Annons

Voigtländer 25/0,95 för micro four thirds

Produkter
(logga in för att koppla)

Tack. Jo, jag vet att den finns - därav tillägget "särskilt med autofokus" :) Jag har ett Voigtländer 35/1.4 och 50/1.5 som jag använder med adapter. Inga större problem för mig, men vänner som är mindre entusiastiska fotografer uppskattar i regel autofokus väldigt mkt. Och även jag upplever att det är skönt med AF i många lägen, inte minst om man ska försöka plåta barnen som rör sig mer eller mindre konstant.

Mittåt - Mittåt: - Då var det ju rätt från början!

.
Det här ursprungliga inlägget är korrekt:
men vad jag kan se så finns det inga 30mm APS-C objektiv med bättre ljusstyrka än f/1.4. Det skulle behövas ett f/1.15 på en Canon EF-S kamera för att matcha ett Nokton f/0.95.

Därför måste man gå upp ett par klasser i sensorstorlek, närmare bestämt upp till Canons APS-H, för att kunna matcha ett Nokton 25mm f/0.95. Det är dock troligt att tillsammans med nya Panasonic DMC-GH2, så är det fortfarande den bästa kombinationen.

Här i uppföljningen svamlar jag till det, detta inlägg är inte korrekt:
Jag litade till siffran i mitt tidigare inlägg #2, men borde ha kontrollräknat bättre.

För jämför man sensorareorna så är handikappet +0.56EV till fördel EF-S och +0.73EV till DX relaterat till MFT-sensorns storlek. Startar man på bländarvärdet f/0.95, ja då hamnar man på motsvarigheten f/1.5 för EF-S och f/1.7 för DX.
[Not! det här är alltså felaktigt för båda formaten]

Din tveksamhet var därför befogad, så jag tackar för din kommentar. Följdaktligen faller även mitt påstående ovan.

Så tillbaka till mitt tidigare påstående om vilket ljusstarkt objektiv det här Voigtländer Nokton i verkligheten är, vilket alltså gäller fortfarande.

Nyligen svarade jag på en liknande fråga, beträffande skillnad i ljusintag för MFT kontra en DX-sensor. Omräkningstalet för att se motsvarande bländartal med hänsyn till DOF, diffraktion och ljusintag mellan olika sensorformat:

■ f_EF-S ~= ƒ_FT * 1.22
■ ƒ_DX ~= ƒ_FT * 1.28
■ f_FX ~= ƒ_FT * 1.96

Sålunda med objektivet ifråga, ett Nokton ƒ/0.95 på en MFT-kamera behöver alltså matchas med ett f_EF-S = ƒ/0.95 * 1.22 = ƒ/1.16 på en Canon EF-S kamera.

Ref:

.

7990 kr tar de nu för 25mm/0.95, undrar vad den vidvinkligare 17.5mm/0.95 kommer att kosta?

Knappt 11 000 på cyberfoto, som hittat! Hade nog själv i min enfald hoppats på ett lite lägre pris. När 25mm släpptes fanns en stor efterfrågan på snabba objektiv vilket kanske bidrog till att priset var/är högt, bl a såldes c-mount objektiv väldigt dyrt (det kanske gäller forfarande, åtminstone vissa fabrikat). Tycker iofs att 25mm är värd priset, men hoppades iaf att 17.5 mm inte skulle bli så mycket dyrare.

Knappt 11 000 på cyberfoto, som hittat! Hade nog själv i min enfald hoppats på ett lite lägre pris. När 25mm släpptes fanns en stor efterfrågan på snabba objektiv vilket kanske bidrog till att priset var/är högt, bl a såldes c-mount objektiv väldigt dyrt (det kanske gäller forfarande, åtminstone vissa fabrikat). Tycker iofs att 25mm är värd priset, men hoppades iaf att 17.5 mm inte skulle bli så mycket dyrare.

Det är inte långt ifrån vad en D700 + 35/2 kostar beg! Storlek/kort skärpedjup/pris är fortfarande en "omöjlig treenighet".

Det är inte långt ifrån vad en D700 + 35/2 kostar beg! Storlek/kort skärpedjup/pris är fortfarande en "omöjlig treenighet".

Det är en intressant jämförelse, det kan jag inte förneka. Men man köper inte ett system för ett enda objektiv och m4/3 har flera andra tillgångar också. Storleken är en av dem....Med voigtländer försvinner den fördelen delvis, men jag tror att många med mig även äger ett pancake som används när man vill ha kameran i fickan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar