Annons

Ny sensor med 54 MP

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
36 Mp? Bah! Rena stenåldern!

Sony har tagit fram en 54 Mp FF-sensor. Och dessutom med 2.460(!) On-Chip AF-punkter fördelade över 78% av sensorytan.

Kostnaderna för att producera den idag skulle bli astronomiska, men den kanske kan komma nån gång år 2015-2016.

Enligt en källa på SAR.
 
Varför skulle det bli astronomiskt dyrt?
Dyrare säkert, men kanske inte alls så extremt mycket. Den pixeltätheten finns ju i andra mindre sensorer som inte kostar skjortan. Jo, jag vet att felprocenten inte ökar linjärt osv, men det går nog vägen. Problemet är nog istället datamängden som ska skyfflas och processas i buffert o h till minneskortet.

Kommer säkert en ILCE A9 med en sån sensor o h även IBIS i Q1 2014 ;-)

/Mats
 
Varför skulle det bli astronomiskt dyrt?
Dyrare säkert, men kanske inte alls så extremt mycket.
---
Har du källor som bekräftar att dessa sensorer inte skulle bli särskilt dyra, så att produktionen med andra ord skulle kunna köras igång i stort sett genast?

Läckan jag refererade till säger "very expensive to manufacture".


---
Kommer säkert en ILCE A9 med en sån sensor o h även IBIS i Q1 2014 ;-)
---
Kommer helt säkert INTE en ILCE A9 med en sån sensor och även IBIS i Q1 2014...
 
Kan man hoppas då vad gäller SAR 4 ryktet att inte Nikon har förhandsrätt under ett år på den pixeltäta sensorn, för då lär det nog dröja till 2018. Som nämnts tidigare i tråden så är det då hur man skall lyckas att skyffla 54Mp någorlunda snabbt också.

//Bengt.
 
Varför skulle Nikon har förhandsrätt på den? Såvitt jag sett finns det ingen som sagt något om att det faktiskt var så med 36-megapixlaren heller, förutom diverse spekulationer i forum.
 
Det är riktigt, det finns enbart en massa rykten om detta. Dock vet vi ju också att OM det skulle finnas någon substans bakom dessa men Nikon inte säger något om saken (vilket de förmodligen inte skulle vara särskilt benägna att göra) så kommer Sony inte att säga ett knäpp.

Vi får väl se vad som händer om/när denna 54 Mp sensor kommer i produktion... :)

Dock tror jag i och för sig inte att Sony kommer att vara lika benägna till att ge Nikon förhandsrätt till denna ev. 54 Mp-sensor.
 
Om nu en sån här sensor kommer i produktion är det förstås inte omöjligt att den ändå först skulle kunna hamna i en Nikonkamera, då Nikon verkar vara ett strå vassare än Sony på själva signalbehandlingen, åtminstone om man jämför hur snabbt A7r respektive D800 kan hantera filerna från "samma" sensor. Nikon kanske ligger lite före på processorsidan helt enkelt.

För mig som för det mesta inte har bråttom spelar sånt inte så stor roll, men det vore förstås trist med en kamera som knappt kan ta en bild i sekunden (då det faktiskt kan spela roll t.o.m. vid porträtt i studio) ;)
 
Om det fanns någon sanning i förhandsrätt med 36Mp-sensorn får vi nog aldrig veta, D800 har väl ett större kraftigare batteri, men vet faktiskt inte hur stor påverkan det kan ha. Om Nikon är aningen bättre än Sony borde inte påverka vem som kommer först med 54Mp tycker man.

//Bengt.
 
54mp sensorn är väl inget annat än 24mp aps-c sensorn i FF (24x2,25)? Så det är ju att klippa den annorlunda från en wafer (dyrare då färre sensorer per wafer och högre spillandel än DX/ aps-c). Vad jag förstått är tillverkningskostnaden beroende av arean, inte pixeltätheten i stort. Kanske är chansen att fel dyker upp högre med fler pixlar men tyvärr tror jag det är lönsamt att hävda att tillverkningen är dyr för att motivera för kunden att priset är sagt högt då det egentligen bara är så att priset är högt satt för att man KAN sälja för det priset. Vore pixeltätheten orsaken till en dyrare sensor så måste 16mp sensorn i Df och 1D4 vara billigare än 24mp sensorn i D610 - det kanske den är men det är inte orsaken till begärt pris då D610 kostar minst.
 
Sensorn i Df och D4 är inte från Sony, så den kan mycket väl kosta mycket mer än 24-megapixlarn beroende på hur stora serier de har.
 
---
... men tyvärr tror jag det är lönsamt att hävda att tillverkningen är dyr för att motivera för kunden att priset är sagt högt då det egentligen bara är så att priset är högt satt för att man KAN sälja för det priset.
---
Dock är det ju inte alls Sony som har hävdat att denna ev. 54 Mp-sensor är för dyr att tillverka nu. De har inte gått ut med någon information alls om den.

Som jag tidigare skrivit är det en informatör till SAR som läckt uppgifter om denna sensor, inkl. att den är mycket dyr att tillverka.
 
---
Vore pixeltätheten orsaken till en dyrare sensor så måste 16mp sensorn i Df och 1D4 vara billigare än 24mp sensorn i D610 - det kanske den är men det är inte orsaken till begärt pris då D610 kostar minst.
Förutom det afe skriver lär det dessutom säljas mångfallt fler D600/D610-kameror än D4, förmodligen också fler av dessa lågprisfullformatare än antalet Df-kameror Nikon räknar med att sälja. Utöver detta har Nikon med största sannolikhet även lagt ett "retro-tillägg" på Df...
 
Förutom det afe skriver lär det dessutom säljas mångfallt fler D600/D610-kameror än D4, förmodligen också fler av dessa lågprisfullformatare än antalet Df-kameror Nikon räknar med att sälja. Utöver detta har Nikon med största sannolikhet även lagt ett "retro-tillägg" på Df...

Vi ska kanske inte glömma att sensorn i D4/Df är den som presterar absolut bäst i höga ISO just nu (och då pratar vi riktigt höga ISO), men den har ju inte ett skvatt med en sensor på 54 MP att göra i några avseenden.
 
Förutom det afe skriver lär det dessutom säljas mångfallt fler D600/D610-kameror än D4, förmodligen också fler av dessa lågprisfullformatare än antalet Df-kameror Nikon räknar med att sälja. Utöver detta har Nikon med största sannolikhet även lagt ett "retro-tillägg" på Df...

Jo, men jag tror inte att en 54mp FF sensor baserad på 24mp aps-c skulle vara svår att sälja så volymerna bestäms ju till stor del av priset man sätter och vilken marknad man vill sälja till. Så ville man skulle man mycket väl kunna få stora serier. Likväl kunde man gjort större serier av 16mp sensorn om man satte den i D610 men man valde att inte göra det. Så att hävda att en viss sensor i sig skulle vara dyr att tillverka köper jag inte riktigt - man bestämmer vilket pris man vågar ta helt enkelt och sen blir ju serierna beroende på satt pris och nischning. Det är fortfarande till stor del under tillverkarens kontroll.
 
Jag tror inte de släpper en 54 MP sensor innan dom löst en snabb skyffling av data allså en snabb processor. För jag skulle inte lockas av en kamera med 2 Fps. Men helt klart intressant att följa teknikutvecklingen på detta område. Efter ett år med D800E så käns det som jag nått toppen av bildkvalité. Skulle jag behöva något mer så är det väl en snabbare Fps samt ännu högre iso möjliheter.
Men nästa generation högupplösta kameror blir nog inte billig.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 
Hasselblad

Känns mer sannolikt att den skulle kunna sitta i en framtida samarbetsprodukt mellan Sony och Hasselblad, som det också ryktats om på SAR.
 
Att skyffla data från en 54 megapixels sensor hyfsat snabbt är nog inte tekniskt så himla svårt, däremot givetvis dyrare än att skyffla mindre datamängder och - kan jag misstänka - problematiskt genom att effektförbrukningen skulle kunna bli mycket hög. För hög effektförbrukning leder till dåliga batteriprestanda och värmeproblem.

Vi har ju redan idag systemkameror som skyfflar 14 megapixel rådata i 60 fps (vilket i datamängd motsvarar 54 megapixel och 15 bilder/sek), visserligen bara i en halv sekund innan bufferten tar slut, och det från en relativt liten sensor där värmeproblemen blir mindre. Men ändå, just processorkapaciteten är nog inte den stora begränsningen. Snarare som sagt effektförbrukningen. Och i viss mån dimensioneringen av pipelinen (man måste ha en rätt rejäl buffert).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.