Photocon
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Mja, fast bildkvalitén är högre med 20D/30D. I varje fall vid ISO400 och upp. Fast nu glider vi från ämnet.. En 10D för 11.000 eller en 30D för 10.999 kr? Valet är lätt
Mja! Vid den jämförelse du gör är ju 30D given och visst brusar en 10D mer vid högre iso. Men vänd på pannkakan: en hyfsad, begad 10D en L-zoom för 11.000 eller en 30D utan optik. Har en liten svag känsla av att kameran med optik ger bättre bilder än den utan.
Allvarligt: Självklart har du rätt. Men jag ville bara peka på att alltför många slänger iväg sin dslr för fort eftersom nya presenteras så ofta och det blir optikinköpen ofta lidande av har jag sett.
Känner några som halvångrar sig för att de paniksålde sina 1DMkII (även n-versionen) så snart 1DMkIII kom på tapeten. När de slutligen fick sina 1DMkIII kände de sig inte så säkra på att de gjort en bra deal när de sålde 1DMkII för 19.000:-.
Dessutom känner jag 2 personer som kör 30D med 18-55/3.5-5.6 EF-S utan att ha någon annan optik. Och hur kul är det? Inget kul, tycker de och sparar för tillfället ihop till andra optiker. Tror de hade fått ut mer av sitt plåtande om de köpt en begad 10D och en bra optik istället. Och sedan köpt en begad 30D när efterträdaren kommer.
Optik håller sitt värde, kamerahuset kan man gott ligga "moddellen efter" hela tiden då de så kallade förbättringarna nuförtiden inte är så dramatiska.
Hälsn/Lennart