Annons

Rimligt pris för en EOS 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Mja, fast bildkvalitén är högre med 20D/30D. I varje fall vid ISO400 och upp. Fast nu glider vi från ämnet.. En 10D för 11.000 eller en 30D för 10.999 kr? Valet är lätt ;)

Mja! Vid den jämförelse du gör är ju 30D given och visst brusar en 10D mer vid högre iso. Men vänd på pannkakan: en hyfsad, begad 10D en L-zoom för 11.000 eller en 30D utan optik. Har en liten svag känsla av att kameran med optik ger bättre bilder än den utan:):).

Allvarligt: Självklart har du rätt. Men jag ville bara peka på att alltför många slänger iväg sin dslr för fort eftersom nya presenteras så ofta och det blir optikinköpen ofta lidande av har jag sett.

Känner några som halvångrar sig för att de paniksålde sina 1DMkII (även n-versionen) så snart 1DMkIII kom på tapeten. När de slutligen fick sina 1DMkIII kände de sig inte så säkra på att de gjort en bra deal när de sålde 1DMkII för 19.000:-.

Dessutom känner jag 2 personer som kör 30D med 18-55/3.5-5.6 EF-S utan att ha någon annan optik. Och hur kul är det? Inget kul, tycker de och sparar för tillfället ihop till andra optiker. Tror de hade fått ut mer av sitt plåtande om de köpt en begad 10D och en bra optik istället. Och sedan köpt en begad 30D när efterträdaren kommer.

Optik håller sitt värde, kamerahuset kan man gott ligga "moddellen efter" hela tiden då de så kallade förbättringarna nuförtiden inte är så dramatiska.

Hälsn/Lennart
 
snukki skrev:
TACK för tipset
10:an är nu min efter att jag inte fick rätt på min egen

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=65643

så fick jag nu en billig snabb lösning
Så nu har jag en komplett fungerande och en med endast manuell focus...
Tack Mikael!
/ Carolina

Kul att det löste sig bra. 10d anses av en del Canonfantaster ha den mest silkiga/lenaste och finaste jpg återgivning av alla Canonkameror på låga iso. Bla en tjej som heter Daniella som tar mycket naturfoto var mycket exalterad över denna kamera en längre tid.
När jag testade kameran för några år sedan så tyckte jag att kamerans exponeringsmätare tog allt för stor hänsyn till var focuspunkten låg, dvs ett klassiskt Canonproblem (om man inte väljer spotmätning).
Med tanke på att moms är inräknat i priset, att affären ställer upp med garanti så är det inte mycket pengar för en så bra kamera.

Mikael
 
vad kul !

jag så en 300D med kitoptik i en annan expertbutik för ca 8000:- kr
problemet är den snabba uppgraderingen av digitala kameror som
pågått för att vinna mark och bli konkurrenskraftiga. Bra för oss men inte för
butiker med långsam inventariementalitet.
Smartaste vore nog att sälja kameran för en struntsumma och gå vidare i utvecklingen.
 
Re: vad kul !

dudek53 skrev:
jag så en 300D med kitoptik i en annan expertbutik för ca 8000:- kr
problemet är den snabba uppgraderingen av digitala kameror som
pågått för att vinna mark och bli konkurrenskraftiga. Bra för oss men inte för
butiker med långsam inventariementalitet.
Smartaste vore nog att sälja kameran för en struntsumma och gå vidare i utvecklingen.

Bra för oss? Kanske det om vi skaffar en utgången modell till billigt pris. Men som du skriver är det inte kul för fotoaffärerna.

Frågan är om vi konsumenter inte biter oss själva i häcken. Alla vet hur det funkar och går till den lokale handlaren och känner på kameran. Men sedan står lokala fotoaffären där med ett ett lite solkigt exemplar som i bästa fall kan säljas som "demoex" till underpris eftersom köparna som varit inne o klämt på kameran har sparat några hundringar genom att skicka efter kameran hos någon nätfirma.

Sedan hör man folk klaga över att "f-N, det är ingen idé att gå till den affären för de har ju aldrig någon aktuell kamera hemma"

Och okej, det är ju mänskligt; man vill komma så billigt undan som möjligt.

Men oftast går det hyfsat att deala med den lokala handlaren och få en viss prissänkning. Man slipper frakt, problem om något skulle krångla med kameran etc. Och det är väl värt de extra hundralapparna många gånger. PLUS att den lokala fotoaffären finns kvar framöver och kan hålla ett visst lager.

Jag har sett många ex av utgångna modeller i de vanliga fotoaffärerna och till "gårdagens priser". Det är tragiskt, men det är så det fungerar.

Min lokala leverantör sa att han skulle blivit väldigt rik om han fått en hundring varje han fått höra kommentaren: "Va dyrt! Den kameran kan jag köpa mycket billigare på nätet".

Okej, lite OT kanske. Men pointen var att vi nog gärna vill ha full service och möjlighet att känna på prylarna innan köpet men inte är villiga att betala för det. Därför finns det exempelvis ett antal 300D med kitoptik kvar på hyllorna till priset 7-8000:-.

Det mest tragiska jag sett var en ny Nikon D1X som den småländska affären begärde 49000:- för.

Resultatet blir att "lantisar" som jag alltid får resa till någon större stad för att kolla på kameror. Och inte ens de största affärerna lagerför många av de vanligaste aktuella modellerna. Frågan varför är ju närmast självbesvarad.

Tillägg: Risedal har rätt om jpegbilderna som skapas av 10D. Kollade mina gamla filer. Mycket bra såg de ut. Kanske aningen överdrivet röda färger, men de är ju lättkorrigerade.

Ytterligare tillägg: Jeppe! Hittade några hockeybilder plåtade i jpeg med 10D och 70-200/2.8 is usm på iso 1600. Ingen större skillnad från dem jag plåtat med en 20D eller 1DMkII vad gäller acceptabelt brus.

Mvh/Lennart
 
Photocon skrev:

Känner några som halvångrar sig för att de paniksålde sina 1DMkII (även n-versionen) så snart 1DMkIII kom på tapeten. När de slutligen fick sina 1DMkIII kände de sig inte så säkra på att de gjort en bra deal när de sålde 1DMkII för 19.000:-.

Jepp, jag tillhör väl den lilla skaran som faktiskt haft fler analoga kameror än digitala ;) MkII:an är min andra (10D var den första). Att man paniksäljer är bara tecken på att man är prylbög och tror att en ny kamera kommer att ge bättre bilder, när det egentligen är ens eget fel att bilderna inte blir bra ;)

(Nej, jag kommer inte att köpa MkIII...just nu ;))

10D är bra, men i expertfallet så är det väldigt tråkigt att en affär försöker prångla ut en 4 år gammal kamera (hur bra den nu än är :))
 
Jeppe skrev:
Jepp, jag tillhör väl den lilla skaran som faktiskt haft fler analoga kameror än digitala ;) MkII:an är min andra (10D var den första). Att man paniksäljer är bara tecken på att man är prylbög och tror att en ny kamera kommer att ge bättre bilder, när det egentligen är ens eget fel att bilderna inte blir bra ;)

(Nej, jag kommer inte att köpa MkIII...just nu ;))

10D är bra, men i expertfallet så är det väldigt tråkigt att en affär försöker prångla ut en 4 år gammal kamera (hur bra den nu än är :))

Lustigt: 10D var min första digitala Canon-dslr som jag kompletterade med en 1DMkII (när jag övergav Nikon).

När jag kollar de filerna från de 2 kamerorna kan jag inte påstå att jag direkt ångrar att jag sålde dem för att skaffa 20D och 1DsMkII, Men jag testade många olika kameror/märken under tiden.

Det var så lätt att bli prylbög just när 1DMkII kom och den kameran står som lite av en symbol för "the real thing" för mig. Precis som 10D gjorde när jag testade den och fick en aha-upplevelse som gick ut på: Så här skulle resultatet bli. Och ajöss Nikon! (ett märke jag hållit mig till i 20 år analogt)

Bilderna blev väl inte bättre rent motivmässigt av märkesbytet direkt, men Nikon på den tiden var inte så kul vad gällde brus och medföljande rawkonverterare ett skämt.

Men jag måste erkänna att jag gjort många tester. Nu är jag inte prylbög längre, däremot väldigt intresserad av nya modeller som jag testar när jag kommer åt. Och ska sanningen fram är det inte många jobb som jag inte skulle klarat med min 10D o 1DMkII (undantaget de bilder som krävt FF).

Så numera tar jag alla "revolutionerande uppgraderingar" med minst 10 saltkar. Men nyfikenheten är fortfarande för stor att jag kan låta bli att testa.

Inte så att jag vill bli av med min 1DsMkII, men jag anser att om någon dslr-kamera verkligen gjorde skäl för att vara revolutionerande när den kom så var det 1DMkII. De "förbättringar" som kommit senare är i många fall en fart in darkness i det stora hela.

Vad gäller 10D så kändes den lite som en "helig Graal" jämfört med sin konkurrent NikonD100. Det är väl därför jag känner så starkt för de här 2 kamerorna (som jag inte har kvar).

Och visst är det tråkigt med "Expertfallet". Men jag skulle inte vilja vara fotohandlare idag.

Hälsningar från en avgiftad prylfetischist/Lennart
 
ANNONS