eskil23
Aktiv medlem
Däremot funderar jag om fokus ligger rätt.
Jag tror faktiskt att det är där problemet ligger. Saker som inte är helt i fokus ser mycket busigare ut på högre iso.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror faktiskt att det är där problemet ligger. Saker som inte är helt i fokus ser mycket busigare ut på högre iso.
+1 på det.
En fråga till TS: Har du brusreducerat något i efterbehandlingen? De bilder du har sett, och jämför med, kan ju mycket väl ha blivit brusreducerade.
Jag ser inget onormalt när det gäller brus.
Du ursprungliga bilden med utsnittet - var den konverterad från RAW helt utan brusreducering?
Jag använder Lightroom och fotar i RAW (Canon). På låga ISO bryr jag mig sällan om att röra brusreduceringen men på ISO 6400 krävs det att jag drar lite i spakarna för att få till ett bra resultat.
Kanske inte en rättvis bild att jämföra med eftersom denna är tagen i direkt solljus , men 6400 ISO , 200 mm s 1/250
Vem tar en sådan bild på 6400 i solljus?? Och du har rätt i att det inte går att jämföra.
/Stephan
Ja...det var ju inte meningen att det skulle bli ISO 6400.....jag hade inte koll på slutartiden / aut ISO , men nu blev det så och därför fick jag iaf en bild att jämföra med.
Kent, du ska inte ställa kameran på stativ och plåta utan någon fönsterruta emellan? Handhållet och optiska hinder är nog lite av ditt problem. Grejen är också svagt ljus _och_ högt iso.
Ta en titt på just brustester med 7100. Störande brus uppträder långt över ISO 6400.
Ingen blir gladare än jag om ni lyckas övertyga mig att bruset på bilden är normalt.
Isf är det varken fel på mig eller kameran. Jag är tyvärr fortfarande säker på att det är jag som är den felande länken just med tanke på de tester jag sett .
Anledningen till att jag valde D7100 var just brushanteringen.
Men jag tror (hoppas) på att det är jag som är boven i dramat.
Jag hade god tid på mig när jag tog bilden , jag har tagit bilder förr med ISO 6400 med ljusår bättre kvalitet, och som sagt...sett grymma bilder med tom högre ISO.
Jag klassar detta resultat som direkt undermåligt med tanke på vad kameran kan prestera enl tester och dyl.
Som sagt var...bilden helt orörd förutom konverterad till Jpeg.
Jag är nog redo att lägga mig platt.
Jag har helt enkelt alldeles för stora förväntningar på vad kameran skall leverera.
Jag har idag kollat en hel massa tester igen och förstår nu lite mer än för ett par dagar sedan.
Man kan inte croppa 100 % på varenda bild och kräva brusfritt. Det förstår jag nu.
Men man vill ju att ens dyra kamera skall vara perfekt helt enkelt.
Men återigen tack för den tid ni lagt ned för att få mig att fatta
Med vänlig hälsning Kent