Annons

Ryggsäck för stort tele?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis gått igenom en inköpsprocess till min 500mm. Mindre telen passar i så många väskor och urvalet är så stort så det ser jag inte som ett problem att hitta en bra väska.
I mitt urval har jag bla kikat på Kiboko 30L, Lowepro protrekker 400 / 600, photo trekker aw II, Kata tlb 600 och lowepro lens pro 600 aw II. Olika väskor med olika + och -.

Vill man använda väskan på flygresa så är Kibokon optimal.

Vill man kunna ha tele't monterat och skjutklart så är det kata och lenspro 600 som gäller.

Photo trekkern är väldigt tung (3,8 kg utan utrustning i tror jag det var). Min utrustning är tillräckligt tung som det är :)

Helst skulle jag vilja köpt protrekker 600 men priset avskräckte mig. (Dessutom så hade jag nog packat med mig för mycket.) Även den mindre varianten var intressant men även den mycket dyr.

Kata tlb 600 såg okej ut men jag tyckte den hade för mycket remmar och spännen och bärsystemet passade inte mig riktigt. (smaksak)

Så jag fastnade för lens pro 600 aw II. Billigast, enkel design och med ett bra bärsystem som går att ta bort helt eller delvis. Jag har en del lowepro lenscase's sedan innan så dessa kan jag nyttja för mina övriga objektiv som ska med. (Jag tänker inte ta med den som handbagage när jag flyger.)
Jag tyckte inledningsvis att väskan hade förmycket luft och ingen plats för annan utrustning men nu har jag klurat lite på att nyttja plyschen (eller vad det nu är) i väskan för att med kardborre fästa upp mindre fickor för blixt, och andra mindre tillbehör.

Så det enkla svaret är att bestämma hur du vill nyttja telet i anslutning till bärandet, hur långt du ska bära och hur mycket pengar du har :)

Kika gärna på den här länken http://www.taschenfreak.de/indexlisteart.htm där finns en hel drös med väskor med olika innehåll och man får snabbt en uppfattning om vad de rymmer

Mvh
Mikael

I mitt urval har jag bla kikat på Kiboko 30L, Lowepro protrekker 400 / 600, photo trekker aw II, Kata tlb 600 och lowepro lens pro 600 aw II.

Många "trekker" och "pro" blev det. Rätt benämning är givetvis Lens trekker 600 AW II och inte lens pro 600 som den observante redan sett :)

Think Tank Ultralight v2.5, nu med 30% på atphototech. Jag fick 30% på scandinavenphoto också. Tar långa tele monterade på kameran.

F-stop har en serie väskor där jag har för avsikt att inom kort inhandla en (ska bara flytta till USA först).
Vad jag gillar med dem är den interna kameraenheten som kan anpassas efter utrustning.
Jag tänker mig Tilopa (för att kunna flyga) och ICU XL (till 500/5) och en ICU M (landskapsfoto o dyl) o därmed mer plats för annat bös.

För jag avskyr fotoväskor som bara packar stativ, hus, gluggar o blixtrar. Behöver man aldrig ett utrymme för en tröja? En bit mat? Ficklampa? osv osv

http://fstopgear.com/sv/product/mountain

F-stop har en serie väskor där jag har för avsikt att inom kort inhandla en (ska bara flytta till USA först).
Vad jag gillar med dem är den interna kameraenheten som kan anpassas efter utrustning.
Jag tänker mig Tilopa (för att kunna flyga) och ICU XL (till 500/5) och en ICU M (landskapsfoto o dyl) o därmed mer plats för annat bös.

För jag avskyr fotoväskor som bara packar stativ, hus, gluggar o blixtrar. Behöver man aldrig ett utrymme för en tröja? En bit mat? Ficklampa? osv osv

http://fstopgear.com/sv/product/mountain

Annars så finns ClikElites väskor på fotobag.se, som har en liknande uppbyggnad - en kamerarygga med plats för andra prylar - iofs ingen löstagbar kamera väska men å andra sidan så går kameran att nå genom en sidoficka.
(har själv deras ClikElits Contrejour 40 - som tyvärr är för stor för att ha som handbaggage men som är en grymt stabil väska)

Kata TLB-600 PL verkar intressant med sin låga vikt, regnskydd, stativfäste och är rätt billig. Dessvärre dröjer det innan någon svensk butik får hem den så man kan prova.

Någon som har tips på annan väska?

Det krävs en längd på ca 50cm för att få plats med detta monterat och klart: Kamerahus, x2 ext, 300 2.8 samt motljusskydd rättvänt.

Jag har nu landat på F-stop's Tilopa med XL och M inlägg, perfekt att variera när man inte behöver ha med sig telet utan vill ha plats för en varm tröja, filterkit och en macka. Ficklampan brukar också få ta plats så jag kommer hem igen...

Är väldigt nöjd med min Lowepro Nature trekker AW, visserligen stor och ganska tung i redan utan kamerautrustning, men när man väl fått till inställningar och packplanen för den så är den en utmärkt ryggsäck för långa turer med kamerautrustningen och den rymmer ledigt mitt 500/4, två kamerahus, macro, 80-200, normalzoom, stativ, förstärkningsplagg och matsäck för heldagsutflykter samt diverse andra småprylar som kan behövas för en lyckad fotoutflykt. Sa jag att den var bekväm att bära dessutom?

Det blev en Lowepro

Jag letade och letade efter GuraGear och den som jag hittade i Frankrike blev för dyr att köpa och jag hittade inte någon som kunde köpa den i USA åt mig. Så det fick bli en LowePro 300 AW istället. Den är stor som ett hus och jag kommer att kunna packa allt plus en TV om jag vill. Tyvärr verkar den bli enormt tung men den känns helt OK att bära på. Jag tog en tur igår med säcken överpackad med allt som jag kunde trycka ner. Så köpet känns helt ok. Fast jag har inte gett upp hoppet på GuraGear 22L till julen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar