Annons

Behöver verkligen er hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)
Grattis! Alla alternativen var bra. Jag tycker du gjorde rätt val mellan 600D och 650D då man får ett klart bättre AF system för bara 700:- extra. Lägg därtill att vill du uppgradera senare är 650D en nyare modell och lättare att sälja beg om något/ några år om man vill byta upp sig.
 
Hej alla :)
Kan meddela att jag nu inhandlat kamera!
Det blev en Canon EOS 650D. Mest för att jag tyckte den låg så bra i handen och att den var snäppet vassare än 600D som jag tittat lite på innan. Jag funderade även lite på begagnatmarknaden och då tror jag som inte så fullt insatt att det finns mer marknad för Canon och Nikon än Sony, men jag kan ha fel. Gick på magkänslan och kloka råd från er!

Kommer säkert åter med en massa dumma frågor där ni säkerligen kan hjälpa mig :)
Tusen tack för er tid!

Har redan knäppt ett 50-tal bilder och mer lär det bli. Första intrycket är mycket bra :)
Kul med nya inköp!

Bra val.
Tycker jag väl för att jag gjorde samma. Annars tycker jag Nikon D5200 är jätteintressant också.

Några råd på vägen bara: Lär dig fotografera "på riktigt". Absurt nog är det faktiskt lättare (tycker iaf jag) än att försöka använda kameratillverkarnas "bara-knäppa" -program.
"På riktigt" innebär att du lär dig hur ISO, bländare och slutartid hänger ihop, och ställer in kameran för att få dina egna preferenser på dessa. Då använder du endast inställningarna i den "kreativa zonen". Skit alltså fullständigt i "bas-zonen", det är bara en massa förvillande trams.

I kreativa zonen kan du alltså välja att bestämma exponeringen med P, Av eller Tv.
Av (som är det jag mest använder) innebär att du väljer bländare och kameran väljer sen automatiskt en tid som ger rätt exponering. Tv är tvärtom, du väljer en tid och kameran försöker sen välja en bländare som passar.

Det är inte säkert att det finns tid eller bländare som passar till dina fasta val. Det där får man hålla ett öga på. Du kan t.ex i Tv ha valt en tid som är så kort att inte ens fullt öppen bländare räcker till, utan bilden blir för mörk, underexponerad. Eller du kan t.ex ha valt en så liten bländare att tiden blir så lång att du får rörelseoskärpa. Ett sätt, när man tar mycket bilder i väldigt växlande ljusförhållanden, att undvika att åka dit på en sån här detalj, är att använda 'P'. Då ställer kameran in både bländare och tid, vilket gör att man får ett större dugligt arbetsområde.

Inte ens detta räcker till ibland och därför ställer man också in ISO, dvs ljuskänsligheten. Egentligen vill man ha så lågt ISO som möjligt, dvs 100, för att få så bra bilddefinition som möjligt från sensorn. Men är ljuset dåligt är det bara att skruva upp ISO. Då kan du använda kortare tider och mindre bländare.
Min egen erfarenhet från 650D är att från ISO 100 till 400, är skillnaden ganska liten. Även 800 ger jättefina bilder. Sen börjar backen luta utför, och bruset ökar och detaljupplösningen och färgerna avtar påtagligt. Men även ISO 6400 ger bilder som är fullt bra nog för elektronisk visning och måttliga kortformat.
(Jag har två ISO 6400 bilder på min FS-sida, 'Gravvakten' och 'Guld 1', båda i albumet 'Verk'. Dessa är registrerade av EOS 650D kameran i RAW, efterbehandlade i Lightroom 4 med brusreducering och kompensering av färgmättnad.).

Till sist har du möjligheten till M. Dvs du ställer både bländare och tid. Detta är bra när du vill ta flera bilder vid samma tillfälle med exakt samma exponering (t.ex. för stitching).

Ytterligare en sak jag starkt rekommenderar, som du bara kan göra i "kreativa zonen", är att koppla ur alla autofokus punkter utom den i mitten. För den mesta fotograferingen siktar du alltså med denna där du vill ha fokus, trycker ner till hälften, komponerar om som du vill ha det och trycker av bilden helt. Skall du sen fotografera flygande fåglar eller flyguppvisning eller liknande kan du koppla in alla fokuspunkterna igen.

Sammanfattning:
Använd bara 'Kreativa Zonen'.
Använd bara en fokuspunkt.
AWB, auto white balance är bra, men ställ in ISO själv, fast, med medvetet val.
Spara i 'RAW+jpg' och efterbehandla .CR2 filerna till bilder i antingen Canons DPP (som medföljer) eller Adobes 'Lightroom' (som jag rekommenderar därför att det stöder alla objektiv, inte bara Canons, samt är snabbare att arbeta med och även stöder restitution av störtande linjer).

I efterbehandlingen tar du bort objektivets distorsion, objektivets chromatiska aberration, objektivets vinjettering. Justerar vitbalansen (oftast är bra redan om du använder AWB). Justerar exponering, kontrast. Brusreducerar. Justerar var gränserna för utfrätt vitt och kompakt svart går. Vrider bilden rakt och beskär.
Exporterar en färdig jpeg-bild.
Lycka till.

P.S. Skall du fota action eller ta flerbildstagning, se till att du har objektivets bildstabilisator avstängd. Samma om du använder stativ.

P.S.2 Ytterligare en sak du kan välja i efterbehandlingen är färgtolkningen från sensorn. Själv brukar jag föredra 'Camera Standard' eller 'Camera Faithful'. 'Adobe Standard' är också trevlig, väldigt livfull, men ger oftast för mycket kontrast enligt min smak.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar