

Mvh
Johan
 
Varför inte en F3:a ? Kolla på photodo.se, cyberphoto.se samt blocket.se och om du har tålamod att vänta ett tag hittar du en för c:a 3500. Vill du ha HP-sökaren får du lägga på en tusenlapp. Tycker jag verkar vara ett bättre val även om FM2:an är oerhört smidig och lätt.
 
Re: Re: Re: Re: Begagnat marknaden, Nikon

julgus skrev:
nja, mer än så är det ju, tidsautomatik, exp lås, indikation i sökaren av vald tid samt som du själv nämner ttl, så det blir ju en del.

Tja... du har slutare såväl som bländare i sökaren till FM2 (även om de verkar att ha förbättrats till FM3a). Då återstår tidsautomagin och den i sin tur ger exponeringslåset (varför skulle man annars ha det?).

Det är klart att jag inte hade tackat nej till en Nikon FM3a. Däremot anser jag att en nya FM3a inte ger ett stort mervärde i förhållande till en begagnad FM2 om man måste tänka på sin budget.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.