Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köptarmen suger... Vill ha ett objektiv för både DX såväl som fullformat

Jag skulle vilja svara på detta helt opersonligt och filosofiskt. Detta är inte ämnat till nån speciell person alls utan nåt jag uppfattat lite smått här o var på forum på nätet och även bland bekanta under längre tid.

Vad har kreativitet med kameran att göra? Allt skulle jag säga. Kameran ämnar att vara verktyget för fotografen att uttrycka sin kreativitet genom saker som komposition, ljus, förståelse av hur t.ex brännvidd och förändrade perspektiv kan stärka eller försvaga vissa uttryck och komponenter i bildytan. Detta gäller oavsett vad du än fotar. Allt från konstnärliga abstrakta foton till abstrakta porträtt till mer dokumenterande fotografi. Det är ett konstnärligt förmedlande,

Oavsett om det är en målning eller ett fotografi vi ser på så förmedlar och tolkar vi genom samma kompositionsregler. Oavsett hur uttalat fotografiet är ämnat som konstverk så är det svårt att undgå att åtminstone en del av det är förmedlande konst, pga kompositionsregler och ljus osv styr hur bilden kommer uppfattas.
Ok... ytterligheten skulle vara totalt dokumenterande fotografi där man använder mätutrustning och specialkamera för att dokumentera en partikel eller nåt liknande, och då endast i forskningssyfte och referensmaterial. Så fort vi pratar om att sälja bilden så behöver vi blanda in konsten i det till viss del för att ha en säljande attraherande bild.

I ett sådant ytterlighetens fall skulle endast bildkvalite vara av innebörd, kanske.

Men i ärlighetens namn. Om vi blandar in den löjliga helt absurda köp- och teknikhysterin vi män lider av idag, så blir nog antalet partikelfotande forskare ganska få i förhållande här på fotosidan och säkert andra forum.

Det är när vi blandar in just det sistnämnda som vi får generellt sätt just män, som sitter och dividerar på forum om pixlar hit och dit och nästan bara har konstiga bilder tagna ner i gruset eller på en pappersbit där man sitter och diskuterar pixeltäthet in absurdum såpass att ingen tid blir över till nåt fotande såsom jag beskrev det längre upp.

Och ta detta med att jag själv är man och pekar ut mig själv minst lika mycket som nån annan. Jag tror det kan vara värt att åtminstone överväga att detta existerar i oss.

Sen försvarar jag absolut rättigheten för var och en att köpa precis vadsomhelst och göra vad den vill med sina pengar.
Men att skillnaden på en D600 och D90 skulle vara så enorm håller jag inte med om. Det är inte enligt min mening så att det skapas procentuellt fler starka tidlösa foton idag om man räknar hur många som har kameror jämfört med hur många som hade kameror förr i tiden. Räkna då in att man inte heller hade photoshop eller avancerade blixtar på den tiden och ta in vad köphysteri-fokusering/teknik gör emot den sanna fotografin.

Åh, så kreativitet handlar om att använda fina fasta objektiv eller de mindre värda zoomarna? Jag har en D800 som jag definitivt utnyttjar till sin fulla potential och använder bara fasta om det inte finns något annat alternativ!

Det kanske inte är så att han väntar sig att han ska bli kreativare av att byta kamera? Han kanske helt enkelt vill ha bättre bildkvalité, ISO-prestanda och dynamiskt omfång? Han kan bli hur kreativ han vill, en D90 ligger ljusår efter en D600 vad gäller bildkvalité!

Varför skulle kameran över huvud taget ha med kreativitet att göra? Det är ju helt olika saker!
 
Sedan tar ju den egna inspirationen ett skutt när man får en ny pryl - skall inte underskattas. Jag minns när jag bytte min Minolta SRT101 med 50/1,7 mot en Nikon FM med en Micro 55/2,8 på. Ojojoj, det var som att upptäcka en ny värld att kunna fotografera på korta avstånd. Den optiken i kombination med Velvia gjorde att jag började fotografera på allvar i klubb, tävlingar mm. När jag sedan skaffade 24/2,0 och 180/2,8ED var lyckan fullständig. Nu kunde man ju komma nära djur, fotografera folk på avstånd osv, för att inte tala om spännande perspektiv med vidvinkeln - och landskap!

Så jag säger go for it - men inte för att prylarna ger bättre bilder utan för att inspirationen och fotoglädjen får en skjuts! Det kommer hela tiden nyare och bättre kameror, men det är ju inte det som är grejen.
 
För det är de objektiven du låter samla damm som skapar det, inte kameran... Vill du åt bokeh - använd då ditt 50mm.

Jag begriper inte att detta ska behöva bli någon typ av pajkastningstråd där TS ska behöva försvara sina tankar.

Förvisso kan man generellt säga att ett fast 50mm ger snyggare bokeh. Men dissekerar man det hela gäller det knappast en manuell glugg från 70-talet om bländaren inte är väldigt cirkulär.
Detta kan jag själv se med mina gamla gluggar vs en 24-70/2.8 AF-S II G ED. Visserligen kan 50mm-gluggen öppnas mer än zoomen, men färgbrytningen och hur hela ljuset fördelar sig på en sensor skiljer sig markant på vissa objektiv som är konstruerade för att ljuset falla rätt på det gamla filmplanet.

En APS-C som D90 ger dessutom c:a 1 stegs mer djupskärpa än en D600 som är FF. Där faller ytterligare lite av att man skulle tappa bokeh. Sökaren i en APS-C är generellt sämre att ställa in MF med än med en FF. Visst, man kan använda LV istället, men det är inte optimalt att hålla en dslr på frihand som en kompakt.

Jag förstår helt och hållet TS tankar och tycker han resonerar sunt samt tycker att han mycket väl kan behålla sina gamla fasta objektiv och komplettera med en normalzoom för senare inköp av en D600.

D600 är för övrigt inte någon direkt flashig modepryl utan i FF-världen det billigaste verktyget för att komma åt de fördelar en FF kan ge.

Vill TS utveckla sig som fotograf tycker jag inte han är fel ute. Tvärtom. Sedan finns det ingen given formel eller statisk regelbok som pekar ut hur man individuellt utvecklar sig som fotograf. Det finns beskrivningar hur andra gjort och gör.

Det är aningen tröttsamt att det lika säkert som amen i kyrkan i nästan varje tråd dyker upp yttranden typ "det är inte kameran som gör dig till fotograf" och liknande. Påpekandet är visserligen sant, men är en så självklar sanning att den inte behöver upprepas.

Sedan måste då det hela bemötas med att en bättre utrustning i alla fall inte gör någon till sämre fotograf.
Dock måste man vänja sig vid sina verktyg för att utvecklas och det verkar TS vara inne på så jag ger TS detta enda råd: Följ vad du själv känner och låt inte någon sätta sig på dina tankar/visioner.

Lycka till

//Lennart
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar