Annons

Tamron meddelar att dom utvecklar SP 15-30mm F/2.8 DI VC USD

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkesbögeri är klart originalmärken bäst samt 2a handsvärde. Sen finns ju dom som enbart ser till den optiska kvalitén o inköpspris. 2a handsvärdet blir även väldigt attraktivt för oss då.
 
När Tamrons 24-70 2,8 kom för snart 3 år sedan kostade den ca 11 000:-. Efter ett kvartal låg priset under 10 000:- om jag kommer ihåg rätt. I dag är det väl nästan nere i 8 500:-. Ungefär så ser det ut för de flesta nya prylar som dyker upp på marknaden. De som alltid ska ha det senaste får alltid betala överpris. Försäljningspriset har inget med produktionskostnaden att göra utan är helt beroende av vad köparna är villiga att betala (om man hårdrar det i alla fall).
 
Nikons 14-24 har stigit med ca 2000 hos Kameradoktorn m fl.
Så jämförpris på den är numera ca 16.690:-.

Tamron är trots allt 4.000:- billigare idag.
 
Nikons 14-24 har stigit med ca 2000 hos Kameradoktorn m fl.
Så jämförpris på den är numera ca 16.690:-.

Tamron är trots allt 4.000:- billigare idag.

Köper du objektiv för att tjäna på dom efter 3 år eller köper du objektiv för prestandans skull?
Själv tycker jag det är dumt att köpa ett dyrare alternativ om det finns billigare som presterar bättre i egenskaper man värdesätter. Begagnatpris är ingen egenskap jag värdesätter först, andra eller i tredjehand. Dock finns den klart med i viktningen när jag handlar. Ex så ägde jag EF 35/1.4L och EF 50/1.2L för de hade den prestandan jag eftersökte och ingen andra konkurrenter matchade. Sen kom Sigmas Art-serie och piskade Canons på de punkter jag värdesatta högst och ersatte dom. Perfekt i rättans tid då de ändå skulle skrivas av, betyder 0-värde och sålde dom ändå för mer än vad ersättarna kostade.
 
Den verkar ju bra i den där testen, och stämmer det så är den definitivt värd sitt pris jämfört med Nikon 14-24 (som ju annars av många ansetts vara bäst i detta omfång). Imponerande, och troligen ett bra köp om man gillar tunga objektiv.
 
Den verkar ju bra i den där testen, och stämmer det så är den definitivt värd sitt pris jämfört med Nikon 14-24 (som ju annars av många ansetts vara bäst i detta omfång). Imponerande, och troligen ett bra köp om man gillar tunga objektiv.

Är nog inte tunga objektiv man gillar. Tror det är bildkvalitén. Att den är tung är nog en nackdel för de flesta.
 
Första bilderna jag sett gällande nattfotografering har börjat dyka på Facebookssidan Astroscape
Ser lovande ut. Inte fått min än. Verkar vara en väldig kölista då den fortf inte finns på lager någonstans.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.