Annons

Dia-/negativskanner

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kommer bli så besviken om du inte köper nåt vettigt.. Till mellanformat funkar Epson-skannrarna V700-V750.. men INTE till småbild.

Vad man blir nöjd av är helt relativt, en subjektiv bedömning vägt mot vilka förväntningar man har. Därför kan man nog inte säga att den ena eller andra skannern inte fungerar. Den egna åsikten är troligen inte samma som någon annans.

Jag har sagt det förrut i svar på dylika dogmatiska kommentarer, det är bättre att visa exempelbilder och försöka hjälpa trådskaparen med att hitta en balans mellan pris och prestanda som passar just denne, än att säga att något fungerar eller inte fungerar.

Det är väldigt många som fotograferar med sin mobilkamera och är hur nöja som helst med det...
 
det är bättre att visa exempelbilder och försöka hjälpa trådskaparen med att hitta en balans mellan pris och prestanda som passar just denne, än att säga att något fungerar eller inte fungerar.

Det är väldigt många som fotograferar med sin mobilkamera och är hur nöja som helst med det...

Det finns exempelbilder längre upp i tråden.
 
Det är ingen som har eller kan lägga upp ett negativ som är skannad och samma som är fotograferad i bra upplösning? Skulle vara intressant att se skillnaden. Sett en bild här på fotosidans blogg men det var ingen bra upplösning.
 
Har en Plustek OpticFilm 7500Ai och en Epson Perfection V750 Pro. Till båda används SilverFast som skanningsprogramvara. När det gäller småbild (s/v neg, neg färg och dia) är Plusteken överlägsen Epson skannern.

Använder Epson skannern till film i mellanformat och glasplåtar, samt påsiktsskanning. Där ger den ett mycket bra resultat.

Har hört de som testat "billiga skanners" som Kjell & Co säljer, men de ger inte ett resultat som man kan använda seriöst...

Så, för småbild kan jag verkligen rekommendera Plustek!
 
Hej,

Helt ny på forumet. Går i tankarna att köpa negativscanner för 35mm och läser därför en massa gamla trådar.

Verkar stå mellan Reflecta Crystalscan 7200 och Plustek Opticfilm 8100.

http://www.conrad.se/?websale8=conr...conrad-se&queryFromSuggest=1&refKey=hBsEF_SIK

http://www.conrad.se/PLUSTEK-OPTICF...nrad-swe&pi=374154&ci=SHOP_AREA_40102_0417011

Köper jag Plustek'n får jag även med Silverfast som jag läst mig till ska vara ett mycket bra program.

Skulle behöva lite hjälp i valet mellan dessa. Tack på förhand och hoppas det är okej att återuppliva gamla trådar såhär.
 
Plustek 7400

Köpte en plustek 7400 på kjell company. Hade funderat en del över detta och nu ville jag hjem och scanna. Läste inte något så noga. Installerade med cd-skivan och lyckades göra 4-5 bilder.
Upptäckte uppdatering och installerade den. Sedan dess fungerar inte min plustek 7400.
Jag är inte duktig på datorer, men följer anvisningar för att ominstallera och jag tycks bara åka runt. Ombeds skriva in några siffror kommer vidare till ett annat ställe för andra uppgifter sedan tillbaka till ursprungliga siffrorna som inte gäller eftersom de redan använts.
Har krånglat med detta några gånger då jag känt mig psykiskt stark och brutits ner till en lallande idiot.
Vet någon hur jag kan gå tillväga eller ska jag bara kasta apparaten?
 
Ok, jag är tyvärr mac-människa och har jättedålig koll på Windows. Kan inte ge någon handgriplig hjälp där.

Det låter som att det är programvaran till skannern som trasslar till det, alltså inte själva skannern.
Prova att ladda ner en programvara i demoversion, typ Silverfast LE eller Vuescan och se om den skannar.
 
Det var synd...

Kände ett svagt hopp. Säkerligen är det programvaran, trodde jag tagit bort den, men minns inte alla märkliga namn på den. Hur ska man veta vad som hör till vilket eller vad just ett visst program gör?
Ett grundläggande problem.
Tack i alla fall
 
Till Reuter.

Jag kör W7pro/64.
Till nya datorns ljudkort ingick ett ljudprogram som jag installerade och registrerade enligt instruktioner. Gick planenligt och det fanns under "alla program" så jag gjorde som vanligt: högerklickade där och valde "fäst på startmenyn" så programmet finns där.
Men nu när jag klickar med vänsterknappen som vanligt för att starta programmet så kommer det alltid upp en ruta där det står att jag ska registrera programmet fast jag gjorde det i samband med installationen och det inte går att göra igen. Bara att klicka bort.

Om jag då istället högerklickar med pilen på programikonen och vänsterklickar på allternativet "kör som administratör" så startar programmet som det ska utan något tjafsande om registrering.
Du kan ju prova denna variant?
Med vänlig hälsning.
 
ANNONS