Annons

Voigtländer Ultron 40/2 II

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu sitter voightländern på plats! Beställde måndag kväll och imorse (onsdag) klockan 9 var objektivet här. Gillas. Kan verkligen rekomendera Robert White.

Lite kul motljusskydd dom skicka med! Det är ett stabilt motljusskydd på stöddiga 5 mm dom skicka med ;-)

Du får gärna delge dina erfarenheter i denna tråd. Funderar själv på ett Zeiss 50/1.4 eller en Voightländer Ultron 40.

Nu har jag inte haft voighländern så jättelänge. Men gillar den redan skarpt. Ska säga att i en storleksjämförelse dem emellan så är voightländern drygt hälften så lång som zeissen (utan motljusskydd på zeissen) men faktiskt väger de nästan lika mycket. Voightländern är otroligt kompakt, men ändå funkar det fint att använda med tjocka handskar på. Ska inte orda för mycket om bildkvalité det kan du säkert hitta mer om på nätet (MTF etc.) för mig är det viktigaste att jag kan ta med utrustningen än att bildkvalitéen är den allra allra bästa (för om grejerna ligger hemma blir det inga bilder hur bra kvalité det än är). Zeissen tycks ge mindre vinjettering och bättre hörnskärpa, kanske lite renare färger men det är nog marginellt. Stora skillnaden är om du jämför zeissen på f2 med voightländern på f2 så är zeissen bättre. Själv kör jag sällan större än 2,8 och då spelar det mindre roll. Närgränsen är bättre på voightländern (och vad jag har läst är den även bättre bildkvalité på korta håll än zeissen som är konstruerad för att fota på lite längre håll med, hur det nu funkar) sen får man med en liten småfräck närbildslins på voightländern som man skruvar fast i motljusskyddet så kommer man ner till 1:4 vilket räcker väldigt långt.
Köpa nytt skiljer ungefär 2000 mellan linserna så det kan ju spela roll också.

40 2,0 <3 20 3,5?

Första veckans recensioner har en tendens att färgas av nyhetens behag. Nu har jag haft pannkakan i snart ett halvår och kan fortfarande inget annat än lovorda denna läckerbit! Mina 2 andra småobjektiv (ett 28 och ett 50 mm) har i princip fått stryka helt på foten eftersom voightländern är som limmad på huset. Jag har aldrig haft med min kameran så ofta som sen jag skaffade denna. På min 5d blir det ett otroligt kompakt format för en fullformatare! Med närbildslinsen kommer man ner till 1:4 vilket är acceptabelt för de flesta vardagssituationer. Men varför kan inte voightländer säljas i sverige? Särskilt nu när folk börjat filma mer med sina kameror! ... jag har börjat snegla (okej jag kan snart specarna utantill) på 20 mm 3,5 linsen, som ett givet komplement till 40 mm. Tänk om man i alla fall kunde få knäppa iväg några testbilder över disk! Men Nej, man får vackert beställa grisen i säcken och hålla tummarna tills paketet är i land.

Kanske någon i tråden som har 20 mm color scopar 3,5? Som kan ge ett ûberkort utlåtande eller kanske droppa en testbild utan att kapa sönder tråden totalt..? Jag är väldigt nyfiken på den där rackarn..

Scandinavian Photo har dem i sitt sortiment på webben åtminstone, dock ej i lager f n.
Wibergs Foto eller vad de heter har dem också har jag för mig.

Kanske någon i tråden som har 20 mm color scopar 3,5? Som kan ge ett ûberkort utlåtande eller kanske droppa en testbild utan att kapa sönder tråden totalt..? Jag är väldigt nyfiken på den där rackarn..

Jag har i princip bestämt mig för att köpa den.
Ska bara sälja av lite andra objektiv som jag inte behöver först. :)

Skoparen har jag också funderat på sedan jag köpte ultronen. Det jag har sett av den ger ju att den inte alls är så dum.

Precis, den känns inte så dum. :)
Kanske inte den skarpaste 20mm, och sannerligen inte den mest ljusstarka.
Men sett till bildkvalité i förhållande till storlek så känns den väldigt lockande. :)

Jag är en såndär tok som har 20, 40, 58 och 90.

20 är jag ingen vän av. Men det är nog mest jag som inte kan använda den. Den är tillräckligt skarp på nära håll och på avstånd blir det fint också. Perfekt för typ stadsvandringar.

40 är som alla har fattat helt underbar

58 ger underbar skärpa och bokeh, när man lyckas sätta den. Men det är svårt på min D40.

90 är också helt underbar!

Hade jag varit tvungen att bara ha två hade jag sparat 40 & 90 och som mitt tredje hade jag valt 20.

Jag har en del exempelbilder på min flickr:
20 - http://www.flickr.com/photos/sahlstrom/tags/colorskopar2035/
40 - http://www.flickr.com/photos/sahlstrom/tags/ultron402/
58 - http://www.flickr.com/photos/sahlstrom/tags/nokton5814/
90 - http://www.flickr.com/photos/sahlstrom/tags/apolanthar9035/

//dagens flumpost

20mm SL II

Jag har 20/3.5 och 40/2 på Nikon D700 och gillar båda gluggarna, men ffa 40mm. Smaken är såklart olika, men "vidare" än 24mm upplever jag inte så ofta "behövs". Men ibland är det väldigt användbart. Därav att jag har en Voigtländer 15/4.5 på min Leica M8, vilket motsvarar 20mm. M-objektivet är något skarpare, har mindre distortion och mindre CA.

20mm SLII har mustaschformig distortion, precis som Zeiss Distagon 21/2.8, så det är inte optimalt för arkitektur. Men skarpt är det alldeles tillräckligt. Det jag sett av Nikons motsvarighet är inte lika bra.

Har lagt upp en rad fullstora JPG för den nyfikne:

http://www.dropbox.com/gallery/8419879/1/Voigtlander20SLII?h=a2ec19

Serie 1 och 2 är tagna för att jämföra med ovan nämna M-objektiv. I serie 1 är fokus på hjulet på skottkärran, i serie 2 är det på ett tunt litet träd i mitten på bilden. Stativ och live view användes.

Slängde inte några helt oredigerade "riktiga" bilder om man är nyfiken. OBS att D700 har ganska aggressivt antialiasing-filter, så det finns en hel del att hämta i skärpa. Ladda ner en bild och testa i PS eller liknande.

Jag kommer att ta bort bilderna inom kort, så att bandbredden inte äts upp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar