Annons

ssd eller inte?

En annan klassiker är att ersätta DVD-spelaren med en snurrdisk.

Satte precis in en 750gb disk 7200 varvare på dvd platsen. Så ny kör jag en 120gb ssd corsair gt som systemdisk och 750 gb för bilder. Så det kan jag varmt rekommendera.

Så nu har jag en rejält snabb MacBook PRO, det blev ju inte sämre av att det gick att få in 16gb ram heller :)
Så i hop med en I7 processor så går det mesta snabbt nu.

Fast liten SSD + extern disk är en klassisk kompromiss...

Jo, fast det brukar mest vara kabeltrasselälskande Mac-användare som håller på med sådant. Själv vill jag inte ha extra grejer inkopplade till min laptop, det har jag dock inte klarat mig ifrån sedan PC-Carden försvann från laptoparna. Nu måste man ju ha sin externa CF-kortläsare. :(
Vid bytet till D800 så kan man kanske börja utnyttja SD-kort mera för en sådan läsare har jag inbygd i laptopen.

/Karl

Det gäller att välja rätt tillverkare...

Jag köpte och installerade en ny SSD 180GB Corsair SATA 2.5", Force GT i början av mars och var obeskrivligt nöjd med hur snabbt och tyst den jobbade. Men efter några veckor fick jag samma problem som i nedanstående länk:
http://www.youtube.com/watch?v=jap17W2bIhA&feature=youtu.be
Länken är från juli 2011, men problemet kvarstår tydligen fortfarande trots att det är ett nyinköpt exemplar (feb/mars -12). SSD:n har testats i både windows- och linuxburk med samma tråkiga resultat.
Från början hade jag tänkt köpa en Intel 520 Series 2.5" 180GB SSD SATA/600 MLC 25NM BULK och nu ångrar jag att det istället blev en Corsair.
/Nonno

Jag köpte och installerade en ny SSD 180GB Corsair SATA 2.5", Force GT i början av mars och var obeskrivligt nöjd med hur snabbt och tyst den jobbade. Men efter några veckor fick jag samma problem som i nedanstående länk:
http://www.youtube.com/watch?v=jap17W2bIhA&feature=youtu.be
Länken är från juli 2011, men problemet kvarstår tydligen fortfarande trots att det är ett nyinköpt exemplar (feb/mars -12). SSD:n har testats i både windows- och linuxburk med samma tråkiga resultat.
Från början hade jag tänkt köpa en Intel 520 Series 2.5" 180GB SSD SATA/600 MLC 25NM BULK och nu ångrar jag att det istället blev en Corsair.
/Nonno

Har du updaterat SSD-disken med senaste firmware?

/Karl

Har du updaterat SSD-disken med senaste firmware?

/Karl

Ja samt att allt i den stationära datorn är uppdaterat. SSD:n har testats i 3 olika stationära datorer och den fungerar hipp som happ. Ibland "finns" den, men mest inte. Nu görs försök att kopiera innehållet på den, men den "lägger av" efter dryga 20 minuter.

Ja samt att allt i den stationära datorn är uppdaterat. SSD:n har testats i 3 olika stationära datorer och den fungerar hipp som happ. Ibland "finns" den, men mest inte. Nu görs försök att kopiera innehållet på den, men den "lägger av" efter dryga 20 minuter.

Då verkar det som om du skaffat en ganska medelmåttig brevvikt.

/Karl

Är det inte en nackdel med SSD-diskar att de lätt går sönder eller har en begränsning när det gäller antal skrivningar? Om så är fallet är det inte då inte bättre att ha ssd-disken som scratchdisk?

Är det inte en nackdel med SSD-diskar att de lätt går sönder eller har en begränsning när det gäller antal skrivningar? Om så är fallet är det inte då inte bättre att ha ssd-disken som scratchdisk?

SSD-diskar har fullt tillräcklig livslängd för dom allra flersta användningsområden. Sedan pratar du ju emot dig själv i detta argumentet, om du ser det som ett problem att en SSD har begränsat antal skrivningar så är en scratchdisk det sista man skall använda den till. På en scratchdisk skrivs allt data om hela tiden.

System och scratch-diskar är dock diskar som kan tjäna otroligt mycket i prestanda om det är en SSD.

/Karl

Sedan pratar du ju emot dig själv i detta argumentet, om du ser det som ett problem att en SSD har begränsat antal skrivningar så är en scratchdisk det sista man skall använda den till. På en scratchdisk skrivs allt data om hela tiden.
Nja, jag menar att då förlorar man inte så mycket på en ev diskkrach, men det är ju rätt som du säger att datorn blir snabbare om både OS och swapfil ligger på SSD-enheten.

När jag köpte min första SSD räknade jag ut att den skulle hålla i över 5år med min förväntade användning.... mao ungefär så länge som jag brukar våga lita på en traditionell HD.

Nu har jag SSD som systemdisk i två av mina tre datorer. Längtar tills den dagen jag har råd att ha SSD för lagring!

SSD har ju funnits ett tag och jag har ännu inte hört talas om någon som slitit ut sin SSD.
Min systemdisk har gått felfritt i över två år nu. Det som händer är väl att "minnesceller" slutar fungera, men då används de friska istället tills alla är slut.
Om man har program på SSD:n så är ju ingen större skada skedd om den mot förmodan kraschar. Lagringen av filer och backuper sker ju på andra ställen.
Det är som vanligt säkrast att satsa på kvalitet från början. Intel hade bästa renommé då för två år sedan. Det kan förstås ha ändrats nu.

SSD har ju funnits ett tag och jag har ännu inte hört talas om någon som slitit ut sin SSD.
Problemet är tillförlitligheten bland flera tillverkares SSD. T.ex. OCZ har haft problem med flera av sina modeller. De dör helt enkelt bara och datat går ej att återskapa. Min Vertex2 dog efter 6 månader. Misstänker att det hände pga att batteriet i laptopen tog slut, men har det ej bekräftat.
Sedan kraschen kör jag dagligen backuper av SSDs användarfiler. Har även en image av OS och programfilerna för att snabbt kunna återskapa mina filer ifall olyckan är framme igen.

Begränsat antal skrivningar? Hur begränsat?

Varje adress på en SSD kan skrivas 1 till 5 milj gånger. Väldigt många positioner på en hårddisk är väldigt konstanta dvs dom skrivs en gång och förblir så resten av tiden andra skrivs det till flera gånger dagligen.
Nu är dock dom flesta moderna operativsystem och SSDer så pass intelligenta att dom flyttar runt data lite så att positioner som skrivs på ofta flyttas till ställen som är konstanta vilket gör att antalet skrivningar på en disk bara är en teoretisk gräns. Du måste göra ett program som bara sitter och skriver om hela disken hela tiden för att att disken skall gå sönder på detta viset.

Gamla minneskort (CF t.ex.) kan gå sönder redan efter 5000ggr och det är en teoretisk möjlig gräns att förstöra kortet på. Dom nyare har också miljoner gånger vilket även det blir en teoretisk gräns även för den flitigaste fotografen.
Detta är grunden till att det fortfarande lever kvar ett beteende hos många att minneskortet skall formateras efter varje användning. Vid en formatering skrivs det mycket mindre än vid radering av många filer, det är t.ex. enklare att återställa data från ett formaterat minneskort än från ett minneskort där man raderat alla filerna.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar