Annons

Köpa kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

filleh

Medlem
Hejsan allihop!
Har tänkt att köpa mig en systemkamera. Jag är total nybörjare, men vill lära mig att använda funktionerna, och inte bli autofokusmästare.
Därför letar jag i en prisklass om ca 10 000 kr, med objektiv, det kanske låter mycket för en nybörjare, men jag vill inte stå där om ett år och önska att jag lagt en tusing eller två mer för att få en bättre.

Har förstått att runt 10 000 kr får man en bra kamera, som man förhoppningsvis kan utvecklas med, för att få bättre kamera efter den prisklassen så är det väl fullformat som gäller, men då är det helt plötsligt dubbelt så mycket spänn som ska ut, och det har jag inte lust med.

Mina tankar kring vilken typ av bilder jag vill ta så är det mycket allround, inget specifikt, det får helt enkelt tiden utvisa, därför vill jag ha en kamera och objektiv som klarar detta.
Zooming är väl inte heller det första jag är ute efter, så 18-55mm objektiv tror jag blir bra att börja med?

Jag vill även kunna filma lite med den, i skidbacken och liknande, hur fungerar det med autofokus och stabilisator på video?

Sen vill jag gärna att kameran ska vara hyffsat väderbeständig, och klara en stöt eller tio, lite småregn, lite sandstorm, hög luftfuktighet, iskalla minusgradersdagar, stekheta soldagar osv.. Förstår att med sunt förnuft kommer man jäkligt långt, men ska jag behöva vara superförsiktig med kameran kommer jag ju inte ha lika roligt med den!

Jag har såklart kollat in en del kameror och de som har fångat mitt intresse är Nikon D7100, Canon EOS 70D, och Canon EOS 7D. Vad tycker ni om dessa kameror?
Jag har hittat en jämförelsesajt, snapsort.com och jämfört kameror höger och vänster, men det är så mycket siffror, och alla har sina starka sidor. Hur funkar dessa kameror i praktiken?

Ojdå, blev en del att läsa!
Tack på förhand för hjälpen!
MVH Filip

Senast ändrad:
Jag kan säga en grej,köp ett billigt hus och lägg en stor del av budgeten bra linser,vill man ha den bästa kvaliten för pengarna så är det fasta gluggar som gäller men tyvärr inte lika flexibelt som med zoom,kanske du ska börja med en normalzoom med 2,8 i fast bländare,mycket bättre än det ljusvaga kitobjektivet och du får lite kortare skärpedjup.
Jag har inget tips på gluggar utan hänvisar till att kolla recensioner osv,cyberphoto brukar ha lite tester på sina prylar.

Tamron 17-50 F 2,8 var det första jag köpte till min systemkamera, billig och prisvärd och är den jag använder mest. Passar utmärkt som allround. Jag har även tagit djurporträtt med den och tycker bilderna blir riktigt bra.

Som ovanstående säger, satsa på fast bländare för bästa kvalité.

Jo nu kan man köpa en EOS 7D för under 9 000 kr. när jag köpte min kostade den över 18 000 kr. Det var visserligen ett annat valutaläge då men kameran är lika bra fast den nu kostar mindre än hälften. En mycket bra kamera , lite tung kan tyckas, men metall väger mer än plast. Jag har använd den i riktigt ruskigt väder, då med EF 24-105/4 L, som också är tätat, det fungerade utan problem, men jag själv blev ganska så blöt. Kameran är snabb och har en utmärkt AF med många olika inställningsmöjligheter, som det nog kan ta lite möda att lära sig utnyttja. Enkelt att skifta till video o skärmsökning. Bilderna blir bra även i svagt ljus, men där är ju naturligtvis en FF-kamera bättre men priset blir därefter, i lägst iso kan man inte pressa ut lika mycket ur lågdagrarna som det går att göra med kameror med Sonysensorer i samma åldersgrupp, men betydelsen av det ska inte överdrivas, jag har ett förberett läge i av de tre C-lägena där kameran tar tre bilder med olika exponeringar och sedan lägger jag i hop dem i datorn, fungerar bra tack vare att kameran är så snabb. Det finns ju mycket att tillägga men jag nöjer mig så här. Kort sagt en mycket kompetent kamera till ett nu mycket gynnsamt pris, jag är mycket nöjd med min även om den nya versionen 7DII nu lockar.
Andra får berätta om de andra kamerorna du funderar över, men alla kameror i klassen är bra, men de har lite olika egenskaper.

Mina tankar kring vilken typ av bilder jag vill ta så är det mycket allround, inget specifikt, det får helt enkelt tiden utvisa, därför vill jag ha en kamera och objektiv som klarar detta. Zooming är väl inte heller det första jag är ute efter, så 18-55mm objektiv tror jag blir bra att börja med?
Köper man en systemkamera så brukar tillverkarna kasta 18-55 mm objektiv efter en (nästan i alla fall). Man får i alla fall med ett sådan för väldigt lite pengar, typ några hundralappar extra.

Jag vill även kunna filma lite med den, i skidbacken och liknande, hur fungerar det med autofokus och stabilisator på video?
Bildstabilisering fungerar fint med de allra flesta kameror/objektiv. Autofokus däremot är en annan femma. På det området är det idag Canon EOS 70D som är kung eftersom det är den enda systemkameran som har fasdetekterande AF-sensorer inbyggda i sensorn.

Sen vill jag gärna att kameran ska vara hyffsat väderbeständig, och klara en stöt eller tio, lite småregn, lite sandstorm, hög luftfuktighet, iskalla minusgradersdagar, stekheta soldagar osv.. Förstår att med sunt förnuft kommer man jäkligt långt, men ska jag behöva vara superförsiktig med kameran kommer jag ju inte ha lika roligt med den!
Av de kameror som du har föreslagit så är alla "weather sealed", dvs de ska klara lite regn och annat otyg. EOS 7D är, om jag har förstått det rätt, lite stryktåligare än de andra, men är å andra sidan äldre.
Att lägga hälften av budgeten på kamerahuset och hälftpn på bra objektiv är en bra grundregel, men om vädertåligheten är viktig så är det kameror i det här segmentet som gäller, om du inte vill överväga att köpa en Pentax.

Jag har såklart kollat in en del kameror och de som har fångat mitt intresse är Nikon D7100, Canon EOS 70D, och Canon EOS 7D. Vad tycker ni om dessa kameror?
Jag har hittat en jämförelsesajt, snapsort.com och jämfört kameror höger och vänster, men det är så mycket siffror, och alla har sina starka sidor. Hur funkar dessa kameror i praktiken?
Alla är väldigt bra kameror. Nikon D7100 och Canon EOS 70D är båda ganska moderna och de mest avancerade kamerorna med APS-C sensor från respektive tillverkare. Canon EOS 7D är lite äldre och motsvarar väl undefär Nikon D300s. Enda fördelen med dem numera är väl att de är just lite mer tåliga.

Det handlar nog mer om vilka egenskaper man vill ha än om "modernitet" titta på bilder t.ex. här på fotosidan så finner du en mängd utmärkta bilder tagna med både äldre o billiga kameror.
Men för filmning så är 70D bäst av dessa tre p.g.a. den nya sensorn som möjliggör AF under filmning. Annars har inte så mycket hänt under senare år mer än förfiningar och att enklare kameror fått en del möjligheter som var förbehållet de dyrare tidigare. 7D fick en stor mjukvaruuppgradering för en tid sedan, så den är "moderniserad". Köper man en begagnad är det inte säkert att uppgraderingen är installerad, med det är ju gratis att göra det.

Hej!
Objektiven är alltid viktigare än kameran, i alla fall till en viss del. Var därför inte rädd för att köpa en kamera med något år på nacken och se till att få två schyssta objektiv istället. Fastnar du sen i fotandet så kan du sälja kameran utan större värdeminskning och sikta lite högre i prislistan :)

Jag själv har bara skjutit Canon och Fujifilm. jag började med en Canon 600D, uppgraderade till 6D efter fem månader och sitter nu med en Fujifilm X-T1. Mitt förslag hade varit att börja med en 600/650D (som jag förstått det hände inte så mycket i 700 förutom att den är dyrare?). Är filmfunktion absolut prio slår inget 70D idag på Canon sidan men den kostar, Kan du nöja dig med den näst senaste DSLR-video tekniken från Canon så får du fantastiskt mycket kamera för pengarna med en 60D. Det är kameran jag hade kikat på i ditt läge (baserat på bildkvalite, reglage, objektivutbud, pris).

När det gäller objektiv så gillar jag personligen inte zoomar, för mig är det alltid en dålig kompromiss. Jag hade satsat på en ljussvag standardzoom som är smidig att ha med sig och levererar när det finns gott om ljus. Det som har varit sporrande och utvecklande för mig är fasta objektiv. Det finns många ljusstarka alternativ med grym bildkvalite till bra pris, dessutom tvingas man vara mer kreativ i kompositionen.

Mitt förslag, med länk till saker som säljs här på Fotosidan:
# 60D med 18-55, väska och minneskort - 5000:-
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=227489

# Canon 50 1,8 - 500:-
inget till salu här just nu :(

# Canon 28 1,8 - 2800:-
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=227039

# Canon Speedlight 430EX II - 1500:-
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=227517

Totalt pris: 9800:-

Finns många andra trevliga objektiv, 35mm 1,4 samt 85 1,8 (byt 50mm mot 85mm för ökat omfång på brännvidd). Vill du få loss mer pengar till objektiv finns tex denna 600D (http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=227050), pruta ordentligt, du får ju motsvarande splitternytt för 800:- mer https://www.dustinhome.se/product/5010762888/eos-700d-ef-s-18-5535-56-is-stm-16gb-vaska. Allt beror på vad man vill uppnå, var man vill börja och vad det får kosta. Jag hade definitivt tagit ett schysst kamerahus (typ 60D) och två fasta objektiv med "rätt" brännvidd, för mig hade det varit 35 + 85mm.

Vill du gå på helt nya grejer och du inte behöver/vill vara mainstream så finns alltid Fujifilm X-Pro1 + 18mm + 35mm, men då är vi strax över budget (11990:) http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xpro1_18_35

Mvh,
Nicklas

Senast ändrad:
Förutom Nikon D7100, Canon EOS 70D, och Canon EOS 7D titta även på Pentax K-3 som bord eligga i ungefär samma prisklass.

Vad det gäller Nikon eller Canon så är det ganska enkelt-
Man köper inte Canon med APS-C sensor för bildkvalitetens skull. Nikon, Pentax och andra med Sony sensorer bättre är, specielt om ljuset är svagt och vad det gäller dynamiskt omfång och färgdjup. Det hindrar inte att D70 är ett bra val om man filmar mycket på grund av autofokus, eller att 7D är ett bra val om man är sportfotograf och behöver något som fokuserar snabbt och exakt och tar många bilder per sekund.

Nikon D7100 och Canon 70D är främst byggda för konsumentmarknaden vilket innebär mer plast och inte lika stor hållbarhet i längden. Canon 7D eller Pentax K-3 har bättre byggkvalitet och du får nog anstränga dig om du ska slita upp dem. Bättre byggkvalitet och mer metall gör att de blir tyngre. Både Canon 7D och Pentax K-3 har dessutom bättre buffert för seribildstagning än D7100.

Nackdelen för Pentax är att de inte har lika stort urval av objektiv som Canon och Nikon men att döma av hu du beskriver ditt användningsområde kommer du troligtvis inte att ha behov något långt supertele till småbilspris i vilket fall så du lär nog hitta det du behöver i Pentax sortiment. Till skillnad från Nikon och Canon satsar Pentax på att göra bra optik som faktiskt designats för APS-C format.

Slutligen är alla skillnader i bildkvalitet jag och många andra talar om här på fotosidan väldigt små. Det går inte att hitta någon kamera på marknaden som inte ger "bra" bilder. Det finns sannolikt ingen Canon fotograf som gråter över att de inte har en Sony sensor i sin kamera, möjligtvis tillbringar de en stund längre i lightroom innan de blir nöjda med sina bilder. Så gå ut och känn på prylarna det är faktiskt väl så viktigt att de känns bra att använda som att funktion X är absolut världsbäst

Ojoj, hemskt mycket tack för att ni tagit er tid att svara! Uppskattas verkligen!

Jag var i en affär och kände och petade lite på Nikons d7100 och Canon 70d, tyvärr hade dom inte 7d.
Nikonen kändes verkligen jättebra, men jag ska besöka en fotobutik efter helgen, för att känna lite på Canon 7d också, men det lutar åt Nikons!
Jag vill gärna köpa i en dedikerad fotobutik, ifall jag får problem med kameran, och för garantier (inte kul att skicka iväg saker på posten osv) och för frågor! Så därför är inte begagnat ett alternativ, om inte dom i butiken säljer då! Betalar gärna lite extra för retailservice.

Lägga hälften på kamerahus och hälften på objektiv verkar vara en etablerad idé, men finns det verkligen väderbeständiga kamerahus i 5000 kr klassen? Och är dom bra isåfall?
Här i Norge får jag en Nikon D7100 (endast hus) för 7600 kr (norska, min budget är i norska kronor för övrigt, inte för att norska kronan är så stark just nu, men värt att nämna) i retailbutik.
Det tycker jag känns rätt rimligt.

Lägga hälften på kamerahus och hälften på objektiv verkar vara en etablerad idé, men finns det verkligen väderbeständiga kamerahus i 5000 kr klassen? Och är dom bra isåfall?

Ja, men i så fall är det bara Pentax som gäller. Även deras billigaste kamerahus är vädertätade och även på andra sätt proffsigare än instegskameror från Nikon och Canon.

Ja, men i så fall är det bara Pentax som gäller. Även deras billigaste kamerahus är vädertätade och även på andra sätt proffsigare än instegskameror från Nikon och Canon.

Det stämmer inte riktigt, Deras nya K-S1 och K-500 är inte tätade.
Den billigaste vädertätade är K-50. Och ja den är bra. Väldigt lik Nikon D7000 fast stommen är helt i metall. Pentax brukar ha bra och innovativa finesser man får en känsla av att de som designat deras produkter faktiskt fotograferar själva. Ett exempel på sådant är deras TAV läge på auomatikväljarratten som gör att man får ett läge där man ställer in både bländare och tid själv och kameran väljer ISO värde automatiskt. Det här går visserligen att göra på de flesta andra modeller också, men inte med så få och tydliga handgrepp. Ett annat exempel ät motljusskydden för de flesta Pentax objektiv har en lucka så att man kan komma åt att vrida på ett polarisationsfilter utan att ta av motljuskyddet.

En nackdel med K-50 är att den inte har mikrofoningång, vilket hade varit bra eftersom TS vill filma. Autofokus för video kan TS nog glömma, men det gäller i stort sett alla DSLR kameror möjligtvis med undantag för Canon 70D. Är sådant viktigt titta på spegellösa kameror som t.ex. Sony A6000. Nackdelen med spegellösa är dock att de drar mycket ström och att de ofta går ned i sovläge när man inte använt dem på ett par minuter vilket gör att man inte blir riktigt lika aktionsberedd som med en DSLR.

Förutom Nikon D7100, Canon EOS 70D, och Canon EOS 7D titta även på Pentax K-3 som bord eligga i ungefär samma prisklass.

Vad det gäller Nikon eller Canon så är det ganska enkelt-
Man köper inte Canon med APS-C sensor för bildkvalitetens skull. Nikon, Pentax och andra med Sony sensorer bättre är, specielt om ljuset är svagt och vad det gäller dynamiskt omfång och färgdjup.

Ett litet påpekande , detta gäller endast dynamiskt omfång i lägsta iso-lägena, i svagt ljus används som regel högre iso-lägen och där har Sonysensorerna inget övertag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar