Annons

Erfarenheter Canon-Samyang 14mm f/2.8?

AF mode?

Skillnaden är om man kör i AF eller MF mode med chip som kan välja det - i MF mode så upplever jag att af-systemet är mer tollerant och ökar spridningen - man kan ju alltid gaffla annars, men det är klart knepigare på 85 f/1.4 än på andra objketiv just beroende på mycket smalt skärpeplan så focusmissar märks mycket tydligt.

Jag kan inte ändra till AF tror jag (begränsning i chippet?), och jag upplever spridningen som ganska påfrestande även om det finns vägar att komma runt den. Å andra sidan är det ibland kul med utmaningar som dessa.

Jag kan inte ändra till AF tror jag (begränsning i chippet?), och jag upplever spridningen som ganska påfrestande även om det finns vägar att komma runt den. Å andra sidan är det ibland kul med utmaningar som dessa.

Nä, nåt AF läge finns inte och det beror inte på chip utan på objektivet. Samyang liksom Zeiss och andra är byggda för MF. Om jag nu förstår dig rätt denna gång :)

Mindre bra erfarenhet av Samyang 14 mm

Hej, här kommer en sen kommentar... Jag köpte ett sådant här objektiv för knappt ett år sen och tyckte först det verkade roligt och bra på min 5DMkII . Men när jag tittade närmare på bilderna så var det två rätt så allvarliga fel:
1. För att få bilderna så skarpa som möjligt på oändligt avstånd -i mitten av bilden - fick jag ställa in avståndet på knappt 1 m!

2. Skärpan på oändligt avstånd på bildens båda kortsidor vid denna inställning var helt olika!

Dvs det är troligen mycket stark bildfältskrökning (varför man har försökt kompromissa med oändlighetsläget) och dessutom felaktigt centrerade linser, eftersom skärpan inte fördelar sig symmetriskt runt mittpunkten. Jag tog testbilder och visade upp dom för Scandinavian Photo och dom accepterade utan diskussion mitt krav på återköp. Bra återförsäljare med andra ord!

Å andra sidan kan man väl säga att man knappast kan vänta sig toppklass för 3-4 tusenlappar för en sån här extrem brännvidd.

Jag har kört både 85 mm och 14 mm Samyang. Underbart välbyggda med kanonskärpa. Nu har jag bara vidvinkeln kvar. Den funkar fint med Canon 5D. OK, sokaren är inte på nåt sätt bra nog för att ställa exakt, men jag har fått skarpa bilder. Men en AF-confirm funktion är nog inte dumt.

Staffan, tråkigt att höra problemen.

Punkt 1 är känt sedan första recensionen kom ut. Du är inte den enda som blivit förvirrad av det :)
Mustaschdistorsionen (på FF) är också känd och Samyangens svagaste punkt.

Punkt 2 låter som att linserna är decentraliserade.

Tror annars att objektivet faktiskt är i världsklass om man förbiser mustaschdistorisionen och kvalitetskontrollen. Just kvalitetskontroll är de inte bra på.

Staffan: Om du med "inställd på..." menar att du tittar på ojektivets avståndsskala så för info är den i bästa fall "indikativ", dvs inget du kan lita på. Min är helt off. Är du händig kan du ändra själv men det är en del pill. Du borde nog testat fokusera med Liveview om du inte gjorde det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar