ANNONS
Annons

Tips för äldre manuella objektiv?

Vanheden

Aktiv medlem
Jag håller som bäst på att bygga upp mitt pentax system, baserat runt ett K-5 hus och kikar ofta runt efter äldre gluggar. Läser omdömen och tittar på bilder, men jag känner att det är svårt att få bra grepp om alla märken och förkortningar.

Det sätter sig nog så småningom, men jag tänkte höra här om det finns någon veteran som kunde dela med sig generella tips gällande märken att titta efter, tänka att användas på K-5:an med eller utan adapter. Bara så jag som helt ny i pentax får någonting att utgå ifrån såhär i början :) Intressanta brännvidder är egentligen allt från 24 upp till 100, om det gör någon skillnad.

Hej.

Börja med att kolla här:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/

M42-objektiven behöver du en adapter för. Välj en utan fläns (=Pentax original eller motsvarande) för att kunna fokusera oändligt.

Sen köper du nog åtminstone ett M42 SMC Takumar 50/ 1,4 (eller 1,2 om du har turen att hitta ett). SMC-Takumar är skarpa som rakblad.

Du kan hitta mycket prisvärt med Pentax K-bajonett eller M42 på Blocket eller Tradera (t.ex Chinon, Sigma m.m.).

Akta dig för K/R ("Ricoh-pinne"), dom kan fastna i kamerans hål för AF-skruv. Pinnen går att demontera/ kapa på vissa objektiv. Sen funkar dom ok, utan att fastna på kameran. Googla "Ricoh-pin"!

Gammal optik är roligt, har en hel hög själv, de flesta har jag köpt på ebay/tradera, huvudsakligen pentax/takumar, men även någon ryssglugg har det blivit (zeisskopia).
En del äldre objektiv är riktigt bra, andra är inte så märkvärdiga tycker jag, en mattskiva med snittbild underlättar vid fokusering, alternativt liveview med förstoring.
Delar med mig av min erfarenheter.

A-optik - är nog de jag gillar bäst, pga av det smidiga handhavandet, full automatik i alla programlägen förutom just autofokus. När du slår på kameran så frågar den efter brännvidd för att "Shake Reduction" skall kunna arbeta optimalt, sen är det bara att köra. Kan vara svårare att hitta, och priset brukar vara lite högre än M optik.

M42 med adapter - AV läget fungerar någorlunda smidigt, så länge man inte bländar ner för mycket då blir det mörkt i sökaren, adapter krävs för dessa gluggar men det finns ett stort utbud och gluggarna brukar vara relativt billiga och välbyggda. Ang. adaptern, själv har jag en pentax orginal, men det skall tydligen finnas vissa pirat som fungerar bra, och även de som fungerar mindre bra, orginaladaptern är rätt så dyr nu för tiden tror jag.

M-optik fungerar utan adapter, men ljusmätningen kan vara lite oberäknerlig ibland, M-läge på kameran och ljusmätning med gröna knappen brukar fungera hyfsat, sen får man justera lite, men har man tid på sig att ta några testbilder så funkar det bra.

Några enligt mig väldigt prisvärda gluggar:

Takumar 55/1.8 är en M42 optik som brukar gå billigt på tradera och ebay, finns i flera olika generationer, de bästa varianterna heter SMC eller "super multi coted", själv har jag super-takumar, den har sämre coating, men presterar riktigt bra, speciellt inomhus i svagt ljus, ger mycket trevlig bakrundsoskärpa.

SMC M 50/1.7 vanligt förekommande på beg markanden, och priset kan ibland hamna på hundralappen, väldigt skön kvalitetskänsla, handhavandet är lite bökigt men det vägs upp av hur bra den presterar, redan på största bländare. Äger själv både M, A och F versionen av denna optik och de presterar likvärdigt. Enligt tester så är den skarpare än den dyrare F1.4 vesionen på full öppning, över F2 så är det jämt skägg.

SMC M 135/3.5 Litet kompakt välbyggt tele, som är hyfsat skarpt redan från full öppning, det finns även en F2.5 variant av denna som jag ägt, men den upplevde jag som sämre på stora öppningar och likvärdig på 3.5 och uppåt, den var större och klumpigare dessutom. F3.5 varianten brukar vara ganska billig eftersom den inte är så ljusstark, men den presterar bra och är riktigt prisvärd tycker jag.

Sen finns ju massor av korta telen 100-105/F2.8 som är bra både takumar och SMC M/A och 85:eek:rna är väldigt bra men dessa kostar lite mer.

Under 50mm är det inte lika roligt, (ljusstarkt) men det finns en hel del där också, men jag skulle tro att de bästa fynden gör man i området runt 50-100mm brännvidd där finns en hel del ljusstarka objektiv att välja på.

Lycka till...

Tack för tipsen!

Allt blir så mycket enklare när man har en fingervisning om vars man ska börja.

Lite på samma ämne, känner ni till någon glugg med lite kallare ton i lämplig porträtt-vidd? Är personligen ganska förtjust i en lite kallare ton i bilderna, kan såklart fixas till i efterhand men vad är väl charmen med det :)

Sen hade jag en fundering om inte på samma ämne så iallafall relaterat till det, Sökargummi.
Jag känner att jag gärna skulle haft ett sökargummi som står ut lite mer från huset så jag kan fokusera helt på bilden och dessutom slippa så in ströljus mm, men har inte hittat så mycket matnyttigt angående det. Verkar som det då är någon form av sökar-förstorings manick som gäller, antingen en liten rak som tar upp mittenpartiet av bilden (ser såklart helst hela) eller då en vinkelsökare. Hade själv tänkt mig att ett gummi i stil med vad som brukar sitta på kikare inte borde vara så svårt att hitta, där man kan pressa ögat emot och stänga ute allt ovidkommande men tji fick jag. Måhända någon som har tips även där?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar